استاد دانشگاه و تحلیلگر عربستانی:

سناریوی عربستان برای مقابله با ایران

سناریوی عربستان برای مقابله با ایران
يکشنبه 24 ارديبهشت 1391 - 03:57

يك استاد دانشگاه و تحليلگر سياسي عربستاني موضوع اتحاد بحرين و عربستان را سناريوي رسانه اي براي مقابله با ايران دانست و بر مخالفت کشورهاي منطقه براي اتحاد با عربستان تاکيد کرد.

"مضاوي الرشيد"  به شبكه خبري العالم، گفت: تنها ضامن و اصل براي امنيت رژیم هاي عربستان و بحرين، آمريكا است و اين دو رژیم براي ايجاد ائتلاف به آمريكا متكي هستند؛ حتی عربستان در زمينه تامین امنيت کاملا به کمک های آمريكا وابسته است.

استاد دانشگاه عربستانی الاصل در انگلیس، افزود: بحرين به طور كلي حتي از نظر مادي نيز وابسته به عربستان است، زيرا اين كشور نفت خيز نيست؛ در اين ميان عربستان نيز نه به عنوان برادر بزرگتر بلكه مانند يك اختاپوس با بحرين رفتار مي كند و تلاش مي كند تا نفوذ خود را بر اين كشور روز به روز افزايش دهد؛ اي كاش اين نفوذ مبتني بر اراده مردم بحرين و عربستان استوار بود.

الرشيد تصريح كرد: برخي ديگر از كشورهاي عربي حاشيه خليج فارس مخالف اتحاد ميان دو كشور هستند و اين اقدام را به منزله خطري براي جامعه مدني مي دانند.

اين تحليلگر عربستاني افزود: اين امر از ديدگاه امارات، قطر و عمان نيز مردود است و اين كشورها نگران گسترش نفوذ رژیم آل سعود بر كشورهايشان هستند.

مضاوي الرشيد افزود: ملت هاي منطقه در عراق، عربستان، كويت، امارات، قطر، بحرين و عمان با يكديگر تعامل و ارتباط دارند و در ميان آنها يك نوع وحدت تاريخي برقرار است كه نمي توان آن را ناديده گرفت.

این استاد دانشگاه تأكيد كرد: اتحاد حقيقي جز با وجود نظام هاي دمكراتيكي كه در آنها مردم بر كشورهايشان حاكم باشند، تحقق نخواهد يافت و چنين امري به طور كلي در عربستان يافت نمي شود.

مضاوي الرشيد گفت: اتحاد ميان عربستان و بحرين هرگز به مرحله عمل نخواهد رسيد، بلكه يك سناريوي رسانه اي براي رويارويي با حوادث منطقه و ارسال پيام به قدرت هاي ديگر منطقه مانند ايران است.

استاد دانشگاه و تحلیلگر سیاسی عربستاني خاظر نشان کرد: رژیم عربستان در بحرين به طور كامل حضور دارد و دولت منامه در زمينه اقتصادي و های مالي كاملا متكي به رژیم آل سعود و تحت نفوذ آن است و حتي بخش گردشگري بحرين نيز وابسته به گردشگري عربستان است.

 

 

 

 



 



پربیننده ترین خبرها