قطر در نشست مشورتی ناتو شرکت می کند

قطر در نشست مشورتی ناتو شرکت می کند
دوشنبه 2 بهمن 1396 - 08:30

قطر پس از یک هفته از امضای قرارداد همکاری امنیتی با سازمان پیمان آتلانتیک شمالی ( ناتو ) برای نخستین بار در نشست مشورتی این سازمان شرکت می کند.

العالم ـ آسیا

وزارت امور خارجه قطر اعلام کرد که این کشور در نشست مشورتی کشورهای شرکت کننده در طرح همکاری استانبول – وابسته به ناتو- شرکت خواهد کرد.
بیانیه وزارت خارجه قطر حاکی است که در این نشست دو روزه که از روز دوشنبه در کویت برگزار می شود «عبدالرحمن بن محمد الخلیفی» سفیر قطر در بلژیک و رئیس هیات قطری در پیمان آنتلانتیک شمالی ( ناتو ) حضور خواهد یافت.
در نشست کویت مسائلی مانند امنیت منطقه ای، همکاری در زمینه مبارزه با تروریسم و جنگ های سایبری بررسی خواهد شد.
براساس توافق مشترک با ناتو، کویت در زمینه تبادل اطلاعات امنیتی و ارائه خدمات لجستیکی به نیروهای زمینی و دریایی این سازمان نظامی اقدام خواهد کرد. 
به گزارش ایرنا، روابط کویت به عنوان مرکز منطقه ای سازمان ناتو که بخش اعظم فعالیت های آن توسط آمریکا هدایت می شود، به دلیل روابط نزدیک و راهبردی کویت و واشنگتن و حضور بیش از 15 هزار نیروی آمریکایی در این کشور همواره پس از جنگ دوم خلیج فارس در سطح بالایی قرار داشته است.
همچنین قطر و ناتو نیز 27 دی ماه جاری پیمان امنیتی امضا کردند.
این توافق با حضور «طارق خالد العبیدی» رئیس بخش همکاری نظامی بین‌المللی در وزارت دفاع قطر و «روسا گوتیمولر» معاون دبیرکل ناتو امضا شد و دو طرف در مراسم امضای این توافقنامه، «بر ضرورت همکاری میان ناتو و قطر در چارچوب طرح همکاری استانبول» تاکید کردند.
ناتو افزود: «این توافق در زمینه امنیتی، اساسی را برای حمایت از روند تبادل اطلاعات محرمانه، که مطابق با اصول تصویب‌شده توسط تمامی 29 کشور عضو در این پیمان است، تشکیل می‌دهد.»
در بیانیه وزارت خارجه قطر آمده است: «چنین توافقنامه‌هایی توسط کشورهای شریک با ناتو، که خواهان همکاری با این پیمان هستند، امضا می‌شود.»
بر اساس این بیانیه، تمامی 4 کشور شرکت‌کننده در طرح همکاری استانبول، یعنی بحرین، کویت، قطر و امارات متحده عربی، توافق‌های جداگانه‌ای را با ناتو منعقد کرده‌اند.

دسته بندی ها :

پربیننده ترین خبرها