حمله ترکیه؛ شورای امنیت به درخواست فرانسه تشکیل جلسه می‌دهد

حمله ترکیه؛ شورای امنیت به درخواست فرانسه تشکیل جلسه می‌دهد
دوشنبه 2 بهمن 1396 - 09:14

فرانسه خواستار برگزاری نشست فوری شورای امنیت سازمان ملل متحد در واکنش به حمله ترکیه به منطقه کردنشین عفرین در شمال سوریه، برای «بررسی خطر انسانی» این اقدام شد.

العالم ـ سوریه

ژان ایو لودریان، وزیر خارجه فرانسه، دیروز اعلام کرد که شورای امنیت روز دوشنبه (امروز) اوضاع سوریه را بررسی می کند.

در همین حال یورو نیوز گزارش داد، وزیر خارجه فرانسه که برای دیدار از الجزایر در الجزیره پایتخت این کشور به سر می‌برد، گفته است: «به دنبال بدتر شدن ناگهانی اوضاع در سوریه، فرانسه به شدت نگران شرایط در این کشور شده است.» وی با اشاره به درخواست کشورش از سازمان ملل افزود: «به همین دلیل ما خواستار برگزاری نشست شورای امنیت برای بررسی پیامدهای جدی انسانی در این وضعیت شدیم.»

اشاره این مقام فرانسوی به اوضاع نامساعد سوریه به دنبال آغاز حمله ترکیه به شمال این کشور است.

ارتش ترکیه از روز شنبه ۳۰ دی ماه حمله هوایی و زمینی خود به منطقه کردنشین عفرین در شمال سوریه را به بهانه تأمین امنیت مرزهای جنوبی خود آغاز کرده است.

ترکیه به دنبال نابودی گروه‌های شبه‌نظامی کرد است که در نزدیکی مرزهای این کشور در سوریه مستقر هستند و دولت آنکارا آنها را «تروریست» می‌نامد. نخست وزیر ترکیه گفته این عملیات با مسکو هماهنگ شده بوده و تعداد مواضع کردها که تا کنون هدف قرار گرفته اند به ۱۵۳ مورد رسیده است.

بشار، رئیس جمهوری سوریه از حمله نیروهای ترکیه به منطقه عفرین در شمال کشورش به شدت انتقاد و آن را ادامه سیاست‌های دولت آنکارا در «حمایت از تروریسم» توصیف کرده است.

بهرام قاسمی، سخنگوی وزارت خارجه ایران در نخستین واکنش به عملیات ترکیه در عفرین  گفت که ​جمهوری اسلامی ایران تحولات جاری در شهر عفرین سوریه را از نزدیک و با نگرانی پیگیری می‌کند و امیدوار است این عملیات فورا پایان یافته و از تعمیق و گسترش بحران در مناطق مرزی ترکیه و سوریه جلوگیری به عمل آید.

قاسمی با بیان این که تداوم بحران در عفرین ممکن است باعث تقویت مجدد گروه‌های تکفیری – تروریستی در مناطق شمالی سوریه شده و آتش جنگ و ویرانی را در این کشور دوباره شعله ور کند، بر لزوم حفظ تمامیت ارضی سوریه و احترام به حاکمیت ملی این کشور و جلوگیری از تشدید بحران انسانی و حفظ جان مردم بیگناه سوریه تاکید کرده‌ و از همه کشورها بخصوص دولت ترکیه بعنوان یکی از طرف‌های ضامن خواست بر روند حل و فصل سیاسی بحران سوریه بخصوص روند آستانه همچنان متعهد مانده و به ایفای نقش سازنده و مسئولیت خطیر خود برای حل و فصل سیاسی بحران سوریه ادامه دهند.

پربیننده ترین خبرها