درخواست شورای امنیت برای بازگشایی کامل بنادر یمن

درخواست شورای امنیت برای بازگشایی کامل بنادر یمن
جمعه 25 اسفند 1396 - 10:54

شورای امنیت خواستار بازگشایی کامل و مستمر همه بنادر یمن شد.

العالم- یمن 

به نقل از رای الیوم، شورای امنیت سازمان ملل در بیانیه‌ای وضعیت وخیم انسانی یمن را محکوم کرد. بیش از ۲۲ میلیون تن از مردم این کشور نیازمند کمک هستند، این آمار نسبت به سال میلادی گذشته بیش از ۳.۴ میلیون تن افزایش را نشان می‌دهد.

در این بیانیه که پس از چند هفته مذاکرات سخت صادر شد، شورای امنیت نسبت به وخامت مستمر وضعیت انسانی یمن و آثار انسانی جنگ و درگیری در این کشور بر غیرنظامیان ابراز نگرانی کرد.

شورای امنیت در این بیانیه از همه طرف‌های درگیر در یمن خواست وصول کمک‌های انسانی به غیرنظامیان را از طریق باز کردن همه بنادر این کشور به صورت کامل و مستمر و تسهیل وصول این کمک‌ها از طریق فرودگاه صنعا را تضمین و مدارس ونهادهای پزشکی و کارمندان را حفظ و حمایت کنند.

این شورا بیانیه‌ای درباره یمن صادر و در آن جنبش انصارالله را به "بازی با جان غیرنظامیان" متهم و از طرح کمک‌های ائتلاف بین‌المللی به غیرنظامیان قدردانی کرد.

همچنین شورای امنیت در این بیانیه به منظور ممانعت از قاچاق سلاح خواستار بازرسی کشتی‌هایی شد که به سمت یمن می‌روند.

این شورا با درخواست از انصارالله برای توقف به خدمت گرفتن کودکان، خشونت در یمن را محکوم کرد.

در این راستا، رئیس پارلمان هلند در اظهارات مطبوعاتی در نهاد بین‌المللی در نیویورک خواهان تضمین وصول کمک‌های انسانی به همه غیرنظامیان در سراسر یمن شد و گفت، از مارتین گریفیث، نماینده جدید سازمان ملل در یمن حمایت می‌کند.

مذاکرات درباره یمن بیش از یک ماه طول کشید و بیشتر آنها در آمریکا، کویت، هلند و سوئد انجام شد، همچنین رایزنی‌های مستقیمی با عربستان صورت گرفت در این مذاکرات هلند و سوئد بر ضرورت دستیابی به قطعنامه‌ای درباره وضعیت انسانی یمن تاکید کردند.

عبدالله المعلمی، نماینده عربستان در سازمان ملل با استقبال از این بیانیه تاکید کرد این بیانیه منعکس کننده پایبندی شورای امنیت به رسیدن به راهکاری سیاسی برای حل بحران در یمن بر اساس طرح شورای همکاری خلیج فارس، خروجی‌های مذاکرات ملی و قطعنامه‌های مرتبط شورای امنیت به خصوص قطعنامه 2216 است.

یمن حدود سه سال است که شاهد حملات خشونت‌بار عربستان است. این جنگ و درگیری اوضاع انسانی نابسامانی بر جای گذاشته و منجر به شیوع بیماری وبا و بسته شدن تعدادی از مراکز بهداشتی شده است.

ایسنا

کلید واژه ها :

پربیننده ترین خبرها