وزیر دفاع پاکستان بر گسترش روابط همه جانبه با ایران تاکید کرد

وزیر دفاع پاکستان بر گسترش روابط همه جانبه با ایران تاکید کرد
پنج‌شنبه 3 اسفند 1396 - 14:25

وزیر دفاع پاکستان با اشاره به روابط خوب اسلام آباد با دولت همسایه و برادر ایران گفت که کشورش خواهان گسترش روابط با تهران در همه عرصه هااست.

العالم ـ آسیا

خرم دستگیر خان امروز (پنجشنبه) در همایش "بررسی روابط پاکستان، ایران و عربستان سعودی - چالش های کنونی" که از سوی موسسه مطالعات استراتژیک "چشم انداز راهبردی" (SVI) در اسلام آباد برگزار شد، افزود: نواز شریف نخست وزیر پیشین روند بازنگری سیاست خارجی و امنیتی پاکستان را با نگاهی بر اقتصاد جغرافیایی آغاز کرد.
وی گفت که نخست وزیر پیشین پاکستان، چشم انداز گسترش روابط منطقه ای بر مبنای احترام متقابل را در پیش گرفت و این روند را با گسترش روابط اسلام آباد با همسایگان نزدیک خود و کشورهای آسیای مرکزی آغاز کرد.
خرم دستگیرخان ادامه داد:سیاست های خاورمیانه پاکستان در سال های اخیر به عنوان وزنه متعادل کننده روابط عربستان سعودی و ایران بوده است.
عضو ارشد حزب مسلم لیگ - نواز - پاکستان افزود: از دیدگاه امنیتی، سیاست های خاورمیانه پاکستان با روابط نزدیک و طولانی این کشور با عربستان سعودی و تاکید بر کاهش تنش ها در روابط ریاض و تهران متمرکز شده است.
وزیر دفاع پاکستان یادآور شد که نواز شریف نخست وزیر پیشین پاکستان در سال 2014 از ایران دیدن کرد و حسن روحانی رئیس جمهوری ایران نیز در سال های 2016 و 2017 به پاکستان سفر کرد، همچنین تهران و اسلام آباد در اوت 2016 در خصوص گسترش همکاری های دوجانبه برای مبارزه با تروریسم توافق نامه امضا کردند.
عضو کابینه فدرال پاکستان به گسترش روابط سیاسی اسلام آباد و تهران در سال های اخیر اشاره کرد و ادامه داد: فرمانده ارتش پاکستان نیز در اواخر سال میلادی گذشته - آبانماه سال جاری - به ایران سفر کرد و پس از وی نیز، مشاور امنیت ملی و وزیر تولیدات دفاعی کشور ما به تهران سفر کردند.
دستگیر خان همچنین به تشریح زمینه های مختلف گسترش همکاری های دوجانبه بین دو کشور اشاره کرد و افزود: بندر گوادر پاکستان و بندر چابهار ایران می توانند به عنوان بنادر خواهرخوانده عمل کنند تا از این راه، منافع اقتصادی را نصیب دو کشور کرده و برای ارتقای سطح امنیت منطقه و فراهم شدن فرصت های اشتغال برای مردم گام برداشته شود.
عضو کابینه فدرال پاکستان همچنین گفت: کشورش علاوه بر روابطه نظامی و اقتصادی با عربستان سعودی، همکاری های اقتصادی و همکاری های ضدتروریستی خود را با ایران حفظ می کند.
وی گفت: نیروهای مسلح پاکستان در گذشته و امروز در زمینه آموزش و ارائه مشاوره به نیروهای عربستان در قالب توافقنامه ها و پروتکل های دو جانبه با یکدیگر همکاری می کنند.
به گزارش ایرنا، خرم دستگیرخان افزود: پاکستان همکاری های گسترده ای با عربستان سعودی در بخش های مختلف دارد و همچنین از سویی نیز خواهان گسترش و تقویت روابط با جمهوری اسلامی ایران است.
وزیر دفاع پاکستان گفت که کشورش برای تحقق منطقه پایدار و امن تلاش می کند و به دنبال ایفای نقش برای کاهش تنش میان ایران و عربستان است .
وی در عین حال در خصوص افزایش تنش در منطقه و افزایش اختلاف ها همراه با منازعات قومی و مذهبی هشدار داد.

پربیننده ترین خبرها