سخنگوی قوه قضاییه اعلام کرد:

٤٠٠ نفر مجموع بازداشتی ناآرامی های اخیر/ ٢٥ تن در اعتراضات کشته شدند

٤٠٠ نفر مجموع بازداشتی ناآرامی های اخیر/ ٢٥ تن در اعتراضات کشته شدند
يکشنبه 24 دی 1396 - 14:48

سخنگوی قوه قضاییه با بیان اینکه اکنون 400 نفر از معترضان ناآرامی های اخیر در بازداشت هستند که 50 نفر آنان در تهران بازداشت شده اند، گفت: ٢٥ نفر از مردم عادی و خودی در اعتراضات اخیر در کشور کشته شدند که براثر اصابت تیر از سوی نیروهای امنیتی نبوده است.

العالم ـ ایران ـ سیاسی

حجت الاسلام والمسلمین غلامحسین محسنی اژه ای روز یکشنبه در صد و بیست و سومین نشست خبری افزود: افرادی به عنوان مرتبط با خارج و لیدرها و سردسته های این اغتشاشات اخیر بازداشت شده اند که در سه روز نخست ٦٢٢ نفر قرار بازداشت موقت و برای تعدادی نیز قرار وثیقه صادر شده است و از اینها هم، تعدادی آزاد شده اند.

سالروز فرار شاه
معاون اول قوه قضاییه با یادآوری ٢٦ دی سالروز فرار شاه از کشور، اظهارکرد: مثل چنین روزهایی بود که پهلوی دوم از کشور فرار کرد و هنوز آن صدای انقلابی مردم در گوشمان هست که 'دیو چو بیرون روز فرشته درآید'؛ در هفته های اخیر شرارت هایی از دشمنان داشتیم که توانستند اغتشاشاتی در کشور بوجود آورند به زعم باطل خودشان اگر مردم درخواست هایی دارند، می توانند بر این موج سوار شده و عواملی از نیروهای خود را بین مردم بسیج و تهییج کرده تا احیانا افرادی هم در این ماجراها کشته شوند.

مردم هوشیار صف خود را از اغتشاشگران جدا کردند
محسنی اژه ای با بیان کینه توزی و دشمنی مستمر امریکا و صهیونیست ها علیه ایران، ادامه دارد، افزود: آنها مترصد برای ضربه زدن به نظام بودند و از طرفی شاهد هوشیاری مردم بودیم و به محض اینکه متوجه شدند این ، نقشه دشمن است و ایجاد ناامنی و اغتشاش می کنند ، با کمک به نیروی انتظامی، صف خود را با اغتشاش گران جدا کردند و بعد اینکه ، در مقابل این اغتشاش گران میلیون ها نفر وارد خیابان شدند و پیمان عهد مجدد بستند تا به دشمن بفهمانند ممکن است مشکلی در کشور باشد اما هیچگاه در دام نمی افتند.
نقش دشمن در اغتشاشات اخیر
محسنی اژه ای درخصوص اغتشاشات اخیر، گفت: یکی نقش دشمن بود که توسط نیروهای امنیتی اطلاعاتی و قضایی در حال تعقیب و ریشه یابی است؛ عواملی که دخیل بودند چه آنانی که دستگیر شدند یا آنانی که دستگیر نشدند و باید بازداشت شوند، طبق قانون مجازات می شوند.
وی اضافه کرد: مردمی که برای اعتراض چه بسا برای مطالبات بیرون آمده اند از همان نخست به نیروهای اطلاعاتی و امنیتی تاکید شد که این افراد از خود مردم هستند و یا احیانا جوانی است که فریب خورده و یک سخن نامناسبی هم در خیابان زده اما موجب تخریب جایی نشده و مسجد، حسینیه و مغازه مردم را آتش نزده اند و این افراد را جدا کنند و اگر احیانا دستگیر شده اند و به زندان نیامدند؛ لازم نیست برای آنان سوسابقه درست نشود.
معاون اول قوه قضاییه گفت: افراد مجرم تشکیلاتی وابسته به بیرون، بلد هستند که چهره مجرمانه خود را مخفی کنند و آدرس دروغ دهند و این افراد باید شناسایی شوند. به همه نیروها تاکید شد هر چه سریع تر پالایش شوند تا افراد فریب خورده بویژه کم سن بعد از شناسایی اولیه آزاد شوند.
وی اضافه کرد: قرار شد در مرحله اولیه تعداد کثیری از این افراد قبل از معرفی شدن به دادسرا و زندان آزاد شوند که چنین شد و همچنین قرار شد افرادی که به دادسرا معرفی شده اند با قرار کفالت پدر آزاد شوند.
وقوع دو خودکشی یکی در کلانتری اراک و دیگری در اوین 
محسنی اژه ای با بیان اینکه یک نفر در کلانتری اراک ، قبل از معرفی به دادسرا خودکشی کرده است، گفت: او معتاد مواد مخدر هم بود و پرونده برای این موضوع در حوزه قضایی اراک تشکیل شده است.
وی اضافه کرد: فردی هم در رابطه با اغتشاشات اخیر دستگیر شد و در دستشویی اوین خودکشی کرده است که حدود ٢١ ساله بود ؛ اینکه او در اغتشاش بود و کاری می کرد چیزی گزارش و ثابت نشده است اما در همان روزها و در بین جمعیت دستگیر شده است. برای او هم پرونده قضایی تشکیل شده است.ادعا شد که نفر سوم و چهارم بوده که کاملا این موضوع دروغ است.
وی ادامه داد: برخی نیروهای امنیتی ما در شهرهای تهران و دیگر شهرها با ضد انقلاب درگیر شدند و به شهادت رسیدند. ٢٥ نفر از مردم و نیروهای خودی در خیابان کشته شدند و آنچه مسلم است این افراد از تیر و اسلحه نیروهای نظامی و انتظامی کشته نشدند. به پلیس تاکید شده بود تا حد مقدور تیراندازی نکنند. ٢ تن از این افراد پدر و پسری بود که ماشین آتش نشانی روی آنها عبور کرد. دشمن مانند فتنه ٨٨ قصد داشت کشته سازی بگیرد و آن را پیراهن عثمان بکند.
تحریم های اخیر امریکا، بی حیایی این کشور بود
سخنگوی قوه قضاییه گفت : مطلبی دیگر که اخیرا اتفاق افتاد و حقیقتا بی حیایی امریکا بود که بهانه هایی ، تحریم هایی علیه مقامات بویژه رییس قوه قضاییه اعمال کردند .
وی ادامه داد: امریکا فلک زده نمی داند که آنقدر از مردم ما متنفر است و با توجه به ظلم هایی که به ما کردند از مردم بقدری تنفر دارند ولو اگر به لفظ تحریمی برای کسی گفته شود این موجب افتخار است برای او ، و لکه ننگ و منفی برای امریکا ثبت می شوند و مردم ایران اگر مسرور نباشند بدلیل قرار گرفتن در فهرست تحریم امریکا ، قطعا نگرانی هم نخواهند داشت.
خاوری هنوز به رای اعتراضی نکرده 
محسنی اژه ای در پاسخ به پرسش ایرنا که آیا محمود رضا خاوری مدیرعامل اسبق بانک ملی و یکی از متهمان اصلی پرونده ٣ هزار میلیاردی نسبت به حکم غیابی خود اعتراضی کرده است و آیا دستگاه قضایی با دولت کانادا و اینترپل رایزنی داشته و خواسته که او را به کشور برگرداند یا نه، گفت: درخواست ما بیش از رایزنی بود؛ علاوه بر درخواست از اینترپل ، به آنان گفته شده شما که در فساد مالی همکاری می کنید چرا در این پرونده همکاری نمی کنید.
به گزارش ایرنا، وی اضافه کرد: از آنجا که حکم غیابی ٢ ماه برای اعتراض مجرم مهلت درنظر گرفته شده است اما هنوز از ناحیه ایشان تاکنون اعتراضی واصل نشده است.
وی ادامه داد: البته مدت اعتراض هنوز پایان نرسیده است و برخلاف رای حضوری که مهلت ٢٠ روز است او ٢ ماه برای اعتراض فرصت دارد.

واکنش اژه ای نسبت به نقش ریس دولت دهم در اعتراضات اخیر
سخنگوی قوه قضاییه در پاسخ به پرسش خبرنگاری مبنی براینکه گفته می شود مسئولان دولت سابق (نهم و دهم) در ناآرامی های اخیر با دادن فراخوان ها و بیانیه های متعدد نقش داشته اند و آیا قوه قضاییه به این موضوع ورود کرده است یا نه، گفت: جریان هنوز تمام نشده است و اطلاعات اقدامات قبل از این جریانات و اطلاعاتی هم از شروع این اعتراضات موجود است. برخی با حکم قوه قضاییه لازم است که با این قوه همکاری کنند.
وی ادامه داد: این سلسله مسایل با تحقیقات از افراد دستگیر شده، کامل می شود و با گزارشات مردمی و نیروهای اطلاعاتی درنهایت می شود قضاوت کرد؛ احتمالات متعدد نیز تحلیل می شود و الان این موضوع را نه رد و نه تایید می کنم.
فضای مجازی نباید رها شود
معاون اول قوه قضاییه درباره نامه قوه قضاییه و شورای عالی فضای مجازی و مهلت به وزارت ارتباطات، گفت: براین اعتقادیم ، استفاده صحیح باید از فناوریهای نوین انجام شود اما این به این معنا نیست که هیچ نظارتی بر این فضا که متکی به خارج است، نباشد . هیچ کشوری به کشور دیگر اجازه نمی دهد تا از طریق فضای مجازی به همه ارزش های آن کشور مسلط باشد.
وی با بیان اینکه فضای مجازی رها شده موجب مفسده های فراوان اجتماعی، اقتصادی و فرهنگی در کشور می شود ، ادامه داد: دروغ پراکنی ها، فروش مواد مخدر، فساد اقتصادی از طریق این فضا انجام می شود و آیا با وجود این همه مفسده، باید این فضای مجازی را رها کرد؟
محسنی اژه ای با بیان اینکه شورای عالی فضای مجازی بدرستی اعلام کرده که وظیفه سیاستگزاری را برعهده دارد، گفت: نمی خواهیم جلوی اقدامات مفید سایبر را بگیریم و حتی به اینترنت ارزانتر با پهنای باند بیشتر برای مردم تاکید داریم. به آنها نامه دادیم یا اقدام کنید یا اینکه وظیفه قوه قضاییه جلوگیری از وقوع جرم است و وزارت ارتباطات در آن زمان قول سه ماهه و بعد قول ٦ ماهه دادند که این اقدامات، کافی نبود. 
وی خاطرنشان کرد: هرکس که بتواند کاری کند اما نکرده با وجود این همه مفسده مقصر است، فرقی ندارد آن نهاد وزارت ارتباطات باشد یا دولت و یا قوه قضاییه.
محسنی اژه ای اظهارکرد : در دولت ها، افراد فنی هستند که می گویند می شود فضای مجازی را فیلتر نکرد اما درعین حال آن را مدیریت کرد و اگر روزی ثابت شود، می شد و اقدامی انجام نداده اند حتما باید تحت تعقیب قرار گیرند و پاسخگو باشند و هیچ کس تردید ندارد که فضای مجازی در اغتشاشات اخیر نقش شگرفی داشته است.
وی ادامه داد: آیا این ضررها برطرف شد و امکان تکرارش نیست؟ قوه قضاییه در حال بررسی این موضوع است و همه بحث ها پیرامون این موضوع است که امکان جمع کردن موضوع وجوددارد یا نه.
نظر اژه ای درباره پرونده حسین فریدون 
محسنی اژه ای درباره پرونده حسین فریدون و اینکه در بی خبری قرار دارد، گفت: این پرونده مسکوت و معطل نیست و روی آن دارد کار می شود.
وی با بیان اینکه این پرونده یک متهم ندارد، ادامه داد: یکی از متهمان کسی است که ضمن اینکه به او پول داده بود، بدهی بانکی و مالی هم داشت و او اموال را به نام بانک کرده است.
معاون اول قوه قضاییه گفت: پرونده معطل نیست اما هنوز منجر به صدور کیفرخواست نشده است.

چیزی از سوی خانواده هاشمی و شورای امنیت به قوه قضاییه ارسال نشده است
محسنی اژه ای در بخش دیگری از نشست خبری درباره اینکه خانواده هاشمی رفسنجانی از وجود رادیواکتیو در بدن آقای هاشمی خبر داده و آیا گزارشی از این بابت از طرف خانواده آیت الله هاشمی و شورای امنیت به قوه قضاییه ارسال شده است یا نه، گفت: چیزی از طرف خانواده آقای هاشمی و شورای امنیت به قوه قضاییه ارسال نشده است.

پیگیری اغتشاشات اخیر توسط دادستان تهران از طریق اینترپل
سخنگوی قوه قضاییه درباره حامیان خارجی اغتشاشات اخیر، اظهارکرد: وزارت اطلاعات، قوه قضاییه و ناجا درخصوص برخی از عوامل تخریبی اخیر، گزارشاتی داشته اند که این گزارش ها جمع شده است.
وی در بخشی از سخنان خود افزود: دادستان تهران از طریق اینترپل درحال پیگیری موضوع است و نقش عوامل از طریق فضای مجازی و معاونت عاملین در حال پیگیری است.
محسنی اژه ای اتهام افراد بازداشت شده در این پرونده را امنیتی ، اخلال در نظم عمومی، آسیب و ضربه به افراد و خسارت به اموال عمومی برشمرد و ادامه داد: آنانی که به زندان رفتند با قرار رفتند و برای آنان حتما پرونده ای تشکیل شد و تفهیم اتهام شده اند.
وی افزود: کسی بدون تفهیم اتهام وارد زندان نمی شود و برای همه قرار ، صادر شده است.

پربیننده ترین خبرها