میلیاردر یهودی هزینه انتقال سفارت آمریکا را تقبل می کند

میلیاردر یهودی هزینه انتقال سفارت آمریکا را تقبل می کند
شنبه 5 اسفند 1396 - 13:01

وکلای وزارت خارجه آمريکا در حال بررسی قانونی بودن پذيرش کمک های مالی خصوصی برای پوشش بخشی از هزينه های سفارت جديد آمريکا در صورت انتقال از تل آويو به قدس هستند.

العالم _ فلسطین اشغالی

به گفته مقامات آمريکايي، ­دولت دونالد ترامپ رئيس جمهور آمريکا در حال بررسي پيشنهاد شلدون آدلسون ميلياردر يهودی آمريکايی و از حاميان مالی اصلی جمهوری خواهان برای پرداخت بخشی از هزينه هاي احداث ساختمان سفارت جديد اين کشور در شهر اشغالی قدس است.

به گزارش آسوشيتدپرس از واشنگتن، وکلاي وزارت خارجه آمريکا در حال بررسي قانوني بودن پذيرش کمک هاي مالي خصوصي براي پوشش بخشی از هزينه هاي سفارت جديد آمريکا در صورت انتقال از تل آويو به قدس هستند. مذاکرات در اين باره در آمريکا شدت گرفته است.

رکس تيلرسون وزير امور خارجه آمريکا روز پنجشنبه يک طرح امنيتي را درباره انتقال سفارت از تل آويو به شهر اشغالي قدس امضا کرد.

احتمال مي رود دولت آمريکا نه تنها کمک هاي آدلسون بلکه حمايت مالي ديگر يهوديان ميلياردر آمريکايي را نيز قبول خواهد کرد. به گفته يکي از مقامات مطلع، آدلسون ميلياردر يهودي و مالک باشگاههاي شبانه متعدد و از حاميان اصلي اسرائيل قبول کرده است تفاوت هزينه هاي کلي احداث سفارت جديد با بودجه اي که دولت آمريکا مي تواند براي اين کار تصويب کند که بالغ بر صدها ميليون دلار مي شود را بپردازد.

تحت هر شرايطي، قبول کمک هاي مالي از اشخاص و نهادهاي خصوصي در جهت احداث ساختمان هاي دولتي، انحرافي جدي از سياست تاريخي دولت آمريکا محسوب مي شود. آدلسون با احزاب اسرائيلي روابط نزديکي دارد.

تصميم بدون پيش‌شرط آدلسون در ماه دسامبر و تقريبا هم زمان با علني شدن تصميم ترامپ در مورد انتقال سفارت مطرح شد. به نظر مي رسد اين پيشنهاد پاسخ مناسبي به تمايل ترامپ براي کاهش مراکز ديپلماتيک آمريکا در خارج از اين کشور باشد. هرچند ترامپ انتقال سفارت را در راستاي شعارهاي تبليغاتي خود در زمان مبارزات انتخاباتي رياست جمهوري سال 2016 مي داند اما وي از سوي ديگر از هزينه هاي بالاي چنين طرح هايي از جمله هزينه يک ميليارد دلاري انتقال سفارت اين کشور در شهر لندن انتقاد کرد.

يکي از گزينه هاي آمريکا براي انتقال سفارت، انتقال آن به محل يکي از کنسولگري هاي خود در شهر قدس است که مي تواند به سرعت و ظرف تنها چندماه صورت بگيرد.
با اين حال براساس برآوردها، انتقال کامل سفارت امريکا به قدس دست کم پانصد ميليون دلار هزينه روي دست دولت ترامپ مي گذارد.

پربیننده ترین خبرها