بازداشت ده ها تبعۀ روآندا در اوگاندا به اتهام تروریسم

بازداشت ده ها تبعۀ روآندا در اوگاندا به اتهام تروریسم
جمعه 8 دی 1396 - 19:11

اوگاندا 45 تبعۀ روآندا را که چندی پیش بازداشت کرده بود ، به تروریسم متهم کرد.

العالم - آفریقا

نیروهای امنیتی اوگاندا در ماه دسامبر کنونی در مرزهای این کشور با تانزانیا 45 تبعۀ روآندا را بازداشت کرده بودند که دولت کامپالا - پایتخت اوگاندا - امروز جمعه آنها را به تروریسم متهم کرد.   

«امیلیان کاییما» سخنگوی پلیس اوگاندا امروز در مصاحبه با فرانس پرس گفت: ما روز 11 دسامبر کنونی 43 تبعۀ روآندا را در مرزهای اوگاندا با تانزانیا بازداشت کرده بودیم و پس از تحقیقات بیشتر 2 تبعۀ دیگر را بازداشت کردیم .            

کاییما گفت : همه بازداشت شدگان متهم به حمل مدارک جعلی و ارائه اطلاعات شخصی غیرواقعی از خود و تروریسم هستند .

همه اتباع روآندا در زندان نالوفِنیا در شرق کامپالا نگهداری می شوند زندانی که زندانیانش اکثراً متهمان به تروریسم یا همکاری با گروه های شورشی هستند.

بازداشت شدگان روآندایی می گویند که در اوگاندا زندگی می کردند و برای تبلیغ مسیحیت راهی تزانیا بودند.  

ولی دولت روآندا اعلام می کند که بازداشت شدگان عضو حزب اپوزیسیون خارج نشین " کنگره ملی روآندا" هستند. متحدان سابق "پل کاگامه" رئیس جمهوری روآندا که در تبعید به سر می برند، حزب کنگره ملی روآندا را رهبری می کنند. دولت روآندا این حزب را در لیست گروه های تروریستی گنجانده است .

روابط روآندا و اوگاندا تیره است و هر یک از رؤسای جمهور این دو کشور همسایه تلاش می کند که جای پایی برای خود در منطقه باز کنند.

روآندا دولت اوگاندا را از خیلی وقت پیش به پناه دادن به مخالفان کیگالی – پایتخت روآندا – متهم می کند.

وزارت امور خارجه روآندا دو روز پس از بازداشت اتباع خود در اوگاندا به دولت کامپالا فشار آورد که لایحه اتهاماتی علیه آنها آماده کند.

وزارت امور خارجه روآندا دولت اوگاندا را به پناه دادن به شورشیانِ مخالفِ دولت کیگالی و فراهم کردن زمینه انتقال آنها به اردوگاه های آموزشی شرق جمهوری دمکراتیک کنگو متهم می کند.

دولت روآندا همچنین دولت اوگاندا را به بازداشت غیرقانونی بسیاری از طرفداران نظام کیگالی در چند ماه گذشته ، متهم کرده است و می گوید که در میان این بازداشت شدگان تعدادی از اعضای حزب حاکم جبهه ملی روآندا وجود دارند.

ولی دولت اوگاندا اعلام می کند که طرفداران نظام کیگالی متهم به آدم ربایی و کشتن مخالفان روآندایی هستند. گزارش های سازمان های حقوقی بین  المللی هم ادعای دولت اوگاندا را تأیید کرده است ولی دولت روآندا این ادعا را رد می کند.

214

پربیننده ترین خبرها