بررسی گفت و گوهای آینده در یمن

بررسی گفت و گوهای آینده در یمن
يکشنبه 24 ارديبهشت 1391 - 15:25

برخي از فعالان سياسي يمني راه‌هاي موفقيت گفتمان آينده را در اين کشور بررسي کردند.

صنعاء (العالم) ـ  به گزارش روز یکشنبه شبکه خبری العالم، حزب سوسياليست، كه يكي از احزاب ديدار مشترك است، براي مشاركت در گفتگوهای ملي دوازده شرط تعيين كرده است. حوثي ها نیز شرط مشارکت در این گفت‌وگوها را دخالت نکردن بیگانگان اعلام کرده‌اند.

در این نشست برخي از جوانان و اعضای احزاب و گروه هاي انقلابي و نیز سازمان هاي جامه مدني، كه در گفتگوهاي آینده شركت خواهند كرد، حضور داشتند تا دراين نشست موضوع هاي اصلي گفتگو را مشخص و ارزيابي خود را از موضوعاتي كه احتمالا درنشست گفتگوي ملي مطرح خواهد شد اعلام نمايند.

" علي البخيتي " سخنگوي رسمي تشكل گروه هاي انقلابي يمن به خبرنگار شبكه العالم  گفت : ما انتظار زيادي از گفتگوي ملي داريم.  اين درصورتي است كه گفتگو به شكلي درست آغاز شود و شرايط لازم براي آن فراهم شود . همچنین گروه هايي كه  به عنوان مثال در جنگ 1994 شركت و نيز كساني كه در جنگ هاي صعده دست داشتند ، عذرخواهي كنند.

رويدادهاي اخير و اظهارات اخير مربوط به گفتگوي ملي ، از جمله موضوع‌های مورد بحث و بررسي رهبران انقلابي جوان يمن بود. اصول و موضوعاتي كه حزب سوسياليست يمن ارائه كرد و جايگاه جنبش اعتراضي جنوب دراين گفتگوها از ديگر موضوعات اين نشست بود.

" باسل عوض " از رهبران جوان در حزب سوسياليست يمن گفت : آنچه درباره طبيعت نظام سياسي آينده يمن مشخص است ، اين است كه اين نظام ، نظامي فدرالي بر اساس تشكيل دو منطقه خواهد بود كه تنها راه كار واقعي و ممكن براي تضمين وحدت پايدار است.

حوثي ها اصول خود را براي مشاركت در گفتگوي ملي اعلام كرده اند و درصدر اين شروط به دخالت نكردن طرف هاي خارجي و تاثير نگذاشتن بر روند گفتگو تاكيد كردند.

" علي العماد " نماينده حوثي ها كه در گفتگوي ملي مشاركت دارد ، دراين باره گفت : ما تاكيد مي كنيم كه دراين گفتگو بايد وضعيت گروه هاي مخالف با طرح شوراي همكاري خليج فارس ، گروه هايي كه حاكميت و حقوق آنان در گذشته نقض شده است مانند جنبش اعتراضي جنوب ، حوثي ها ، جوانان و زنان و غيرنظاميان درنظر گرفته شود.

" فريده الريمي " از رهبران زن يمني در ميدان التغيير گفت : من نه فقط به عنوان يك زن بلكه به عنوان يك انسان مبارزه مي كنم ، زيرا در وهله اول انسانيت من زير سوال رفته است و حقوق همه يمني ها اعم از زن و مرد و كودك و پير و جوان در يمن سلب شده است و بعد از به دست آوردن آن ، آنگاه به عنوان يك زن مبارزه مي كنم.

دراين نشست همچنين مسئولاني از تشكل هاي مختلف سياسي و نهادهاي جامعه مدني و گروه هاي انقلابي در ميدان التغيير با هدف بررسي چگونگي گفتگويي كه قرار است در قاهره برگزار شود ، حضور يافتند.

05/13         12:07       

 



دسته بندی ها :
کلید واژه ها :

پربیننده ترین خبرها