دیدار نخست‎وزیر ترکیه با آنگلا مرکل و گفت‎وگوی دو طرف درباره سوریه

دیدار نخست‎وزیر ترکیه با آنگلا مرکل و گفت‎وگوی دو طرف درباره سوریه
جمعه 27 بهمن 1396 - 03:03

بینعالی یلدریم نخست وزیر ترکیه با آنگلا مرکل صدراعظم آلمان دیدار و درباره آخرین تحولات سوریه گفتگو کرد.

العالم-اروپا

به گزارش فرانس 24، نخست وزیر ترکیه با صدراعظم آلمان دیدار و گفتگو کرد. این گزارش میافزاید در دیدار یلدریم و مرکل، که در برلین صورت گرفت، صدر اعظم آلمان بر بهبود وضعیت قانون در ترکیه تاکید کرد.

وی گفت: باید منتظر ماند و دید چشم انداز رعایت قانون در ترکیه چگونه پیش می رود. آنگلا مرکل که در یک کنفرانس خبری مشترک با نخست وزیر ترکیه سخن می گفت، تصریح کرد: عادی سازی روابط آلمان با ترکیه تنها با آزادی خبرنگار آلمانی-ترکیه ای و بهبود وضعیت قانون صورت خواهد گرفت.

حدود یکسال پیش آنکارا دنیس یوجل خبرنگار آلمانی-ترکیه ای را به جرم جاسوسی بازداشت و روانه زندان کرد. چهارشنبه چهاردهم فوریه، یک روز پیش از ورود نخست وزیر ترکیه به آلمان، نخستین سالروز زندانی شدن دنیس اوجل بود.

در دیدار آنگلا مرکل و یلدریم، سوریه و حمله ترکیه به شمال این کشور، مبارزه با تروریسم مهمترین محورهایی بودند که دو طرف در خصوص آنها به بحث و تبادل نظر پرداختند.

 در کنفرانس خبری مشترک، آنگلا مرکل صدراعظم آلمان با اشاره به رخدادهائی که مناسبات دو کشور را در چند سال گذشته تیره کرده است، ابراز امیدواری کرد که با حل مشکلات فعلی، این مناسبت بهبود یابد. صدر اعظم آلمان گفت: بسیار روشن است که مسایل، موضوعات و مشکلات متعددی در حوزه سیاسی و دیپلماتیک بین آلمان و ترکیه وجود دارد.

مرکل افزود: اینها مسائلی هستند که مناسبات ما را تحت تأثیر قرار داده و برای حل این مشکلات کارهای زیادی باید صورت بگیرد. این گفتوگوها به نتیجه روشنی منتهی نشده، اما معنای مذاکره این است که در دو طرف آمادگی برای بررسی و حل مشکلات وجود دارد. دیدار کاری نخست وزیر ترکیه از برلین تنها چند ساعته بود و نخست وزیر ترکیه به منظور شرکت در کنفرانس امنیتی به مونیخ خواهد رفت.

مناسبات آلمان و ترکیه از زمان کودتای نافرجام پانزدهم جولای سال 2016 به تیرگی گرائید. عدم استرداد ده ها نظامی متهم به شرکت در کودتا که به آلمان پناهنده شده بودند و همچنین جلوگیری از پخش سخنرانی رجب طیب اردوغان برای ترکهای مقیم آلمان و ممانعت از سخنرانی چند وزیر دولت ترکیه در خاک آلمان خشم ترکیه را برانگیخت. در مقابل رجب طیب اردوغان رئیس جمهور ترکیه با فاشیست خطاب کردن مقامات آلمان و دستگیری حدود سی روزنامه نگار و فعال حقوق بشر ترک تبار آلمان بر تیرگی مناسبات افزود. حمله نظامی به مناطق شمال سوریه، اختلافات میان دو کشور را تشدید کرده است.

پربیننده ترین خبرها