حمایت انگلیس از تروریست‌ها در شورای حقوق‌بشر

حمایت انگلیس از تروریست‌ها در شورای حقوق‌بشر
شنبه 12 اسفند 1396 - 06:20

دمشق معتقد است که قطعنامه پیشنهادی انگلیس به شورای حقوق بشر سازمان ملل، پوشش سیاسی برای تروریست ها فراهم می آورد.

العالم - سوریه

جلسه فوق العاده برای بررسی اوضاع غوطه شرقی در شورای حقوق بشر سازمان ملل متحد در ژنو به پایان نرسید و رای گیری درباره پیش نویس قطعنامه ای که انگلیس ارائه کرده است به روز دوشنبه آینده موکول شد.

خبرنگار شبکه تلویزیونی المیادین گزارش داد: انگلیس و گروه عربی ضد سوریه، خارج از برنامه کاری و در تعارض کامل با عرف شورای حقوق بشر سازمان ملل متحد، جلسه ای فوق العاده در شورای حقوق بشر تشکیل دادند تا به اوضاع غوطه شرقی بپردازند در حالی که به خوبی می دانستند قرار است جلسه ای ویژه درباره سوریه در پایان هفته آینده برگزار شود.

سخنگویان این مجموعه که اکثریت اعضای شورای حقوق بشر را تشکیل می دادند این سخنان تکرار را می کردند که دمشق مسئول نقض حقوق بشر در غوطه شرقی است و با ورود کمک های بشردوستانه به این منطقه و خروج زخمی شدگان از غوطه مخالفت می ورزد.

جولیان برایتوایت نماینده دائم انگلیس در سازمان ملل متحد در ژنو گفت: نظام سوریه و حامیانش به بمباران غیرنظامیان در غوطه شرقی ادامه داده و از ورود کمک های بشردوستانه به این منطقه جلوگیری می کنند باید پیامی به نظام سوریه و یارانش فرستاد و به آنها گفت که راه فراری از بازخواست نخواهند داشت.

کمیسر عالی حقوق بشر سازمان ملل متحد دولت سوریه را متهم به نقض حقوق بشر کرد و خواهان تحویل پرونده سوریه به دادگاه کیفری بین المللی شد.

زید بن رعد الحسین کمیسر عالی حقوق بشر سازمان ملل متحد گفت: آنچه در غوطه شرقی و دیگر جاها در سویه رخ می دهد ای بسا در حد جنایت های جنگی است و ای بسا جنایت علیه بشریت شمرده شود.

با این حال دمشق، بحث و بررسی مساله غوطه شرقی در شورای حقوق بشر سازمان ملل را پوششی سیاسی برای تروریست ها دانست.

حسام الدین آلا نماینده دائم سوریه در سازمان ملل متحد در ژنو گفت: رفتار کشورهایی که هیاهویی در خصوص تصویب قطعنامه 2401 در شورای امنیت سازمان ملل متحد به راه انداخته اند و اظهاراتی که در پی آن آمده حاکی از آن است که هدف این کشورها رسیدن به یک آتش بس واقعی نیست و آنها به دنبال حمایت از غیرنظامیان و پاسخگویی به نیازمندی های آنها نیستند بلکه بار دیگر می خواهند از سازمان ملل متحد برای جلوگیری از پیشروی های ارتش سوریه و همپیمانانش استفاده کنند و نگذارندکه ارتش سوریه به مقابله با گروه های تروریستی بپردازد و از این طریق از تروریست ها حمایت می کنند.

روسیه نیز که با برگزاری جلسه فوق العاده در غوطه شرقی مخالف بود تلاش کرد اصلاحاتی را در پیش نویس قطعنامه انگلیس ایجاد کند، اما مجموعه مخالف با سوریه با انجام این اصلاحات مخالفت کردند.

رای گیری روز دوشنبه آتی انجام خواهد شد و پیش بینی می شود که بی آنکه شگفتی بخواهد روی دهد شورای حقوق بشر سازمان ملل متحد قطعنامه پیشنهادی انگلیس را به تصویب برساند.

در شورای حقوق بشر سازمان ملل متحد همه چیز با اکثریت قابل تصویب است. گروه غربی که این بار انگلیس آن را رهبری می کند و گروه خلیج (فارس) که هرچند میان خود اختلاف دارند اما بر سر سوریه اتفاق نظر دارند به علاوه برخی از کشورها که بر اساس منافع و روابط شان رای می دهند هفت سالی است که در شورای حقوق بشر به مقابله دیپلماتیک با سوریه برخاسته اند.

دسته بندی ها :

پربیننده ترین خبرها