معاون بين الملل وزير امور خارجه:

غربي‌ها درباره خطرات سلاح‌هاي اتمي پاسخگو باشند

 غربي‌ها درباره خطرات سلاح‌هاي اتمي پاسخگو باشند
يکشنبه 24 ارديبهشت 1391 - 17:23

معاون بين الملل وزير امور خارجه با بيان اينکه جمهوري اسلامي ايران يکي از اعضاي فعال معاهده ان پي تي است تاکيد کرد ايران به علت صلح‌آميز بودن برنامه هسته‌اي‌اش به کسي باج نمي‌دهد و غربي‌ها بايد درباره خطرات سلاح‌هاي اتمي پاسخگو باشند.

محمد مهدی آخوندزاده شامگاه یکشنبه با شرکت در برنامه«من طهران» (از تهران) شبکه خبری العالم العالم درباره نتایج اجلاس «آماده سازی کنفرانس بازنگری ان پی تی سال ۲۰۱۵» که در وین برگزار شد گفت جمهوری اسلامی ایران به علت حضور پرتلاش در جلسات برگزار شده یکی از اعضای بسیار فعال در معاهده ان پی تی است. جمهوری اسلامی از سال ۱۹۹۵ همیشه در سطح بالا در جلسات ان پی تی شرکت کرده است.

معاون بین الملل وزیر امور خارجه تصریح کرد هر ۵ سال یکبار کنفرانس بازنگری برگزار می‌شود. بر اساس نتایج اولین نشستی که برای آماده سازی اسناد سال ۲۰۱۵ برگزار شد، شرکت کنندگان توافق کردند از کشورهای دارای سلاح‌های هسته‌ای خواسته شود تا ذخایر تسلیحاتی خود را از بین ببرند و تهدید هسته‌ای را کاملا کنار بگذارند.

محمدمهدی آخوندزاده گفت: آنچه ایران در بحث ان پی تی دنبال می‌کند، به ویژه با جنبشی که در این باره در سال ۲۰۱۰ در نیویورک آغاز شد، پیشنهاد نابود کردن تسلیحات هسته‌ای مطرح شد. پس از این پیشنهاد، با همفکری ۱۲۰ کشور غیر متعهد، سال ۲۰۲۵ تاریخ از بین بردن تسلیحات هسته‌ای تعیین شد. در این معاهده بر کاربرد انرژی هسته‌ای صلح آمیز نیز تاکید شده است.

 

رژیم صهیونیستی اهمیتی به کنوانسیون‌های بین المللی نمی‌دهد

معاون بین الملل وزیر امور خارجه ، با بیان اینکه یکی از مشکلاتی که در این میان همواره وجود داشته بحث رژیم صهیونیستی است، گفت این رژیم هیچ‌گونه اهمیتی به کنوانسیون‌های بین المللی نمی‌دهد. در اولین نشستی که در وین درباره آماده سازی کنفرانس بازنگری ان پی تی برگزار شد درباره ضرورت پیوستن این رژیم به ان پی تی توافق وجود داشت.

وی تصریح کرد کشورهای شرکت کننده در جمع‌بندی پایانی این اجلاس از مذاکرات هسته‌ای ایران با ۱+۵ استقبال و ابراز امیدواری کردند که این مذاکرات ادامه پیدا کند.

محمدمهدی آخوندزاده افزود ایران به‌عنوان یکی از اعضای موثر ان پی تی همواره بر ضرورت نابود کردن همه انواع سلاح‌های هسته‌ای که حیات انسان‌ها را به خطر می‌اندازد تاکید و این هدف را در همه مجامع بین المللی دنبال خواهد کرد.

 

دلیلی ندارد برخی کشور‌ها خارج از ان پی تی باشند

آخوندزاده درباره کشورهای که سلاح هسته‌ای در اختیار دارند، اما جز ان پی تی نیستند و در برابر برنامه‌های هسته‌ای صلح آمیز ایران اعمال فشار می‌کنند گفت جهان شمولی بودن ان پی تی خواست بین المللی افکار عمومی است. دلیلی ندارد که برخی از کشور‌ها خود را خارج از ان پی تی قرار دهند. این موضع در هر جلسه ان پی تی مورد بحث قرار می‌گیرد و اجماع نظر در این باره در حال افزایش است.

وی افزود: بحث ایران با کشورهای دارنده حق وتو در شورای امنیت که دارنده سلاح هسته‌ای نیز هستند این است که فشار بر یک کشور متعهد عضو ان پی تی برای جلوگیری از دستیابی آن به انرژی صلح آمیز هسته‌ای باعث می‌شود که کشورهای دارای سلاح هسته‌ای و انرژی هسته یا از ان پی تی خارج شوند و یا یه عضویت این پیمان در نیایند. بنابراین، بحث ایران این است که برخوردهای گزینشی و معیارهای دوگانه می‌تواند به کشورهای عضو و غیر عضو ان پی تی آسیب برساند.

این مسئول دستگاه دیپلماسی کشور تصریح کرد یکی از پایه‌های استدلال ما برای امحای تسلیحات هسته‌ای این است که این نابودی چنین تسلیحاتی می‌تواند فرایندی برای تشویق کشورهای غیر عضو در ان پی تی ایجاد کند. با توجه به عصر اطلاعات و دسترسی کشور‌ها به اطلاعات جدید و فشار افکار عمومی این موضع قابل دسترسی است.

 

غربی‌ها درباره خطرات سلاح‌های اتمی پاسخگو باشند

معاون بین الملل وزیر امور خارجه ایران خاطر نشان کرد با توجه به فاجعه‌ای که در هیروشیمای ژاپن روی داد و اتفاقی که سال گذشته در نیروگاه هسته‌ای ژاپن روی داد، حساسیت خاصی درباره خطرات سلاح‌های هسته‌ای ایجاد شده و این خواست و مطالبه افکار عمومی است و غربی‌ها باید به آن پاسخ دهند. اکنون این احساس در ان پی تی و در خارج از آن وجود دارد که مردم به این رویداد‌ها واکنش نشان می‌دهند.

محمد مهدی آخوندزاده درباره تداوم ادعای غرب علیه ماهیت برنامه هسته‌ای صلح آمیز ایران و در خ

دسته بندی ها :

پربیننده ترین خبرها