اهداف نیروهای حفتر از اجرای عملیات نظامی در جنوب شرقی لیبی

اهداف نیروهای حفتر از اجرای عملیات نظامی در جنوب شرقی لیبی
يکشنبه 8 بهمن 1396 - 09:13

جنوب شرقی لیبی سال‌هاست که از خلأ امنیتی و ناآرامی‌های پراکنده رنج می‌برد اما این بار آغاز عملیات نظامی نیروهای سرلشگر «خلیفه حفتر» با نام «خشم صحراء» باعث ایجاد تنش امنیتی در این منطقه شده است.

العالم - لیبی

به گزارش خبرگزاری فارس، سرتیپ«أحمد المسماری» سخنگوی نیروهای عملیات «الکرامه» می‌گوید که هدف از آغاز عملیات نظامی موسوم به «خشم صحرا» در جنوب شرقی لیبی «نابودی گروهک‌های جنایتکاری است که در جنوب شرقی منطقه الجغبوب اقدام به سرقت، باج‌خواهی و آدم‌ربایی می‌کنند».

این گروه‌های مورد اشاره المسماری، جنبش سودانی «العدل و المساواة» و گروه‌های چادی موجود در جنوب شرقی لیبی هستند و عملیات نظامی مذکور نیز پس از آن آغاز شد که نیروهای الکرامه شش نظامی از گردان پیاده نظام 106 را از دست داده و جسد آنها را در جنوب شرقی الجغبوب پیدا کردند.

تبلیغات برای حفتر

«عادل عبدالکافی» کارشناس نظامی لیبی معتقد است که عملیات «خشم صحرا» نوعی بازاریابی و تبلیغات برای حفتر است که نشان دهد وی با باندهای قاچاق سوخت و مهاجرت غیرقانونی مبارزه می‌کند به خصوص که اخیرا کارشناسان سازمان ملل در گزارشی از وجود گروه‌های مزدور و فعال در زمینه قاچاق سلاح، سوخت و مهاجرت در لیبی خبر دادند.

عبدالکافی در مصاحبه با شبکه الجزیره اشاره می‌کند که علت افزایش عملیات‌های جنگی و جنایت‌های سازماندهی شده در مناطق جنوب شرقی لیبی این است که حفتر گروهک‌های چادی و سودانی که متحد وی بودند، کنار گذاشت و ارائه کمک مالی به این گروه‌ها در مقابل نبردهای آنها را قطع کرد.

حفتر به دنبال توسعه نفوذ در جنوب شرقی لیبی است

«عماد الدین المنتصر» فعال سیاسی نیز معتقد است که این تحرکات حفتر با هدف توسعه نفوذ وی در جنوب شرقی لیبی با بهره‌گیری از هرج و مرج و نفوذ گروه‌های آفریقایی و قاچاقچی از مرزها است.

المنتصر می‌گوید که این توسعه نفوذ حفتر از دو جهت مفید است : نخست اینکه مذاکره وی با جامعه جهانی و دریافت کمک از برخی کشورهای منطقه‌ای را تضمین می‌کند و دوم اینکه در صورت برگزاری انتخابات می‌تواند به عنوان یک فرمانده نظامی در روند انتخابات اعمال نفوذ کرده و نتایج آن را به نفع خود رقم بزند.

«سالم بوخزام» پژوهشگر مسائل جنوب لیبی نیز می‌گوید که تحرکات حفتر در راستای تمایلات سیاسی وی برای رسیدن به قدرت با استفاده از ابزارهای نظامی صورت می‌گیرد.

بوخزام می‌گوید که نیروهای حفتر سیطره کامل بر جنوب لیبی ندارد و لذا درگیری نظامی و امنیتی همچنان پابر جا خواهد بود.

هدف نیروهای حفتر مبارزه با گروه‌های جنایتکار است

«سعید امغیب» نماینده مجلس نمایندگان لیبی از شهر الکفره نیز می‌گوید که هدف از عملیات «خشم صحرا» تعقیب گروه‌های مسلح دارفوری و چادی است که در جنوب شرقی کشور اقدام به آدم‌ربایی و قاچاق و فساد می‌کنند.

به گفته وی این گروه‌ها از خلأ امنیتی که از سال 2011 ایجاد شده برای فساد در این منطقه سوء استفاده می‌کنند و از موقعیت استراتژیک شهر الکفره بهره می‌برند.

شهر الکفره در نوامبر سال 2016 شاهد درگیری مسلحانه بین گردان سبل السلان و عناصری از جنبش العدل و مساواة سودان بود که این جنبش خسارت‌های زیادی متحمل شد.

دسته بندی ها :

پربیننده ترین خبرها