استقبال العبادی از مشارکت ایران در بازسازی عراق

استقبال العبادی از مشارکت ایران در بازسازی عراق
پنج‌شنبه 17 اسفند 1396 - 07:46

نخست وزیر عراق با قدردانی از ایران برای حمایت از کشورش در جنگ با تروریسم، از مشارکت تهران در بازسازی عراق استقبال کرد.

العالم ـ عراق

حیدر العبادی نخست وزیر عراق روز چهارشنبه پس از مذاکره با اسحاق جهانگیری، معاون اول رئیس جمهوری، که با حضور هیات های بلندپایه ای از دو کشور انجام شد، در کنفرانس خبری، از ایران بخاطر ایستادن در کنار عراق در جنگ علیه تروریسم تا تحقق پیروزی، آزادی سرزمین ها و شهرهای کشورش از داعش سپاسگزاری کرد. 
العبادی گفته است، این موفقیت ها به یمن فداکاری های بزرگی رخ داده که همه بخش های مردم عراق انجام دادند. 
العبادی کشورش را در خط مقدم مبارزه با تروریسم خوانده که خطر این پدیده شوم را از دیکر کشورها دور نگاه می دارد.
وی خاطرنشان کرده، ما بر داعش از نظر نظامی پیروز شدیم ولی مبارزه با افکار انحرافی این گروه تروریستی ادامه دارد. 

مشارکت ایران در بازسازی 
نخست وزیر عراق با استقبال از مشارکت ایران در بازسازی کشورش تصریح کرده که ایران به میزان دو میلیارد دلار در این زمینه مشارکت خواهد کرد. 
به گفته وی مذاکرات با طرف ایرانی شامل مباحث مربوط به تجارت، تعیین خطوط مرزی، شط العرب (اروندرود)، آب، همکاری های اقتصادی و بازرگانی و نقل و انتقال پول بوده است و کارشناسان دو کشور در حال پیگیری جهت آماده کردن سند یک تفاهم نامه جهت امضا هستند.

تقویت روابط با عراق در همه زمینه ها 
جهانگیری نیز دراین کنفرانس بر حمایت ایران از عراق و ایستادن در کنار عراق برای تقویت همکاری راهبردی بین دو کشور تاکید کرده و گفته است، اشتراکات تاریخی و جغرافیایی ما را به تقویت روابط فرا می خواند. 
معاون اول رئیس جمهوری در این نشست، پیروزی عراق بر تروریسم داعش و خنثی شدن توطئه ها به یمن فتوای مرجعیت عالی و فداکاری های ملت عراق تبریک گفت. 
جهانگیری تمایل ایران به تقویت روابط با عراق در زمینه های مختلف از جمله اجرای طرح های انتقال گاز و امضای توافقنامه های مختلف در زمینه های نفت و نیز روابط بانکی برای تسهیل امور سرمایه گذاران و صنعتگران و زائران عتبات مقدسه اشاره کرده است. 
جهانگیری در راس یک هیات بلندپایه به منظور گسترش مناسبات و گفت وگو پیرامون مسائل منطقه و فی مابین ظهر روز چهارشنبه برای انجام سفری سه روزه به عراق وارد فرودگاه بغداد شد.

پربیننده ترین خبرها