اخطار مقام ناتو به ترکیه درباره خرید اس 400

اخطار مقام ناتو به ترکیه درباره خرید اس 400
پنج‌شنبه 17 اسفند 1396 - 12:01

رئیس کمیته نظامی ناتو به ترکیه در باره پیامدهای خرید سیستم دفاع هوایی اس 400 روسی هشدار داده است.

العالم ـ اروپا

بنابر گزارش اسپوتنیک، نشریه Breaking Defence خبر داده که پتر پاول، رئیس کمیته نظامی پیمان آتلانتیک شمالی، (ناتو) به ترکیه که یکی از اعضای این پیمان نظامی است، در باره پیامدهای خرید اس 400 از روسیه هشدار داده است.
این مقام نظامی ناتو گفته است که اس 400 با فناوری های این اتحادیه نظامی ـ سیاسی مطابقت ندارد و به همین دلیل این سامانه موشکی روسی باید به طور جداگانه مورد استفاده قرار گرفته و نباید به سیستم مشترک دفاع هوایی ناتو بپیوندند.
پتر پاول گفته مساله مهم این است که در غیر این صورت اطلاعات مربوط به تاسیسات نظامی ناتو در ترکیه در سامانه های روسی نگهداری خواهد شد.
رئیس کمیته نظامی ناتو در این خصوص که کارشناسان روسی در آینده برای آموزش چگونگی بهره برداری از اس 400 به نظامیان ترک وارد ترکیه خواهند شد، ابراز نگرانی کرده و گفته که کارشناسان روسی به اطلاعات بسیار مهم ناتو در ترکیه دسترسی پیدا خواهند کرد.

کی بیلی هاتچیسون، نماینده دائمی آمریکا در ناتو، پیش از این، خرید سامانه دفاعی اس ۴۰۰  از سوی آنکارا و نزدیکی ترکیه و روسیه را مایه نگرانی ناتو اعلام کرده بود.

در عین حال رجب طیب اردوغان رئیس جمهور ترکیه گفته است که سامانه اس 400 خطری برای ناتو ندارد، زیرا سیستم شناسایی«خودی-بیگانه» در این سامانه تغییر خواهد کرد.

پیش از این نیز برخی رسانه ها نیز از احتمال تحریم ترکیه از سوی آمریکا به خاطر خرید سامانه روسی اس 400 خبر داده بودند.

پربیننده ترین خبرها