حضور همزمان هیات انصارالله و وزیر خارجه انگلیس در مسقط

حضور همزمان هیات انصارالله و وزیر خارجه انگلیس در مسقط
جمعه 6 بهمن 1396 - 11:26

سفر روز گذشته هیات انصارالله یمن به مسقط و همزمان حضور وزیر خارجه انگلیس در عمان و وجود مذاکرات سری از جمله تحولات سیاسی یمن طی ساعات اخیر به شمار می‎آید.

العالم - یمن

منابع اطلاع رسانی و سیاسی متعدد در یمن اعلام کردند که «محمد عبدالسلام» سخنگوی جنبش انصارالله در راس یک هیات یمنی و برای انجام گفت‎وگوی سیاسی، روز گذشته صنعاء را به مقصد مسقط پایتخت عمان ترک کرده است.

یک منبع یمنی می گوید، سفر هیات انصارالله به عمان با سفر «بوریس جانسون» وزیر خارجه انگلیس همزمان شد؛ بویژه اینکه پرونده یمن در شورای امنیت زیر نظر انگلیس قرار دارد و یک تبعه انگلیسی به نام «مارتین گریفیس» اخیرا به جای اسماعیل ولد الشیخ به عنوان نماینده ویژه سازمان ملل در امور یمن انتخاب شده است.

منابع یمنی تاکید کردند که عبدالسلام قرار است پس از پایان دیدار با مقامات عمانی، به همراه چند شخصیت عمانی و یا شاید عربی به صنعاء بازگردد.

«ابوبکر القربی» عضو هیات کنگره مردمی یمن در صفحه توئیتر خود درباره مذاکرات سری مربوط به حل بحران یمن نوشت: مقدمات مذاکرات سری حل بحران یمن فراهم شده، ولی آثار آن هنوز مشخص نیست. مهم این است که سری بودن آن باعث دور شدن طرف‎های مذاکره کننده یا امتیاز‎دهی طرف‎ها به یکدیگر نشود. بنابراین تا زمانی که پایبندی به شفافیت و عدالت و ضمانت حقوق طرف‎ها، وجود نداشته باشد، مذاکرات همیشه نمی‌تواند سالم باقی بماند و شاید از همان ابتدا شکست بخورد.»

از سوی دیگر، بوریس جانسون وزیر خارجه انگلیس روز چهارشنبه برای دومین بار در طول کمتر از 2 ماه وارد مسقط شد تا مکانیزم بازگشت بحران یمن به مسیر گفت‌وگو و مذاکره مورد بررسی قرار بگیرد.

وزارت خارجه انگلیس در بیانیه‌ای اعلام کرد که جانسون چند نشست را با مسئولان عمانی برگزار خواهد کرد و سپس به ریاض خواهد رفت تا با مسئولان سعودی دیدار و درباره پیشرفت مذاکرات مربوط به حل سیاسی بحران یمن گفت‌وگو کند.

سفر جانسون به عمان یک روز پس از نشست کشورهای عضو «کمیته چهارجانبه» صلح در خاورمیانه که در پاریس برگزار شده و در آن وزرای خارجه انگلیس، آمریکا، عربستان و امارات حضور داشتند، صورت گرفته است.

فارس

پربیننده ترین خبرها