سفیر آینده عربستان در اسرییل کیست!؟

سفیر آینده عربستان در اسرییل کیست!؟
جمعه 13 بهمن 1396 - 10:08

با توجه به روند عادی سازی روابط عربستان با اسرائیل، به نظر می‌رسد در صورت گشایش سفارت در اسرائیل، گزینه مورد نظر ریاض برای تصدی پست سفیر انور عشقی خواهد بود.

العالم ـ عربستان سعودی

به گزارش پایگاه خبری العربی الجدید، عربستان سعودی نام سفیر خود در اسرائیل را اعلام نکرده و به سطح روابط محرمانه با اسرائیل نیز اشاره ای نداشته است، هرچند اخبار زیادی در مورد عادی سازی روابط بین ریاض و تل آویو درز کرده و به میزان زیادی این روند برای همه روشن شده است.

انور عشقی گزینه عربستان برای تصدی پست سفیر در تل آویو

با این وجود یک معادله وجود دارد که ابعاد آن برای تمام کسانی که مسائل خاورمیانه را دنبال می کنند، روشن شده است و مضمون آن این ست که عربستان اگر بخواهد سفیری را در اسرائیل تعیین کند، کسی را بهتر و لایق تر از انور عشقی رئیس مرکز مطالعات راهبردی خاورمیانه نمی بیند.

عربستان از طریق رسانه های خود اعتراف کرد که عشقی مسئول شایسته روابط عربستان و اسرائیل است زیرا او از طریق اظهارات مستقیم افتخار می کند که یک تبعه سعودی هوادار اسرائیل است، به عبارت بهتر «عشقی، اسرائیلی در لباس سعودی»  همان لقبی است که منتقدانش به او داده اند.

نابودی کامل قضیه فلسطین

در شرایطی که عربستان به طور رسمی مخالفت خود را با عادی سازی روابط اعلام می کند، عشقی که به رهبران سعودی نزدیک است، در گفت‌وگو با شبکه خبری 24 اسرائیل اعلام تصمیم کشورش برای افتتاح سفارت در اسرائیل را عار ندانست.

شرط تازه اسرائیل ؛ سفارت های جدید در قدس نه تل آویو

اظهارات عشقی در شرایطی اعلام شد که کابینه بنیامین نتانیاهو نخست وزیر اسرائیل ضمن مخالفت با گشایش سفارت جدید در تل آویو، اعلام کرد کشورهایی که به تازگی با آن روابط برقرار می کنند، باید سفارت خود را در قدس و نه تل آویو افتتاح کنند.

بسیاری از ناظران بر این باورند که اظهارات عشقی از عادی سازی رابط بین دو کشور فراتر رفته و اصول ثابت قضیه فلسطین در خصوص تشکیل دولت فلسطینی به پایتختی قدس اشغالی را در برگرفته است و این نه فقط به معنی نابودی ابتکار عمل صلح عربی از سوی ملک عبدالله بن عبدالعزیز بلکه نابودی قضیه فلسطین به شکل کامل است.

به گزارش تسنیم به نقل از پایگاه خبری العربی الجدید، عشقی پیش از گفت‌وگویی که شبکه 24 اسرائیل با او ترتیب داد، در گفت وگو با شبکه الجزیره قطر در پاسخ به این سوال که چه زمانی سفارت عربستان در اسرائیل گشایش خواهد یافت، گفته بود: باید از نتانیاهو بپرسید.

وی در اظهاراتی دیگر نیز گفته بود، قضیه فلسطین شرط عادی سازی روابط بین تل آویو و ریاض نیست و این اظهارات دروغ بودن ادعای عربستان مبنی بر مشروط کردن عادی سازی روابط به اجرای ابتکار صلح عربی را برملا می سازد به گونه ای که احتمال تشکیل یک ائتلاف ضد ایرانی و به فراموشی سپردن قضیه فلسطین با قدرت مطرح است.

امتیاز دهی‌های عربستان

همچنین عشقی در مصاحبه ای که شبکه دویچه وله آلمان با او انجام داد، گفت که ترسیم مرزها با مصر موجب می شود معاهده کمپ دیوید دیگر یک پیمان بین اسرائیل و مصر نباشد، بلکه به یک معاهده بین المللی تبدیل شود زیرا مصر و عربستان در تسلط بر گذرگاهی که کشتی های اسرائیلی و سایر کشتی ها از آن عبور می کنند، مشترک هستند و عربستان با اسرائیل رابطه برقرار می کند.

عشقی همچنین تاکید کرد، عربستان آماده امیتازدهی در خصوص طرح ابتکار صلح عربی است که اسرائیل را به ترسیم مرزها و گفت وگو در خصوص موضوع پناهندگان اسرائیلی ملزم می کند.

وی همچنین از هرگونه همکاری و ابتکار عمل اسرائیل به ویژه در زمینه اطلاعاتی  و فناوری  و مسائلی که ضامن ثبات حکوت سعودی در برابر خطر ادعایی ایران است، استقبال کرد و گفت، نزدیک شدن روابط عربستان و اسرائیل مبتنی بر وجود یک دشمن مشترک یا همان ایران است.

پربیننده ترین خبرها