سفر ۱.۳ میلیارد گردشگر در سال ۲۰۱۷

سفر ۱.۳ میلیارد گردشگر در سال ۲۰۱۷
سه شنبه 26 دی 1396 - 21:21

سازمان جهانی گردشگری اعلام کرد شمار گردشگران بین‌المللی در سال ۲۰۱۷ با رشد قابل ملاحظه ۷ درصدی به بیش از ۱.۳ میلیارد نفر رسیده است.

العالم - گوناگون

سازمان جهانی گردشگری (UNWTO) در جدیدترین گزارش خود اعلام کرد، شمار گردشگران بین‌المللی در سال ۲۰۱۷ میلادی با رشد ۷ درصدی به ۱.۳۲۲ میلیارد نفر رسیده که بهترین آمار از سال ۲۰۱۰ میلادی تاکنون است و انتظار می‌رود با ادامه این روند در سال ۲۰۱۸ در نهایت رشد ۴ تا ۵ درصد رقم بخورد.

بر اساس آمار و ارقام ارسال شده از سوی مقاصد گردشگری سراسر جهان، برآورد می‌شود در سال ۲۰۱۷ میزان سفر گردشگران بین‌المللی (اقامت شبانه) ۷ درصد افزایش یافته است که این رشد بالاتر از متوسط رشدی ۴ درصدی است که از سال ۲۰۱۰ تاکنون ثبت می‌شده است.

بیشترین رشد گردشگری بین‌المللی در مناطق مختلف جهان را قاره اروپا با پیشتازی منطقه مدیترانه ثبت کرده که ۸ درصد بیشتر از سال ۲۰۱۶ گردشگر خارجی جذب کرده است. قاره آفریقا نیز در  سال ۲۰۱۷ رشد ۸ درصد را در جذب گردشگر تجربه کرد و پس از آن مناطق آسیا و اقیانوسیه با ۶ درصد، خاورمیانه با ۵ درصد و آمریکا با ۳ درصد رشد همراه بوده‌اند.

روند رشد گردشگری بین‌الملل از سال ۱۹۹۵ تا ۲۰۱۷

«زوراب پولولیکاسویل» رئیس سازمان جهانی گردشگری در این باره گفت: سال ۲۰۱۷ با رشد پایدار در بسیاری از بسیاری از مقاصد گردشگری و بهبود اوضاع گردشگری در مقاصدی همراه بود که در سال‌های گذشته با افول همراه بوده‌اند. گردشگری بین‌المللی به عنوان یک محرک قدرتمند در توسعه اقتصادی عمل کرده و به عنوان سومین صادرات بزرگ جهان نقش بزرگی در اشتغال‌زایی و موفقیت جوامع جهانی ایفا کرده است. ما همچنان به رشد ادامه می‌دهیم و باید برای حصول اطمینان از این که منافع این رشد به تمامی افراد کشورهای میزان گردشگر می‌رسد و در راستای اهداف توسعه پایدار تلاش کنیم.

در سال ۲۰۱۷ شمار گردشگران بین‌المللی در اروپا به ۶۷۱ میلیون نفر رسید که نشان از رشد ۸ درصدی در مقایسه با آمار سال گذشته آن دارد. در این میان منطقه مدیترانه با ۱۳ درصد رشد در قاره اروپا پیشتاز بوده است و اروپای غربی نیز رشد ۷ درصدی را در عرصه جذب گردشگر خارجی تجربه کرده و شمال و شرق اروپا نیز با ۵ درصد رشد چشمگیری به ثبت رسانده‌اند.

منطقه آسیا و اقیانوسیه با رشد ۶ درصدی در سال ۲۰۱۷ میزبان ۳۲۴ میلیون گردشگر بوده است و منطقه جنوب آسیا با ۱۰ درصد رشد بهترین عملکرد را طی یک سال گذشته در عرصه گردشگری داشته است و پس از آن جنوب شرقی آسیا با ۸ درصد، اقیانوسیه با ۷ درصد و شمال شرق آسیا با ۳ درصد رشد قرار گرفته‌اند.

درصد رشد گردشگری بین‌الملی در مناطق مختلف جهان در سال ۲۰۱۶ و ۲۰۱۷

قاره آمریکا نیز در سالی که گذشت از ۲۰۷ میلیون توریست خارجی میزبانی کرد و بیشتر مقاصد گردشگری این قاره رشد مثبتی را در جذب گردشگر ثبت کرده‌اند. آمریکای جنوبی با ۷ درصد پیشتاز رشد گردشگری در این منطقه بوده و آمریکای مرکزی و کارائیب نیز در یک سال گذشته هر کدام ۴ درصد رشد در عرصه گردشگری داشته‌اند. آمریکای شمالی نیز ۲ درصد رشد در مقایسه با آمار سال ۲۰۱۶ داشته که بیشتر مربوط به کشورهای مکزیک و کاناداست اما کشور آمریکا به عنوان بزرگترین مقصد گردشگری این منطقه در عرصه جذب گردشگر نزول داشته است.

بر اساس اطلاعات موجود، قاره آفریقا نیز در سال ۲۰۱۷ شاهد ورود ۶۲ میلیون گردشگر بوده که رشد بالای ۸ درصدی را برای این قاره رقم زده است و شمال آفریقا با ۱۳ درصد بهترین عملکرد را در این منطقه داشته است و پس از آن منطقه صحرای آفریقا با رشد ۵ درصدی قرار گرفته است.

منطقه خاورمیانه نیز با رشد ۵ درصدی در مجموع پذیرای ۵۸ میلیون گردشگر خارجی طی سال گذشته میلادی بوده است و شاهد رشد پایدار در بیشتر مناطق و بهبود شرایط در مناطق افت کرده بوده است.

ایسنا

دسته بندی ها :

پربیننده ترین خبرها