اردن قانون كنست درباره قدس را محكوم كرد

اردن قانون كنست درباره قدس را محكوم كرد
چهارشنبه 13 دی 1396 - 05:31

دولت اردن تصویب پیش نویس قانونی در کنست (پارلمان) رژیم صهیونیستی را که بر اساس آن، در آینده، تحویل بخشی از شهر قدس به فلسطینی ها بسیار سخت خواهد شد، محکوم کرد.

 

العالم - اردن

محمد مومنی سخنگوی دولت اردن سه شنبه گفت: ما اقدام کنست اسرائیل را در تصویب پیش نویس قانونی درباره شرایط واگذاری بخشی از شهر قدس به فلسطینی ها در آینده و در چارچوب توافقنامه صلحی که میان طرفین به امضا خواهد رسید، محکوم می کنیم.

 محمود مومنی گفت: تشکیل دو کشور مستقل تنها راهکار برای حل مناقشه فلسطین و اسرائیل است.

به گزارش خبرگزاری فرانسه از امان، کنست اسرائیل روز سه شنبه پیش نویس قانونی را تصویب کرد که هر تصمیم دولت اسرائیل برای واگذاری بخشی از شهر قدس به فلسطینی ها در آینده، مستلزم موافقت دو سوم نمایندگان کنست (80 رای از مجموع 120 رای) است.

تصویب این قانون جنجالی که واگذاری هر یک از بخش های شهر قدس به فلسطینی ها به رای اکثریت بالای نمایندگان نیاز دارد در واقع می تواند مانع از تقسیم این شهر در چارچوب هر گونه طرح صلح در آینده شود.

 سخنگوی دولت اردن افزود قدس شرقی بخشی از اراضی اشغالی سال 1967 است و شهر قدس یکی مسایل مهمی است که وضعیت و سرنوشت آن باید ازطریق گفتگوها میان مقامات فلسطین و اسرائیل و مطابق با قوانین بین المللی تعیین شود.

 محمد مومنی تاکید کرد بر اساس قوانین بین المللی همه اقدامات یکجانبه اسرائیل که با هدف تحمیل واقعیت های تازه و تغییر وضعیت و شرایط شهر قدس صورت می گیرد، باطل و غیر قانونی است.

 سخنگوی دولت اردن درادامه هشدار داد تصمیمات و اقدامات اخیر اسرایئل از جمله تصویب قانون جدید در کنست درباره شهر قدس و نیز موافقت کمیته مرکزی حزب لیکود برای اعمال حاکمیت و اجرای قوانین اسرائیل در شهرک های یهودی نشین در کرانه باختری رود اردن، به تضعیف راه حل تشکیل دو کشور مستقل منجر خواهد شد.

 مومنی تاکید کرد تنها راهکاری برای حل مناقشه فلسطین و اسرائیل راه حل تشکیل دو کشور مستقل و تشکیل کشور فلسطین در مرزهای چهار ژوئن سال 1967 و با مرکزیت قدس شرقی است.

از طرف دیگر سازمان آزادیبخش فلسطین ( ساف) تصمیمات جدید کنست و حزب لیکود اسرائیل را ادامه تلاش های دولت آمریکا برای به رسمیت شناختن شهر قدس به عنوان پایتخت اسرائیل خواند.

 دونالد ترامپ رئیس جمهور آمریکا در اواسط ماه دسامبر گذشته اعلام کرد کشورش شهر قدس را به عنوان پایتخت اسرائیل به رسمیت می شناسد و سفارت آمریکا از تل آویو و شهر قدس منتقل می شود.

دسته بندی ها :

پربیننده ترین خبرها