نگرانی آشکار غرب و اعراب از پیروزی مرسی

نگرانی آشکار غرب و اعراب از پیروزی مرسی
دوشنبه 5 تير 1391 - 06:17

درحاليکه کشورها و گروه هاي اسلامي در نقاط مختلف دنيا از همان لحظات نخست اعلام پيروزي "محمد مرسي" در انتخابات رياست جمهوري، شادماني خود را به صورت رسمي ابراز کرده اند، کشورهاي غربي و برخي کشورهاي عربي منطقه همچنان به آينده مهمترين پايگاه خود در منطقه با ترديد مي نگرند.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی شبکه العالم، پیروزی "محمد مرسی" بر "احمد شفیق" فرمانده سابق نیروی هوایی و آخرین نخست وزیر مبارک، با استقبال گسترده گروه های اسلامی و مقاومت در منطقه و همچنین کشورهای اسلامی همراه شد.

وزارت امورخارجه جمهوری اسلامی ایران نیز با تبریک پیروزی مرسی تأکید کرد: یقینا حركت استقلال طلبانه مردم مصر كه با اتكا به ذات احدیت و اراده و ایمان قوی در دوره جدید تحولات خاورمیانه و بیداری اسلامی مراحل تكمیلی خود را طی می نماید،حاصل مبارزه فرزندان برومند همه جریانها و گروهها و ثمره خون شهدای این كشور می باشد.

"فوزی برهوم" سخنگوی جنبش حماس در غزه ابراز امیدواری کرد که مرسی به همکاری قاهره با رژیم اسرائیل در محاصره غزه پایان دهد.

با این حال رژیم اشغالگر از رییس جمهور جدید دعوت کرد به معاهده کمپ دیوید که حسنی مبارک طی 33 سال گذشته از آن پاسداری کرده، پایبند باشد.

"محمد القحطانی" مؤسس جمعیت حقوق مدنی و سیاسی در عربستان نیز در پیامی در شبکه های اجتماعی اینترنتی پیروزی مرسی را به معنای پیروزی برای همه انقلابهای عربی دانست.

آمریکا که در دوران مبارک حمایت های نظامی گسترده ای را از مبارک بعنوان هم پیمان خود در منطقه می کرد، تأکید کرد که از مرسی انتظار دارد برای تضمین ثبات مصر و منطقه تلاش کند.

این درحالی است که هنوز هیچ واکنشی از سوی عربستان سعودی در خصوص نتیجه انتخابات ریاست جمهوری مصر صورت نگرفته است.

ناظران معتقدند، روابط دولت سعودی و اخوان المسلمین تیره است، زیرا بسیاری از مسئولان سعودی اخوان المسلمین را به حمایت از مطالبات برای تغییر سیاسی در عربستان متهم می کنند.

"طارق حمید" در سرمقاله روزنامه الشرق الاوسط، چاپ لندن نوشت: با پیروزی محمد مرسی، مصر و کل منطقه وارد مرحله ای بسیار خطرناک شده است.

این نویسنده عرب با هشدار درباره تکرار تجربه انقلاب اسلامی ایران در مصر و پیامدهای آن بر منطقه، مدعی شد: این مسأله بدبینی نیست بلکه پیامی برای هشدار است .. ما در برابر واقعیتی قرار داریم که برخی فکر می کردند اتفاق نمی افتد  .. ولی این اتفاق روی داده و پیامدهای آن بسیار خطرناک است.  

نگرانی های غرب و برخی کشورهای عربی از پیروزی مرسی در انتخابات درحالی مطرح می شود که وی اکنون بعنوان رییس جمهوری یک کشور، با چالشهای داخلی بسیار بزرگی از جمله ژنرالهای مبارک قرار دارد که همچنان کنترل امور کشور را در دست دارند؛ و با انحلال پارلمان منتخب مردم و صدور متمم قانون اساسی موقت، اکنون اختیارات بسیاری گسترده ای را در زمینه های مختلف به شورای نظامی داده اند.



دسته بندی ها :

پربیننده ترین خبرها