نزاع اسراییل و لبنان بر سر بلوک نفتی؛ آمریکا به در بسته خورد

نزاع اسراییل و لبنان بر سر بلوک نفتی؛ آمریکا به در بسته خورد
سه شنبه 1 اسفند 1396 - 13:49

تلاش های آمریکا برای میانجیگری بین لبنان و رژیم صهیونیستی در نزاع مرزی دو طرف که بیش از هر چیز با هدف تامین منافع این رژیم صورت گرفت، در همان گام های نخست ناکام ماند.

العالم ـ گزارش

با افزایش تنش بر سر خطوط مرزی زمینی و دریایی میان لبنان و فلسطین اشغالی، وزارت خارجه آمریکا برای دخالت و میانجیگری بین آنها چند روزی به تکاپو افتاد و شخص وزیر خارجه و معاون او راهی بیروت شدند اما در پی مخالفت مقامات لبنانی با طرح ارائه شده از سوی ایالات متحده، آنها دست خالی لبنان را ترک کردند.
«آویگدور لیبرمن» وزیر جنگ رژیم صهیونیستی، کمتر از یک ماه پیش پیش ادعا کرد که بلوک 9 نفتی لبنان از آن رژیم است و لبنان را به شدت تهدید کرد.
پس از آن مقامات لبنانی یکپارچه به این ادعاها پاسخ دادند و حتی جلسات شورای عالی دفاع لبنان و جلساتی بین روسای سه گانه کشور برگزار شد تا راه های مقابله با تهدیدات رژیم صهیونیستی را بررسی کنند. یکی از نتایج این جلسات این بود که مقرر شد، لبنان از طریق شورای امنیت موضوع ادعاها و تهدیدات صهیونیست ها را پیگیری کند.
طرح معاون وزیر خارجه آمریکا و تهدید مقامات لبنان
آمریکایی ها بلافاصله «دیوید ساترفیلد» معاون وزیر خارجه را دو هفته پیش به عنوان میانجی به لبنان فرستادند. 
پرونده فعالیت های ساترفیلد در دستگاه دیپلماسی ایالات متحده دارای سابقه زیادی در امور خاورمیانه است. از آن جمله در سال های 1998 تا 2001 او به عنوان سفیر آمریکا در لبنان مشغول بوده است و پس از عقب نشینی اشغالگران صهیونیست از جنوب لبنان، در تعیین مرزهای این کشور با فلسطین اشغالی و ایجاد خط آبی سازمان ملل نیز نقش زیادی داشت.
این سفر معاون وزیر خارجه آمریکا به لبنان چهار روز به طول انجامید و طی آن با بیشتر مقامات این کشور از جمله رئیس جمهوری، رئیس مجلس، نخست وزیر و وزرای خارجه، کشور و انرژی دیدار کرد. روزنامه های لبنانی نوشتند او با لحنی تهدید آمیز به مقامات کشورشان گفته باید طرح موسوم به «خط هوف» را بپذیرند، اگر نه آمریکا و سازمان ملل در مناقشات لبنان با اسرائیل دیگر میانجیگری نمی کنند و ایالات متحده به هیچ عنوان هیچگونه سرمایه گذاری در زمینه های مختلف اقتصادی لبنان نخواهد کرد.
خط فردریک هوف
آمریکا در زمان دولت «باراک اوباما» رئیس‌ جمهوری پیشین، طرحی را برای تقسیم منطقه مورد مناقشه‌ لبنان و رژیم صهیونیستی پیشنهاد داد؛ طرحی که ثمره‌ مذاکرات صورت‌ گرفته به میانجی ‌گری «فردریک هوف» بود. اما این میانجی‌گری هرگز به سرانجام نرسید. خط موسوم به هوف که در سال 2012 ترسیم شد، 40 درصد از این محدوده را به رژیم اشغالگر بخشیده و اجازه داده بود تا لبنان فقط 60 درصد از این منطقه را از آن خود بداند.
روزنامه ها نوشتند مقامات ارشد لبنان با این طرح مخالفت کردند اما برخی سیاسیون در حزب «جریان المستقبل» و حزب «جریان ملی آزاد» معتقدند اگر لبنان می خواهد به ثروت نفتی خود دست یابد، لازم است این طرح را بپذیرد.
پیشنهاد تیلرسون در بیروت
پنج شنبه گذشته «رکس تیلرسون» وزیر خارجه آمریکا در سفر منطقه ای خود، پنج ساعتی هم به بیروت آمد. او با «میشل عون» رئیس جمهوری، «نبیه بری» رئیس مجلس، و «سعد الحریری» نخست وزیر دیدارهایی داشت. ضمن اینکه در خلوت با همتای لبنانی خود «جبران باسیل» گفت و گویی دو جانبه داشت.
روزنامه الاخبار از طرح پیشنهادی تیلرسون به روسای سه گانه لبنان برای «نادیده گرفتن سلاح حزب الله در قبال پذیرش خط هوف» پرده برداشت.
لبنان در برابر یک معامله
وزیر خارجه آمریکا در کاخ ریاست جمهوری بعبدا به طور واضح از میشل عون شنید که «سلاح مقاومت تا ایجاد صلحی عادلانه و جامع و همچنین بازگشت پناهجویان فلسطینی به سرزمین شان نقش و ماموریت خود را حفظ می کند.»
نبیه بری رئیس مجلس نیز به او گفت که «سلاح حزب الله به خاطر وجود تهدیدات دائمی و مقابله با اشغالگری اسرائیل است.»
سعد الحریری هم با اشاره به اینکه «ما می خواهیم به وضعیت آتش بس دائمی برسیم اما تجاوزات روزانه رژیم صهیونیستی و تهدیدات آنها مانع این روند می شود»، به تیلرسون یادآور شد که «مرزهای جنوبی لبنان از آرام ترین مرزهای خاورمیانه است» و کمک او را برای حفظ این آرامش خواستار شد.
سید مقاومت: قادریم خلال چند ساعت سکوهای نفتی اسرائیل را از کار بیاندازیم
«سید حسن نصرالله» دبیرکل حزب الله لبنان فردای سفر تیلرسون در سخنانی از شروع جنگ نفت در منطقه صحبت کرد. وی مناقشه پیش آمده بین لبنان و رژیم صهیونیستی را در این راستا توصیف کرد و آمریکا را مدافع حقوق اسرائیلی ها خواند. وی به مقامات لبنانی و سیاسیون همه گروه ها و احزاب یادآور شد که آمریکا میانجی عادلی نیست.
نصرالله در اظهارات خود ضمن تاکید بر لزوم برخورد با تهدید با زبان تهدید اعلام کرد که «اگر شورای عالی دفاع لبنان بخواهد، در خلال چند ساعت سکوهای نفتی موجود در دریای فلسطین اشغالی از کار می افتد.»
معاون تیلرسون برای مذاکره بیشتر در بیروت ماند
در پی عدم موافقت مقامات لبنانی با پیشنهاد وزیر خارجه آمریکا و معاونش، ساترفیلد بار دیگر تصمیم گرفت دو روز بیشتر در لبنان بماند و از تیلرسون جدا شد. معاون وزیر خارجه آمریکا در این دو روز بار دیگر با رئیس مجلس، نخست وزیر و وزیر خارجه لبنان دیدار کرد.
رسانه های لبنانی: آمریکا به در بسته خورد
رسانه های لبنانی باقی ماندن ساترفیلد در لبنان را در راستای فشار بیشتر بر لبنان توصیف کردند.
الاخبار درباره باقی ماندن معاون وزیر خارجه در لبنان نوشت: او (ساترفیلد) در پی چیزی است که به خاطرش آمده است، حالا یا با تهدید یا با وعده و وعید. او می خواهد لبنانی ها را وادار کند تا کوتاه بیایند و راه حل موجود یعنی خط هوف را بپذیرند.
بر اساس گزارش روزنامه های لبنانی، رئیس مجلس لبنان در این دیدار به مقام آمریکایی تاکید کرده است طرح پیشنهادی آمریکا اکیدا مردود است. نبیه بری به او گفت که «ترسیم مرزهای دریایی طبق تفاهم ماه آوریل سال 1996 باید بر اساس کمیته سه جانبه (لبنان، رژیم صهیونیستی و سازمان ملل) صورت بگیرد.»
به گزارش ایرنا، روزنامه «الجمهوریه» هم خبر داد که بری به هیات آمریکایی گفت: این موضع نهایی و ثابت ما است. ممکن نیست که ما چیزی را قبول کنیم که به حاکمیت و ثروت ملی مان در دریا و خشکی دست درازی کند. این را به وزیر خارجه شما هم گفتیم و عقب نشینی هم نمی کنیم.
این روزنامه لبنانی همچنین نوشت که بری سخنان نصرالله را به موقع و در جای مناسب خود دانسته است و به اطرافیان خود گفته است که ساترفیلد موضع ما را حتما به گوش مقامات تل آویو می رساند.
همچنین روزنامه پرسابقه «النهار» در صفحه اول خود تیتر «سقوط خط هوف» را انتخاب کرد و این را پرسید که آیا دیروز خط هوف بی نتیجه ماند و سقوط کرد؟
النهار نوشت که باقی ماندن معاون وزیر خارجه آمریکا پس از رئیس خود دو بُعد دیپلماسی دارد: بعد نخست مثبت بوده است، در واقع جدیت آمریکا برای ایفای نقش میانجی میان لبنان و اسرائیل در موضوع مناقشه مرزی به خصوص تقسیم بندی های دریایی است. بعد دوم اما منفی است و بازتاب نگرانی آمریکا از داغ و بحرانی شدن وضعیت مرزی است.
النهار این تحرک دیپلماتیک ساترفیلد و رفت و آمد او بین لبنان و اسرائیل را در صورتی که این مقام آمریکایی در ساعات پیش رو به تل آویو سفر کند، نشانه نگرانی آمریکا دانست.
این روزنامه در ادامه به سخنان سید حسن نصرالله پرداخت، به ویژه بخشی که او از حکومت لبنان خواست تا به آمریکایی ها بگوید: با خواسته های ما موافقت کنید تا ما مانع مقابله حزب الله با اسرائیل شویم. همچنین به سخنان بری در رد پیشنهاد آمریکا و مخالفت دیگر مقامات اشاره کرده و از قول بری و سیاسیون نوشت: به این زودی راه حلی در این زمینه وجود ندارد.

پربیننده ترین خبرها