اولین پاسخ قاطع اروپایی ها به تهدیدهای برجامی آمریکا علیه ایران

اولین پاسخ قاطع اروپایی ها به تهدیدهای برجامی آمریکا علیه ایران
جمعه 13 بهمن 1396 - 11:36

فرانسه در اولین اقدام پس از فشارهای اخیر دولت آمریکا علیه کشورهای اروپایی برای پیوستن به واشنگتن در خصوص زیر پا گذاشتن برجام، اعلام کرد که یک خط اعتباری 1.5 میلیارد یورویی برای شرکت های ایرانی باز خواهد کرد.

العالم ـ گزارش

به دنبال تهدیدهای آمریکا، بانک دولتی «بی‌پی‌آی فرنس» (BpiFrance) اعلام کرده که خط اعتباری 1.5 میلیارد یورویی برای تسهیل مراوده تجاری با شرکت ها و کسب و کارهای کوچک ایرانی باز خواهد کرد. این خط اعتباری در عین خودداری از نقض تحریم‌های آمریکا، به مشتریان ایرانی کالاهای فرانسوی خطوط اعتباری یورو پایه اعطا خواهد کرد.

اقدام هوشمندانه این بانک فرانسوی، با توجه به قوانین تحریمی آمریکا علیه ایران صورت گرفته به طوری که نه این بانک عضو آمریکایی دارد و نه به دلار با ایرانی ها تعامل خواهد کرد و به این دلیل دست آمریکا برای جریمه کردن این بانک بسته خواهد بود.

بانک‌های فرانسوی پیش از این به دلیل روابط اقتصادی با ایران از سوی آمریکا به پرداخت جریمه‌های سنگین محکوم شده‌اند. در سال ۲۰۱۴ بانک «بی‌ان‌پی پاریبا» ۹ میلیارد دلار جریمه شد. به دنبال این امر بسیاری از بانک‌های اروپایی از کار کردن با ایران خودداری کرده اند.

اما اکنون که دونالد ترامپ رییس جمهور آمریکا بر خلاف قطعنامه سازمان ملل در صدد برهم زدن برجام و نقض قوانین بین المللی و تعهدات کشورش در برجام است، به نظر می رسد که اتحادیه اروپا در صدد رویارویی با زورگویی ترامپ و اتخاذ راه حل هایی برای مقابله با اقدامات یکجانه واشنگتن است.

علاوه بر خطوط اعتباری یوروپایه فرانسه که گفته می شود از ماه می یا ژوئن (اردیبهشت-خرداد) به بعد به شرکت های ایرانی طرف معامله با پاریس اعطا می شود، اسحاق جهانگیری، معاون اول رئیس‌جمهوری پیش از این از نهایی شدن 12 میلیارد دلار قرارداد فاینانس به دنبال توافق هسته ای برجام خبر داده بود.

به گفته اسپوتنیک، می توان گفت که تصمیم فرانسه پاسخی دندان شکن به رفتارهای ساختار شکنانه ترامپ در مورد برجام به حساب می آید و با توجه به اینکه قبل از فرانسه آلمان و ایتالیا و اسپانیا نیز کارهای مشابهی را انجام داده اند و این که انگلیس هم احتمالا یک خط اعتباری با پوند انگلیس بخواهد باز کند، مجموع این اقدامات نشان می دهدکه پاسخ اروپایی ها به تقاضای ترامپ چیست.

این تصمیم فرانسه قبل از سفر وزیر خارجه آن به ایران و همچنین سفر احتمالی رئیس جمهوری فرانسه به ایران در اواسط بهار، معنی و مفهوم بیشتری خواهد یافت. در حالی که رسانه های آمریکایی طی چند هفته اخیر تلاش می کردند این ذهنیت را ایجاد کنند که اروپایی ها به خصوص فرانسوی ها و انگلیسی ها با واشنگتن همراه هستند و در صورتی که ایران به نشستن مجدد پای میز مذاکره تن ندهد تحریم های جدید آمریکا علیه ایران را اعمال خواهند کرد.

فرانسه با این تصمیم خود به آمریکا نشان داد که می خواهد به تعهدات خود در برجام عمل کند و حاضر نیست زیر بار زور گویی های واشنگتن برود.

این اقدام فرانسه پیامی به آمریکا است مبنی بر این که حتی اگر اروپا در مورد مسایل دیگر از جمله مسایل موشکی و یا موضوعهای منطقه ای بخواهد با تهران گفتگو کند، دلیلی ندارد برجام را زیر پا بگذارد، بحث گفتگو و مذاکره دو چیز متفاوت است و معمولا کشورها در موارد زیادی با یکدیگر گفتگو و خواسته های خود را از طرف مقابل مطرح می کنند اما هیچ دلیلی ندارد گفتگو به توافق رسمی یا مکتوب بیانجامد.

به دنبال تحریم کوبا از سوی آمریکا، اوروپایی ها قانونی را تصویب کردند که بر اساس آن هیچ کشوری حق ندارد قوانین داخلی خود را علیه دیگر کشورها و یا شرکت های آنها اعمال کند و آنها پس از آن به همکاری خود با کوبا ادامه دادند.
اکنون نیز این موضوع مطرح است که این قانون دوباره احیا شود و اگر اروپایی ها واقعا می خواهند نشان دهند که در تصمیمات خود برای صلح و امنیت جهانی مستقل هستند، بهتر است این قانون را در مورد ایران هم اعمال کنند.
اروپایی ها بخوبی می دانند که اگر یک قدم به طرف ایرانی ها بردارند ایرانی ها قطعا دو قدم بر خواهند داشت اما اگر بخواهند به ایرانی ها سیلی بزنند با مشت پاسخ خواهند گرفت چون ایرانی ها عادت ندارند در صورتی که سیلی بخورند روی دیگر صورتشان را نشان دهند.

پربیننده ترین خبرها