استاد دانشگاه سعودی مقیم انگلیس:

عربستان مانند اختاپوس با بحرین رفتار می‌کند

عربستان مانند اختاپوس با بحرین رفتار می‌کند
شنبه 23 ارديبهشت 1391 - 18:16

عربستان نه به عنوان برادر بزرگ‌تر بحرين بلکه مانند يک اختاپوس با آن رفتار و تلاش مي‌کند تا نفوذ خود بر اين کشور را روز به روز افزايش دهد.

«مضاوی الرشید» روز یکشنبه به شبکه خبری العالم، گفت: تنها ضامن و اصل برای امنیت رژیم‌های عربستان و بحرین، آمریکا است و این دو رژیم برای ایجاد ائتلاف به آمریکا متکی‌اند، حتی عربستان در زمینه تامین امنیت کاملا به کمک‌های آمریکا وابسته است.

استاد دانشگاه عربستانی مقیم انگلیس افزود بحرین به طور کلی حتی از نظر مادی نیز وابسته به عربستان است زیرا این کشور نفت خیز نیست. در این میان عربستان نیز نه به عنوان برادر بزرگ‌تر بلکه مانند یک اختاپوس با بحرین رفتار  و تلاش می‌کند تا نفوذ خود بر این کشور را روز به روز افزایش دهد.

الرشید تصریح کرد برخی دیگر از کشورهای عربی حاشیه خلیج فارس مخالف وحدت میان دو کشور هستند و این اقدام را به منزله خطری برای جامعه مدنی می‌دانند.

این تحلیلگر عربستانی افزود این امر از دیدگاه امارات، قطر و عمان نیز مردود است. این کشور‌ها نگران گسترش نفوذ رژیم آل‌سعود در کشور‌هایشان هستند.

مضاوی الرشید تصریح کرد ملت‌های منطقه در عراق، عربستان، کویت، امارات، قطر، بحرین و عمان با یکدیگر تعامل و ارتباط دارند و در میان آن‌ها یک نوع وحدت تاریخی برقرار است که نمی‌توان آن را نادیده گرفت.

استاد دانشگاه عربستانی مقیم انگلیس تأکید کرد وحدت حقیقی جز با وجود رژیم‌های دمکراتیکی که در آن‌ها مردم بر کشور‌هایشان حاکم باشند تحقق نخواهد یافت و چنین امری به طور کلی در عربستان یافت نمی‌شود.

مضاوی الرشید در ادامه تأکید کرد وحدت میان عربستان و بحرین هرگز به مرحله عمل نخواهد رسید، بلکه یک سناریوی رسانه‌ای برای رویارویی با حوادث منطقه و ارسال پیام به قدرت‌های دیگر منطقه مانند ایران است.

وی تاکید کرد: رژیم سعودی در بحرین به طور کامل حضور دارد و رژیم منامه در زمینه اقتصادی و کمک‌های مالی کاملا متکی به آل سعود و تحت نفوذ آن است و حتی بخش گردشگری بحرین نیز وابسته به گردشگری عربستان است.

05/12-19:22

 

پربیننده ترین خبرها