مسکو: واشنگتن نباید تلاش‌های روسیه-ترکیه و ایران در سوریه را نادیده بگیرد

مسکو: واشنگتن نباید تلاش‌های روسیه-ترکیه و ایران در سوریه را نادیده بگیرد
دوشنبه 7 اسفند 1396 - 14:29

سفارت روسیه در آمریکا با اشاره به اظهارات اخیر سخنگوی وزارت خارجه آمریکا درباره شکست فرایند آستانه گفت که واشنگتن نباید تلاش‌های مسکو-تهران و آنکارا برای برقراری صلح در سوریه را نادیده بگیرد.

العالم _ اروپا

 سفارت روسیه در آمریکا در بیانیه‌ای که در واکنش به اظهارات «هیثر نوئرت» سخنگوی وزارت خارجه آمریکا منتشر شده بود گفت که واشنگتن باید تلاش‌های خستگی‌ناپذیر روسیه، ترکیه و ایران برای برقراری صلح میان طرف‌های سوریه را به حساب آورد.

این بیانیه در واکنش به اظهارات نوئرت درباره «شکست فرایند آستانه» در ارتباط با اوضاع «غوطه شرقی» در سوریه صادر شده است.

خبرگزاری روسی تاس در این خصوص گزارش کرد، در این بیانیه اینگونه آمده است: «قطعنامه 2401 شورای امنیت سازمان ملل در 24 فوریه به تصویب درآمد و به تلاش‌های روسیه، ترکیه و ایران به عنوان کشورهای تضمین‌کننده فرایند آستانه برای کاهش خشونت در مسیر برقراری صلح جامع در سراسر سوریه تأکید کرد».

این بیانیه ادامه می‌دهد: «ما تأیید می‌کنیم که ما به همراه شرکای ترک و ایرانی خود به تلاش سخت در این مسیر ادامه می‌دهیم و برای نشست بعدی در قالب آستانه آمادگی داریم».

سفارت روسیه تصریح کرد: «آمریکا از تصویب قطعنامه 2401 (شورای امنیت سازمان ملل) حمایت کرده است. با توجه به این امر، ما اظهارات هیثر نوئرت سخنگوی وزارت خارجه آمریکا درباره شکست فرایند آستانه در ارتباط با اوضاع غوطه شرقی که در کنفرانس خبری وزارت خارجه آمریکا در 22 فوریه مطرح شد را در تناقض با موضع آمریکا در سازمان ملل می‌دانیم»

سفارت روسیه تصریح کرد: « چنین اظهارات جانبدارانه‌ای نمی‌تواند تعجب برانگیز نباشد. تاکنون هرگز چنین نبوده که کسی درباره شکست ژنو حرفی بزند و این علیرغم این واقعیت است که متأسفانه، هیچ پیشرفت چشمگیری در روند صلح سیاسی سوریه از زمان آغاز مذاکرات ژنو حاصل نشده است».

سفارت روسیه در آمریکا ادامه داد: «ما امیدواریم که آمریکا به این نتیجه نرسیده باشد که باید عملیات مبارزه با تروریست‌های داعش، جبهه‌النصره، احرارالشام، ارتش اسلام و  فیلق الرحمان که در حومه‌های دمشق عملیات انجام می‌دهند را متوقف کنند».

نماینده مسکو ادامه داد: «ما هرگز اهمیت فرایند مسکو را زیر سوال نبردیم. ما همیشه به تعهدات بین‌المللی که در قطعنامه 2254 شورای امنیت سازمان ملل آورده شده است، متعهد هستیم. تمام آنچه روسیه می‌خواهد، تضمین پایان فوری عملیات مبارزه با تروریست‌ها در سوریه برقراری صلح بادوام در این کشور است».

فارس

پربیننده ترین خبرها