نشانه های شدت گرفتن جنگ قدرت درعربستان

نشانه های شدت گرفتن جنگ قدرت درعربستان
شنبه 23 ارديبهشت 1391 - 14:57

درحاليکه رسانه ها خبر برکناري "عبدالمحسن العبيکان" مشاور کاخ سلطنتي را انتقاد او از اختلاط زن و مرد و اوضاع کشور عنوان کرده اند، گفته هاي عبيکان مشخص مي کند که وي طي ماه هاي اخير با درباريان دچار اختلاف شده به صورتيکه حتي شاه سعودي نيز او را ديگر به حضور نمي پذيرفت.

به گزارش روز شنبه پایگاه اطلاع رسانی شبکه العالم، درحالیکه جامعه عربستان سالها است که از بحرانهایی آشکار مانند فساد اقتصادی و سیاسی و مشکلات اجتماعی رنج می برد، بیدار شدن ناگهانی العبیکان مشاور شاه سعودی و سخن گفتن او در خصوص فساد این جامعه، سکوت او طی سالهای گذشته را زیر سئوال می برد.

اظهارات العبیکان کاملا مشخص می کند که وی طی ماه های اخیر با درباریان به شدت دچار اختلاف و مشکلات شخصی شده است.

خبرگزاری رسمی عربستان (واس) دیروز نوشت، شاه سعودی در فرمانی سلطنتی شیخ عبدالمحسن العبیکان مشاور دیوان سلطنتی را بدون ذکر علت برکنار کرد.

این برکناری پس از آن صورت گرفت که العبیکان در گفت‌وگویی رادیویی از برخی قضات در این کشور، و سیاست آنان در اختلاط زن و مرد در این کشور انتقاد کرد.

العبیکان چند روز پیش در یک برنامه رادیویی، از دستگاه قضایی سعودی انتقاد و برخی اشخاص را به غربزده کردن جامعه عربستان متهم کرد.

العبیکان گفته بود: طرح‌هایی برای غربزده کردن جامعه و زن سعودی، و از بین بردن قوانین قضایی دینی و عوض کردن آن با قوانینی که برخی اشخاص در دستگاه قضایی آن را وضع و اداره می‌کنند، وجود دارد.

وی همچنین اعلام کرد که برخی به دنبال انتشار بی‌حجابی و اختلاط زن و مردم در این کشور هستند اما مطبوعات وابسته به هیأت حاکمه سعودی حملات شدیدی به وی کردند.

العبیکان گفته بود: از چند ماه قبل تلاش می کنم با شاه دیدار کنم، و با نوشتن نامه ای به وی خواستار دیدار و توضیح درباره این "موضوع خطرناک" (فساد جامعه) شدم، ولی این دیدار میسر نگشت. فکر می کنم که نامه به دست شاه نرسید.

 

خالد المالک سردبیر روزنامه الجزیره که متعلق به خاندان سعودی است، اظهارات العبیکان را احمقانه توصیف کرد و مدعی شد که این شیخ سعودی از دین برای تحقق اهداف خود استفاده می‌کند.

در این انتقاد به صراحت اعلام شد که چنین شخصی به درد مشاوره و رایزنی در امور مملکت نمی‌خورد و طولی نکشید که عبدالله بن عبدالعزیز وی را برکنار کرد.

از سوی دیگر، پايگاه نهرين نت با اشاره به بركناری العبيكان تأکید کرده است، پس از يك دوره خدمت طولاني به رژيم سعودي، ملك عبدالله بن عبدالعزيز او را کنار گذاشت.

نهرین نت خاطرنشان کرد: العبيكان اخيرا در سخناني با هشدار درباره طرحهايي براي سلطه بر ملك عبدالله، از اينكه عكسهاي شاه سعودی بر روي خودروها ديده نمي شود ابراز شگفتي كرده بود.

اين پايگاه مي افزايد: ناظران امور عربستان بر اين باورند كه انتقادهاي العبيكان، نشانه دودستگي در تصميم گيري و كاسته شدن از اختيارات ملک عبدالله به ويژه از سوي نايف بن عبدالعزيز وليعهد است.

نهرین نت تأکید کرد: نايف بن عبدالعزيز به دنبال توسعه اختيارات خود و كاستن از اختيارات ملك عبدالله و ممانعت از رايزني مشاوران پادشاه با وي است و محسن العبيكان درباره فاش كردن اسامي توطئه گران هشدار داده بود.

اين پايگاه نوشت : العبيكان از اينكه نمي تواند پادشاه را ملاقات كند، انتقاد كرده بود. اين در حالي است كه دربار پادشاهي با صدور بيانيه اي از كنار گذاشتن العبيكان از سمتش خبر داد.

نهرین نت ادامه داد: كارشناسان امور عربستان بر اين باورند كه دودستگي در نهادهاي ديني سعودی تاثيرات زيادي بر اين كشور خواهد گذاشت، زيرا العبيكان نفوذ زيادي دارد و احتمال درگيري در داخل نهادهاي ديني وهابي وجود دارد .. نايف بن عبدالعزيز تهديد كرده بود كه العبيكان را كنار خواهد زد، و اين در واقع تلاشي از جانب وليعهد براي سلطه بر موسسات ديني و مشاوران دربار ملك عبدالله محسوب مي شود.



دسته بندی ها :
کلید واژه ها :

پربیننده ترین خبرها