العالم ـ ایران ـ اقتصادی
«آرش شهرآیینی» امروز (شنبه) با اشاره به سفر حجت الاسلام و المسلمین حسن روحانی رییس جمهوری به هند افزود: در جریان سفر خرداد 95 نخست وزیر هند به ایران، تفاهم نامه ای با حضور مسئولان عالی دو کشور امضا شد که بر مبنای آن طرفین باید به تسهیل شرایط برای ارتقای روابط تجاری تهران و دهلی نو اقدام می کردند.
به گفته این مقام مسئول، پس از آن هیات های صندوق های ضمانت صادرات دو کشور، دو بار در ایران و هند با یکدیگر ملاقات داشتند تا زمینه سرمایه گذاری و افزایش فعالیت های تجاری تجار دو کشور را فراهم کنند.
عضو هیات مدیره صندوق ضمانت صادرات ایران ادامه داد: امروز این همکاری در سطح بسیار خوبی قرار دارد و مسئولان صندوق های ضمانت صادرات دو کشور مترصند تا ضمانتنامه ها و تسهیلات مناسبی برای پروژه های مشترک فراهم کنند.
شهرآیینی بیان داشت: در همین پیوند، امروز صندوق ضمانت صادرات ایران در راستای اهداف دولت ایران برای ارتقای روابط با هند، سیاست پوششی بسیار منعطفی را اتخاذ کرده و هند را در گروه سوم ریسک کشوری صندوق (یعنی ریسک متوسط به پایین) قرار داده است.
وی اضافه کرد: صندوق ضمانت صادرات ایران، سرمایه گذاری و صادرات تجار و بازرگانان ایرانی در هند را تا سقف 360 میلیون دلار تحت پوشش قرار می دهد که در مقایسه با زمان پیش از برجام، بیش از یکصد میلیون دلار رشد داشته است.
به گزارش ایرنا، معاون فنی صندوق ضمانت صادرات ایران اضافه کرد: در مقابل، صندوق ضمانت صادرات هند نیز ایران را در گروه سوم ریسک کشوری خود قرار داده است.
وی خاطرنان کرد: اکنون صندوق های ضمانت صادرات دو کشور در پی شناسایی پروژه های مشترک ایرانی- هندی هستند؛ در این زمینه هندی ها بیشتر مایل به سرمایه گذاری در پروژه های زیربنایی از جمله نفت و گاز، بندر چابهار و توسعه سواحل مکران هستند که از بُعد استراتژیک برای آنها اهمیت دارد.
بنابر این گزارش هند با بیش از یک میلیارد و 250 میلیون نفر جمعیت، به عنوان دومین کشور پرجمعیت جهان دارای فرصت های طلایی بی شماری برای گسترش روابط تجاری با کشورهای مختلف بویژه ایران است.
هند پس از چین چهارمین مصرف کننده نفت جهان و دومین مشتری بزرگ نفت ایران است.
به گفته کارشناسان، حجم تجارت بین ایران و هند با استفاده از طرح توسعه بندر چابهار، کریدور شمال و جنوب و ایجاد بازارچه مشترک ایران و هند در چابهار می تواند به سرعت گسترش یابد.
اکنون بیشترین صادرات ایران به هند را پس از نفت با 70 درصد، محصولات شیمیایی و پتروشیمی، قیر، خشکبار، خرما و مقدار کمی میوه تشکیل می دهد.
برنج مهمترین محصول صادراتی هند به ایران بوده و این کشور در سال های گذشته نزدیک به یک میلیون تن برنج باسماتی به ایران صادر کرده است.
صادرکنندگان ایرانی، وجود قوانین دست و پاگیر گمرکی، تحمیل هزینه های جانبی، تعرفه بالای گمرکی و مشکلات بانکی را از مهمترین عوامل افزایش حجم مبادلات تجاری دو کشور می دانند.
به گفته فعالان امور صادراتی دو کشور این مشکلات سبب شده که تجار ایرانی، توان رقابت با کالاهای کشورهای دیگر را که با هزینه های گمرکی بسیار پائین و حتی صفر وارد بازار هند می شود، نداشته باشند.