موافقت اردن با ارسال كمكهای بشردوستانه برای آوارگان سوری

موافقت اردن با ارسال كمكهای بشردوستانه برای آوارگان سوری
دوشنبه 18 دی 1396 - 01:19

دولت اردن روز یکشنبه موافقت کرد برای اتباع سوری که در مرز این کشور گرفتار شده اند، کمکهای بشردوستانه بفرستد.

العالم - اردن

به گزارش خبرگزاری فرانسه از امان، اردن صدها هزار آواره سوری را در خاک خود پذیرفته است اما به علت مشکلات اقتصادی و هزینه های سنگین نگهداری آوارگان حاضر به پذیرش آوارگان سوری جدید نیست.

بر اساس این گزارش، دولت اردن روز یکشنبه اعلام کرد درخواست سازمان ملل متحد را برای ارسال کمکهای بشردوستانه برای دهها هزار آواره سوری که در منطقه ای بیابانی در مرزهای مشترک دو کشور گیر کرده اند، قبول کرده است.

در عین حال محمد القائد سخنگوی وزارت امور خارجه اردن اعلام کرد این عملیات تنها یک بار اجرا خواهد شد و کمکهای اختصاص یافته به آوارگان سوری از داخل خاک اردن و با استفاده از یک جرثقیل در اختیار آنها قرار خواهد گرفت. وی در خصوص نوع کمکهای بشردوستانه و تاریخی که در اختیار آوارگان سوری قرار خواهند گرفت، توضیحی نداد.

طبق اعلام سازمان ملل متحد بین چهل و پنج تا پنجاه هزار آواره سوری که اکثرشان زن و کودک هستند، نزدیک  گذرگاه مرزی الرکبان در منطقه بیابانی مرز سوریه به سر می برند.

شرایط انسانی در این منطقه بیابانی از زمانی آشکارا رو به وخامت گرایید که ژوئن سال دو هزار و شانزده گروه تروریستی داعش عملیاتی انتحاری بر ضد نظامیان ارتش اردن مرتکب شد و هفت سرباز ارتش اردن را کشت.

پس از این اتفاق دولت اردن مرزهای خود را با سوریه بست و مناطق مرزی خود با سوریه را مناطق نظامی اعلام کرد. اردن حتی به طور موقت ارسال هر گونه کمک بشردوستانه به اردوگاه آوارگان سوری در آن سوی مرزهای خود را ممنوع کرد.

اکتبر گذشته نیز دولت اردن خواستار آن شد که کمکهای بشردوستانه اختصاص یافته به آوارگان سوری از طریق خاک سوریه در اختیار آنها گذاشته شود. ایمن صفادی وزیر امور خارجه اردن در آن زمان تاکید کرد دولت اردن هیچ سازوکاری را که اردن را مجبور به مسئولیت پذیری در این ماجرا کند، قبول نخواهد کرد اما آماده است با اتحادیه اروپا و جامعه بین المللی در ارائه کمکهای بشردوستانه لازم به آوارگان سوری همکاری کند. وی در عین حال تاکید کرد لازم است که کمکهای بشردوستانه  از طریق خاک سوریه در اختیار آوارگان این کشور قرار گیرد.

اردن نزدیک به سیصدو هفتاد کیلومتر مرز مشترک با سوریه دارد. طبق اعلام کمیساریای عالی آوارگان ملل متحد بیش از ششصد و پنجاه هزار آواره در دفاتر این نهاد در خاک اردن ثبت نام کرده اند. اما مقامات اردن شمار آوارگان سوری در کشورشان را بیش از یک میلیون نفر اعلام کرده اند.

اردوگاه الرکبان در حال حاضر نزدیک به پنجاه هزار آواره سوری را در خود جای داده است. ساکنان اردوگاه آوارگان الرکبان همگی اتباع سوریه هستند و اردوگاه نیز در خاک سوریه واقع شده است. دولت اردن در ماههای گذشته بارها با تاکید بر این که هرگز به آوارگان سوری اجازه ورود به خاک خود را نخواهد داد، خواستار آن شده است که سوریه و جامعه بین المللی اداره امور آوارگان سوری در منطقه الرکبان در مرزهای مشترک سوریه و اردن را بر عهده بگیرند و یک راه حل دایمی و مناسب برای اردوگاه آوارگان سوری در مرز اردن پیدا کنند.

مناقشه مسلحانه در سوریه که ماه مارس سال 2011 در پی اعتراضات ضددولتی گسترده  شکل گرفت، تا کنون صدها هزار کشته بر جا گذاشته و میلیونها نفر را آواره کرده است.  صدها هزار آواره سوری برای فرار از جنگ  به کشورهای دیگر به ویژه لبنان و اردن پناه برده اند.

طبق اعلام نهادهای امدادرسان بین المللی، حدود دوازده میلیون شهروند سوری به کمکهای بشردوستانه نیاز مبرم دارند.

دسته بندی ها :

پربیننده ترین خبرها