العالم - ایران
محمدسعید شرفی در ارتباط تلفنی با برنامه گفتگوی ویژه خبری شبکه دو سیما افزود: عملکرد مسئولین فرودگاه امام (ره) با رویداد بارش برف در مقایسه با نمونه های خارجی بسیار خوب بوده است زیرا هیچ فرودگاهی را سراغ نداریم که بتواند 1500 غذا در یک شبانه روز در اختیار مسافرین قرار دهد این در حالی است که در پروتکل های جهانی قید شده در شرایط جوی نامناسب یا حوادث این چنین، حداقل امکانات باید در اختیار مسافرین قرار گیرد.
او در خصوص فروش دوباره بلیت های کنسلی و چارتری به مسافران جدید ادامه داد: در مورد فرودگاه امام (ره) این مطلب صحت ندارد، درباره فرودگاه مهرآباد هم چنین موردی گزارش نشده و تا این لحظه هیچ پروازی کنسل نشده استو ما در تلاش برقراری پروازهای جبرانی هستیم.
محمدرضا رضایی رئیس کمیسیون عمران مجلس در دیگر ارتباط تلفنی با این برنامه گفت: به رغم تلاش ها و خدمت رسانی های مسئولیت و پرسنل سازمان هواپیمایی کشور، مسافران رضایت چندانی از این عملکرد ندارند. انتظار مردم از سازمان های اجرایی، راهداری کشور و شرکت فرودگاه های کشور بیش از آنچه به چشم می خورد بود.
او ادامه داد: سازمان هواشناسی کشور پیش از بارش برف، این پدیده را پیش بینی و اعلام کرده بود پس راهداری کشور می باید آمادگی بیشتری می داشت ما نباید در جاده های کشور حجم وسیع و سنگینی از برف را شاهد باشیم ضمن اینکه در بحث فرودگاه ها هم دوستان ضعیف عمل کردند.
رضایی در خصوص عملکرد فرودگاه امام (ره) گفت: این فرودگاه بین المللی پنجره نگاه مسافران خارجی به کشورمان است وقتی این فرودگاه با 30 سانتی متر برف قفل می شود خیلی برازنده و در شأن نظام نیست.
نوروزی رئیس سازمان راهداری و حمل و نقل جاده ای کشور در استودیو گفت: با توجه به اقدامات صورت گرفته در اتوبان تهران ــ قم متوجه خواهیم شد که اقدامات ما مکانیزه بوده است.
این در حالی است که میزان بودجه مورد نیاز برای نگهداری جاده های کشور در مجلس مصوب نشده و در بودجه لحاظ نمی شود.
کیان پور نماینده مجلس در سوی دیگر استودیوی گفتگوی ویژه خبری گفت: مجلس بودجه ای را که دولت تعیین می کند کاهش نمی دهد. در حال حاضر سازمان راهداری به پنج هزار وسیله خدماتی در بحث نگهداری راه ها نیاز دارد زیرا این سازمان از تجهیزات به روز و مکانیزه تهی است.
شرفی در ادامه ارتباط تلفنی با این برنامه گفت: بی انصافی است که 80 پرواز انجام گرفته دیروز در فرودگاه امام (ره) را نادیده بگیریم.
او ادامه داد: از آنجا که بخش مهمی از مشکلات ما به تأمین قطعات و ماشین آلات خارجی برمی گردد دوستان باید بدانند که اگر تجهیزاتی در کشور نداریم یا کم داریم به دلیل مشکلات واردات قطعات است.
میرحسن موسوی معاون مسافری شرکت راه آهن در دیگر ارتباط تلفنی با این برنامه گفت: بطور معمول روزانه حدود 550 هزار خودرو وارد تهران می شوند و اتوبان های کرج و قم محورهای اصلی این جابجایی محسوب می شود این حجم خودرو ایجاد ترافیک سنگینی می کند و تنها راه چاره، توجه به حمل و نقل ریلی درون و برون شهری است.
او ادامه داد: در 48 ساعت بارش بی وقفه برف، خطوط ریلی منتهی به تهران دایر بوده و فعالیت می کردند، حدود 440 رام قطار حامل 148 هزار مسافر جابجا کردیم و البته ترافیک مسافرین به دلیل کاهش سرعت قطارها ناشی از بارش برف بوده است.
موسوی افزود: مطابق آیین نامه اجرایی حمل و نقل ریلی الزامی نیست که همه قطارهای مسافری دارای پزشک باشند، در دنیا هم این مرسوم نیست اما داروهای ضروری در همه قطارها و ایستگاه ها موجود است.