پایان مذاکرات سوری در وین/ کشور جاهلی عربستان می خواهد برای سوریه نقش ایفا کند/تصمیم گوترش درباره شرکت در نشست سوچی اعلام می شود

پایان مذاکرات سوری در وین/ کشور جاهلی عربستان می خواهد برای سوریه نقش ایفا کند/تصمیم گوترش درباره شرکت در نشست سوچی اعلام می شود
شنبه 7 بهمن 1396 - 07:46

مذاکرات فشرده طرف های سوری در وین جمعه شب با تاکید استفان دی میستورا، نماینده سازمان ملل بر لزوم پیگیری فرایند ژنو و اجرای قطعنامه 2254 به پایان رسید.

العالم ـ سوریه

دی میستورا جمعه شب به وقت محلی وین پس از مذاکرات فشرده با هیات نمایندگی دولت و مخالفان سوری در کنفرانس خبری حاضر شد و بیانیه ای قرائت کرد. 
دی میستورا خاطرنشان کرد که در مدت اقامت در وین با نمایندگان شماری از کشورها نیز رایزنی کرده و دبیرکل سازمان ملل نیز این تماس ها را به دقت دنبال کرده و همزمان نیز رایزنی های سطح بالایی انجام داده است. 
وی با بیان اینکه هدف فرایند سیاسی، اجرای کامل قطعنامه 2254 است که در فرایند مذاکرات سوری- سوری ژنو و تحت نظارت سازمان ملل ایجاد شده است، درخصوص گفت وگوهای آتی کنگره ملی سوریه در سوچی گفت: در جریان آماده سازی برای این گفت و گوها در روزهای 29 و 30 ژانویه قرار گرفتم و بیانیه فدراسیون روسیه مبنی بر اینکه نتیجه کنگره به عنوان کمکی به مذاکرات سوری-سوری به ژنو منتقل خواهد شد، را مورد توجه قرار دادم .
وی افزود: من همین امشب دبیرکل سازمان ملل متحد را به طور کامل از نتایج مذاکرات وین آگاه خواهم کرد و برعهده او خواهد بود که درباره پاسخ سازمان ملل به دعوت برای شرکت در سوچی تصمیم اتخاذ کند. 
دی میستورا خاطرنشان کرد: هدف نهایی فرایند قانون اساسی این است که مردم سوریه بتوانند به طور آزاد و مستقل در انتخابات پارلمانی و ریاست جمهوری تحت نظارت سازمان ملل مطابق قطعنامه 2254 سرنوشت خود را تعیین کنند. 
وی افزود: من به شدت از اوضاع میدانی سوریه در همه جنبه ها از جمله سیاسی، امنیتی و انسانی نگرانی دارم. حیاتی است که تمام خشونت ها متوقف شود و حق حاکمیت، تمامیت ارضی، وحدت و استقلال سوریه به طور کامل محترم شمرده شود. من بطور خاص خواستار دسترسی های انسانی در سوریه شدم. 
نماینده سازمان ملل در امور سوریه افزود: امیدوارم که کنگره آتی گفت وگوهای ملی سوریه در سوچی به احیای فرایند گفت وگوهای معتبر سوری - سوری تحت نظارت سازمان ملل در ژنو مطابق با قطعنامه 2254 کمک کند. قصد دارم این مذاکرات (ژنو) را در آینده نزدیک دوباره برگزار کنم. 

گفت وگوی تلفنی دی میستورا با لاوروف
دی میستورا روز جمعه در گفت وگویی تلفنی با سرگئی لاوروف وزیر امور خارجه روسیه در خصوص مقدمات کنگره گفت وگوهای ملی سوریه در سوچی مذاکره کرد. وزیر خارجه روسیه بر اهمیت ویژه کنگره گفت وگوهای ملی سوریه برای فعال سازی و پیشبرد روند حل و فصل سیاسی بحران سوریه مطابق با شاخص های قطعنامه 2254 شورای امنیت تاکید کرد. 
روزهای 29 و 30 ژانویه (9 و 10 بهمن) کنگره گفت وگوهای ملی سوریه با هدف حل و فصل بحران سوریه در سوچی برگزار می شود و روسیه برنامه گسترده ای را برای برگزاری موفق این نشست تدارک دیده است.

سخنگوی وزارت امورخارجه روسیه اعلام کرده که بیش از یک هزار و 600 تن از طرف های سوری برای شرکت در کنگره سوچی دعوت شده اند.
از سوی دیگر ، یحیی العریضی از سخنگویان هیات مذاکراتی مخالفان سوری جمعه شب در وین گفت که مخالفان سوری در مذاکرت سوچی شرکت نخواهند کرد. العریضی مدعی شد  که دولت سوریه و متحد آن روسیه تعهدات لازم را نشان نداده اند و کنگره سوچی تلاشی برای مخدوش کردن تلاش های سازمان ملل برای میانجیگری صلح در سوریه است. 
به گزارش ایرنا، نهمین دور مذاکرات بین طرف های سوری از روز پنجشنبه (5 بهمن) به میزبانی سازمان ملل در وین آغاز شد و دی میستورا نماینده سازمان ملل با ابراز خوشبینی نسبت به این دور از مذاکرات، گفت که این گفت وگوها در وین حضور با هیات کامل مخالفان و در شرایط بسیار حساسی برگزار می شود. این دور از مذاکرات پس از هشت دور قبلی در ژنو انجام می شود که پیشرفت زیادی به همراه نداشته است. صبح جمعه هیات مخالفان سوری دیداری طولانی حدود 5 ساعت با دی میستورا داشت و سپس در بعدازظهر هیات مذاکراتی دولت سوریه دیدار کوتاهتری حدود 2 ساعت با نماینده سازمان ملل برگزار کرد و جمعه شب با دیگر جلسه دی میستورا با مخالفان سوری برگزار شد و درحالی که بنا براعلام سازمان ملل قرار بود دی میستورا ساعت 10 شب بیانیه خود را قرائت کند اما او دقایقی پس از نیمه شب در برابر خبرنگاران حاضر شد و از بابت این تاخیر به علت فشردگی مذاکرات عذرخواهی کرد. 
دی میستورا همچنین پس از قرائت بیانیه گفت که در این زمان به سوالات خبرنگاران پاسخ نمی دهد. 
درحالی که جزئیات زیادی از مذاکرات فشرده وین منتشر نشده است، منابع دیپلماتیک گزارش می دهند که در این مذاکرات پیشنهادهای مطرح شده از سوی کشورهای غربی و عربستان به عنوان یک طرح کاری 10 ماده ای مورد بررسی قرار گرفته که به عنوان سازکاری برای احیای مذاکرات ژنو مطرح شده است. 

کشور جاهلی عربستان نمی تواند درباره سوریه نقش ایفا کند
اما 'بشار الجعفری' نماینده سوریه در سازمان ملل و رئیس هیات مذاکراتی دولت سوریه بعداز ظهر جمعه ، گزارش های مطرح شده درخصوص پیشنهادهای مربوط به احیای فرایند سیاسی ژنو با مشارکت آمریکا و عربستان را مردود دانست. وی گفت:' چگونه آمریکایی که داعش را ایجاد کرده و مورد حمایت قرار داده یا کشور جاهلی عربستان می توانند درباره آینده سوریه نقش ایفا کنند؟ عجیب نیست که همزمان با مذاکرات وین، 'برگه غیررسمی' برای آنچه که احیای روند سیاسی سوریه در ژنو خوانده می‌شود، درز می کند یا به طور عامدانه منتشر می شود. این برگه توسط نمایندگان پنج کشوری تهیه شده که در واشنگتن و اخیرا هم در پاریس دیدار کردند یعنی کشورهای آمریکا، انگلیس، فرانسه، عربستان و اردن که همگی آنها در کشتار و خونریزی مردم سوریه مشارکت داشته اند. این در حقیقت یک کمدی سیاه و فصل جدیدی از توطئه علیه سوریه است. 
با این حال با اظهارات نماینده سوریه در سازمان ملل ، انتظار نمی رود که پیشرفت زیادی در این خصوص حاصل شده باشد و در این حال برخی منابع دیپلماتیک نیز گفته اند که هدف از این پیشنهادها تحت الشعاع قراردادن مذاکرات آینده در سوچی بوده و باید منتظر ماند و دید کنگره گفت وگوهای ملی سوریه بدون حضور یکی از تشکلهای اصلی مخالفان سوری در سوچی چه نتایجی خواهد داشت. 
قطعنامه 2254 در دسامبر سال 2015 با هدف برقراری صلح در سوریه با رای موافق تمام 15 عضو شورای امنیت تصویب شد. این قطعنامه در عین حال درخصوص سرنوشت بشار اسد سکوت اختیار کرده اما مقامات غربی همواره مدعی شده اند که اسد جایی در آینده سوریه ندارد. 

پربیننده ترین خبرها