تحلیل عطوان از توافق محرمانه آمریکا-اسرائیل و اعتراض ها در ایران

تحلیل عطوان از توافق محرمانه آمریکا-اسرائیل و اعتراض ها در ایران
شنبه 9 دی 1396 - 14:54

نویسنده سرشناس جهان عرب نوشت، بی شک یکی از مهم ترین سناریوهایی که آمریکا و اسرائیل برای مقابله با ایران و نفوذ آن در منطقه طراحی کردند برهم زدن ثبات ایران از داخل است.

العالم ـ یادداشت

«عبدالباری عطوان»، سردبیر روزنامه فرامنطقه‌ای «رای الیوم» در یادداشتی با عنوان « توافق محرمانه اسرائیل و آمریکا برای مواجهه با تهدید ایران» به تحلیل این اتفاق و سناریوهای قابل انتظار درباره آن پرداخت.

نویسنده آورده است: در حالی که رهبری روسیه در حال برنامه‌ریزی برای انتقال سوریه از جنگ و هرج و مرج خونین به صلح و ثبات و بازسازی با استفاده از کنفرانس جامع گفت‌وگوی بین طرف‌های مختلف درگیر در شهر ساحلی «سوچی» در اواخر ماه آتی میلادی است تا درباره نقشه راهی توافق حاصل شود که ضامن تشکیل قانون اساسی جدید و برگزاری انتخابات ریاست جمهوری و پارلمانی است، اسرائیل و آمریکا در حال برنامه ریزی برای منفجر کردن اوضاع منطقه و گرفتار کردن آن در جنگ‌ها به بهانه پایان دادن به تهدید ایران است.
کانال 10 تلویزیون اسرائیل با انتشار گزارشی از برگزاری نشستی محرمانه و پشت درهای بسته کاخ سفید بین هربرت ریموند مک مستر، مشاور امنیت ملی آمریکا و میر بن شبات، همتای اسرائیلی او در دوازدهم دسامبر (21 آذر ماه ) با هدف مقابله با برنامه موشکی و هسته‌ای ایران خبر داد.

براساس این توافق واشنگتن و تل آویو گروه‌های مشترکی برای مواجهه با ایران در منطقه تشکیل می‌دهند، یکی از این گروه‌ها وظیفه مقابله با نفوذ ایران در لبنان و ارتباط تهران با گروه حزب الله را برعهده خواهد داشت. این گروه همچنین به دنبال مقابله با فعالیت‌های ایران در سوریه نیز خواهد بود.

این در حالی است که دو گروه کاری مشترک دیگر از مقامات آمریکایی و اسرائیلی برای مقابله با برنامه موشکی ایران و «اهداف هسته ای» این کشور تشکیل خواهد شد و بیانیه رسمی کاخ سفید نیز موید این توافق است بنابراین صرفا یک خبر درز شده از رسانه‌ها محسوب نمی‌شود.

عطوان نوشت: سال جدید میلادی شاهد دو اتفاق بسیار مهم خواهد بود، نخست فروپاشی داعش و آزادی بیشتر اراضی سوریه و عراق از چنگ این گروهک تروریستی و دوم شکست پروژه آمریکا در سوریه که بر استفاده از گروه‌های معارض مسلح برای سرنگونی بشار اسد، رئیس جمهور قانونی سوریه متمرکز بود آن هم به لطف پایداری ارتش سوریه و مداخله نظامی روسیه با پشتیبانی متحدان سوریه نظیر ایران و حزب الله تا سوریه به مرحله آشتی ملی منتقل شده و هویت سوریه جدید شکل گیرد.

رای الیوم آورده است: دولت کنونی آمریکا از کاهش نفوذ خود در خاورمیانه به نفع روسیه و چین و قدرت‌های منطقه‌ای بزرگی نظیر ایران و ترکیه هراس دارد اما رژیم اشغالگر اسرائیل نیز بسیار نگران افزایش قدرت حزب الله و توانمندی نظامی آن است  همان گونه که از عواقب خروج پیروزمندانه حزب الله از جنگ سوریه و پرداختن این حزب به گشودن جبهه‌های جنگ فرسایشی علیه سرزمین‌های اشغالی در جنوب لبنان و جنوب غرب سوریه هراس دارد.

کانال 10 تلویزیون اسرائیل و کاخ سفید هیچ کدام جزئیات برنامه و سناریوهایی را که احتمالا واشنگتن و اسرائیل علیه ایران و حزب الله طراحی کردند فاش نکرد اما معلوم است که یکی از مهم‌ترین این سناریوها برهم زدن ثبات ایران از داخل این کشور، شعله‌ور کردن آتش اعتراضات و تحریک برخی گروه‌های جدایی طلب مسلح است.

این روزنامه افزود: شاهزاده محمد بن سلمان، ولی عهد سعودی که از نزدیک‌ترین مقامات خاورمیانه ای نزدیک به دولت ترامپ است به صراحت از نقشه‌هایی در این خصوص سخن گفت، او شش ماه پیش در گفت‌وگویی تلویزیونی اظهار داشت که کشورش در ضربه‌ای پیشدستانه جنگ را به داخل ایران خواهد کشاند یعنی قبل از اینکه ایران جنگ را به داخل عربستان کشاند، بنابراین بعید نیست که تظاهرات برخی شهرهای ایران که به طور مشخص در اعتراضی به گرانی برگزار شد یکی از حلقه‌های این راهبرد باشد.

عطوان تاکید کرد: باور نداریم که هر گونه نقشه آمریکا و اسرائیل برای بیرون کردن ایران و نفوذ این کشور از هر کدام از کشورهای سوریه و لبنان با شانس بزرگی برای موفقیت همراه باشد مگر اینکه عنوان آن اعلام جنگ علیه این دو کشور باشد و حتی چنین قماری نیز می‌تواند پیامدهای فاجعه باری و بخصوص برای رژیم اشغالگر اسرائیل به همراه داشته باشد.

وی افزود: اگر موشک‌های پیشرفته پاتریوت آمریکا در مقابله با موشک‌های بالستیک تقریبا ابتدایی حوثی‌ها و رسیدن آن به ریاض، جده، طائف، خمیش مشیط و أبها ناکام بود ماموریت گنبدهای آهنین اسرائیل در مقابله با موشک‌های دقیق‌تر و پیشرفته‌تر حزب الله دشوارتر است بخصوص اگر صدها یا هزاران نوع از این موشک‌ها بر سر شهرهای اسرائیل فرو بریزد.

نویسنده اظهار داشت: خطری که اسرائیل با آن مواجه است، دو بعدی محسوب می‌شود، بعد نخست سرچشمه آن در داخل فلسطین است که هم اینک در انتفاضه علیه اسرائیل به سر می‌برد و می‌تواند تا اقدام برای مقاومت مسلحانه پیش رود و چنین احتمالی با جدیت مطرح است آن هم با توجه به اینکه موشک پراکنی‌های مقاومت از نوار غزه به شهرک‌های صهیونیست‌نشین در شمال سرزمین‌های اشغالی از سر گرفته شده و ائتلاف جنبش های مقاومت اسلامی نظیر حماس و جهاد اسلامی با ایران علنی شده است به گونه‌ای که حتی ژنرال قاسم سلیمانی، فرمانده سپاه قدس ایران با فرماندهان میدانی این دو جنبش تماس تلفنی برقرار می‌کند تا پیامی آشکار به اسرائیل و متحدان عرب آن باشد.

به گزارش فارس،رای الیوم آورده است: تهدیدهای اسرائیل و آمریکا شاید در چارچوب جنگ روانی یا با هدف اطمینان بخشی به متحدان عرب بزدل آنها باشد و هم اینکه آنها را به انعقاد معاملات تسلیحاتی ده‌ها میلیارد دلاری وادار کند، فرماندهی نظامی اسرائیل بارها تهدید کرده که هرگز اجازه پیشروی نظامیان سوریه در نزدیکی مرزهای فلسطین اشغالی در جنوب غرب سوریه یا حضور نیروهای ایران و حزب الله در این منطقه را نمی‌دهد اما حالا ارتش سوریه بیش‌تر مناطق غوطه غربی را بازپس گرفته و بیش‌تر روستاهای همجوار مرزهای با سرزمین های اشغالی را تحت سلطه خود گرفته است در حالی که اسرائیل جرات عملی کردن تهدیدهایش و شلیک حتی یک گلوله به سمت ارتش سوریه برای توقف پیشروی آن نداشته است.
عطوان در پایان نوشت: سال جدید شاید سال وحشت دولت آمریکا و متحد اسرائیلی آن باشد و چه بسا شانس خود را امتحان کند اما چیزی که آن را خوشحال نمی‌کند در انتظارش خواهد بود، منطقه با شتاب در حال تحول است و روزهای آتی همه چیز را روشن می‌کند.

پربیننده ترین خبرها