اردوغان:

اوباما ما را در موضوع سوریه فریب داد/ دنبال اجرای عدالت در سوریه هستیم نه تصرف زمین

اوباما ما را در موضوع سوریه فریب داد/ دنبال اجرای عدالت در سوریه هستیم نه تصرف زمین
چهارشنبه 4 بهمن 1396 - 16:40

رئیس جمهور ترکیه با بیان اینکه دولت پیشین آمریکا آنها را در موضوع سوریه فریب داده، گفت: اکنون به دنبال اجرای عدالت در این کشور هستیم نه تصرف زمین.

العالم _ ترکیه

«رجب طیب اردوغان» رئیس جمهور ترکیه امروز (چهارشنبه) دولت پیشین آمریکا به ریاست «باراک اوباما» را به فریب دادن ترکیه در موضوع سوریه متهم کرد.

اردوغان طی سخنرانی در جمع مسئولان محلی در آنکارا گفت دولت اوباما وعده‌هایی که درباره سوریه به ترکیه داده بود را عملی نکرده و منبج را به صاحبان اصلی آن برنگرداند.

به نوشته خبرگزاری «آناتولی» وی توضیح داد: «در زمان دولت اوباما عملیاتی انجام شد. هدف آن پاکسازی منبج از تروریست‌ها بود. اما او (اوباما) وعده‌هایش را عملی نکرده و ما را فریب داد.»

رئیس جمهور ترکیه با بیان اینکه آمریکا وعده خود در عقب راندن شبه‌نظامیان کُرد از منبج و شمال سوریه به شرق رودخانه فرات را عملی نکرد، مدعی شد هیچ کُردی در منبج یا کوبانی نیست اما آمریکا به آنها اجازه داد این مناطق را تصرف کنند.

اردوغان همچنین افزود که ترکیه به دفع بازی‌های سیاسی در مرزهایش ادامه می‌دهد و خواستار حمایت سازمان‌های غیردولتی بین‌المللی از عملیات شاخه زیتون علیه شبه‌نظامیان کُرد شد.

وی درباره عملیات نظامی در شمال سوریه گفت که ترکیه با این کار خواستار اجرای عدالت است نه تصرف زمین‌های سوریه و نظامیان این کشور در حال تسلط بر مناطق تحت عملیات هستند.

این اظهارات در حالی است که عملیات نظامی ترکیه علیه شبه‌نظامیان کُرد در عفرین، تحت نام «شاخه زیتون»، وارد روز پنجم خود شده و درگیری‌ها با یگان‌های مدافع خلق سوری (ی.پ.گ) ادامه دارد.

6400 نظامی ترکیه تا کنون در جریان این عملیات در خاک سوریه حضور داشته و با ورود به 70 روستا، شبه‌نظامیان کُرد را از بین بردند. این نیروها گستره عملیات خود را به شهر «اعزاز» در شرق عفرین و استان حلب افزایش دادند.

دولت ترکیه که از چندین ماه قبل تهدید به اجرای عملیات نظامی جدید در شمال سوریه علیه شبه‌نظامیان کُرد در این منطقه می‌کرد، بعد از اعلام تصمیم آمریکا برای ایجاد ارتش کُردی 30هزار نفری در سوریه، مجاب به آغاز آن شد.

فارس

پربیننده ترین خبرها