آیا بانک مرکزی ایران از بورس اوراق بهادار آلمان شکایت کرده است؟

آیا بانک مرکزی ایران از بورس اوراق بهادار آلمان شکایت کرده است؟
پنج‌شنبه 28 دی 1396 - 20:03

خبرگزاری فرانسه با انتشار خبری از درخواست بانک مرکزی ایران برای دریافت ٤.٩ میلیارد دلار غرامت از بورس اوراق بهادار آلمان خبر داده است.

العالم ـ ایران ـ اقتصادی

خبرگزاری فرانسه می گوید، ایران از موسسه مالی کلیراستریم — Clearstream در لوکزامبورک شکایت کرده که متعلق به سازمان بورس آلمان است. این موسسه سپرده‌های بانک مرکزی ایران را به درخواست شاکیان آمریکایی مسدود کرده است.

گفته می شود، دادگاه های آمریکایی به دنبال شکایت برخی از شهروندان این کشور و وارد کردن اتهام واهی عملیات تروریستی به ایران، پول های بانک مرکزی کشورمان را برای پرداخت غرامت در محاکم آمریکایی بلوکه کرده است.

بانک مرکزی در شکایت خود، طلب ٤.٩ میلیارد دلاری را مطرح کرده است که شامل دارایی‌های مسدود شده بانک نزد موسسه کلیراستریم آلمان است.

بنابر اعلام رسانه های غربی، بانک مرکزی ایران در شکایت خود گفته است که کلیراستریم باید اصل سپرده‌های ایران و زیان ناشی از مسدود شدن آن را باز پس دهد و در غیر این صورت، سازمان بورس آلمان موظف به پرداخت خسارت به همین میزان است.

رسانه های غربی می گویند که شکایت ایران برای خارج کردن سپرده‌های خود نزد کلیراستریم سابقه چند ساله دارد و مربوط به مسدود شدن مبلغ حدود دو میلیارد یورو متعلق به بانک مرکزی است. بنابر رای دادگاه های آمریکا، این مبلغ قرار است تا پایان رسیدگی قضایی به شکایت علیه ایران در دادگاه‌های آمریکا و لوکزامبورگ نزد کلیراستریم مسدود باقی بماند.

پربیننده ترین خبرها