آیا معارضان سوری در نشست سوچی شرکت می کنند؟

آیا معارضان سوری در نشست سوچی شرکت می کنند؟
شنبه 7 بهمن 1396 - 01:22

مخالفان دولت بشار اسد رئیس جمهور سوریه در ساعات آینده درباره شرکت یا عدم حضور در نشست سوچی روسیه تصمیم گیری خواهند کرد.

العالم – سوریه

خبرگزاری فرانسه در گزارشی از وین نوشت: حضور کمیته مذاکرات سوریه که نماینده گروه های اصلی مخالفان به حساب می آید در این نشست که مسکو روز سه شنبه با حمایت آنکارا و تهران برگزار می کند، در موفقیت آن تعیین کننده توصیف می شود.

در همین حال شورای مذاکرات سوریه مشارکت خود را به گرفتن امتیاز از دمشق در مذاکراتی که قرار است جمعه شب در مقر سازمان ملل متحد در وین بعد از هشت دور مذاکرات غیر سازنده در ژنو به پایان برسد مشروط کرد.

یحیی العریضی سخنگوی شورای ملی مذاکرات روز جمعه در جمع خبرنگاران اعلام کرد روسیه تلاش می کند نشست سوچی را برگزار کند.

وی در پاسخ به سئوالی مبنی بر اینکه آیا مخالفان در این نشست شرکت می کنند؟ گفت: من امیدوارم  تصمیم خود را تا ساعاتی دیگر اعلام کنیم.

همانند دوره های قبلی دیدار مستقیم مخالفان و نمایندگان حکومت سوریه در وین پیش بینی نشده است و این هیئت ها جداگانه با استفان دی میستورا فرستاده ویژه سازمان ملل متحد برای سوریه دیدار می کنند.

سخنگوی کمیته مذاکرات سوریه مدعی شد: هدف ما بازگرداندن زندگی به سوریه و تضمین بازگشت افراد به خانه های خود است.

اما به گفته یک تحلیلگر اندیشکده چاتم هاوس انگلیس، به نظر نمی رسد روسیه تصمیم به اعمال فشار کافی به حکومت سوریه گرفته باشد و اگر قرار است پیشرفتی حاصل شود در سوچی به دست آید تا در چارچوب روند سازمان ملل متحد در وین.

وی گفت: آنها می خواهند خود را به عنوان بانی صلح نه تنها در سوریه بلکه به صورت کلی در خاورمیانه معرفی کنند؛ نقشی سنتی که به عهده آمریکایی ها است.

دسته بندی ها :

پربیننده ترین خبرها