مخالفت سنا با طرح قانون پایان حمایت آمریکا از عربستان در جنگ یمن

مخالفت سنا با طرح قانون پایان حمایت آمریکا از عربستان در جنگ یمن
چهارشنبه 1 فروردين 1397 - 01:48

مجلس سنا طرح قانون پایان مشارکت و همراهی آمریکا با ائتلاف سعودی در جنگ علیه یمن را رد کرده است.

به گزارش شبکه خبری اسکای نیوز، مجلس سنا طرح قانون آمریکا درباره توقف حمایت واشنگتن از ائتلاف سعودی را متوقف کرده است.

بر اساس این گزارش، اکثریت مجلس سنا با طرح قانونی که هدف آن قطع همکاری آمریکا با «ائتلاف عربی» ضد یمنی است، مخالف کردند.

چندی پیش، تعدادی از قانونگذاران آمریکایی در آستانه چهار سالگی جنگ ائتلاف سعودی علیه یمن، طرحی را به کنگره برای خروج آمریکا از جنگ علیه این کشور فقیر عربی ارائه کرده بودند.

خبرگزاری رویترز در این باره نوشت: شماری از اعضای مجلس سنا مانند مایک لی، برنی سندرز، کریس مورفی روز چهارشنبه گذشته اعلام کردند که آنها تلاش خواهند کرد از ماده قانون قدرت‏های جنگی سال 1973 استفاده کنند؛ ماده قانونی که به موجب آن هر سناتوری می‏تواند طرح خروج نیروهای مسلح آمریکا از مشارکت در جنگی که مجوز کنگره را نداشته است، پیشنهاد دهد.

رویترز در ادامه گزارش داد که تحرکات سه قانونگذار آمریکایی، تازه‏‌ترین تحرکاتی است که در جنگ مستمر بین کنگره و کاخ سفید بر سر سیطره بر امور درگیریهای نظامی این کشور صورت گرفته است.

ساندرز در یک نشست خبری گفته که «ما معتقدیم که این جنگ (در یمن) غیر قانونی است و وارد شدن در آن توجیه ندارد، به خصوص اینکه کنگره اعلام جنگ نکرده و مجوز استفاده از قدرت نظامی نداده است.»

جدال بین قانونگذاران آمریکایی سالها است، بر سر اینکه کنگره باید از مسایل نظامی کشور کنار رود و امور ارتش بیشتر به کاخ سفید واگذار شود، وجود دارد. به موجب قانون اساسی آمریکا، کنگره و نه رئیس جمهور کشور تصمیم گیرنده اصلی درباره اعلام جنگ است، اما تقسیمات درباره میزان تسلط بر وزارت دفاع آمریکا (پنتاگون)، تلاشها برای صدور مجوزهای جدید جنگی را با مشکل مواجه کرده است.

روسای دموکراتیک و جمهوریخواه اعلام کردند که این مجوز در سال 2001 برای جنگ با القاعده و گروه های وابسته به آن برای توجیه جنگ افغانستان و جنگ با داعش در سوریه، صادر شده است، اما نمایندگان مجلس سنا معتقدند که این مجوز درباره جنگ یمن صدق نمی‏کند.

ارتش آمریکا از ائتلاف سعودی در جنگ یمن حمایت تسلیحاتی و همچنین اطلاعاتی و جاسوسی می کند و به گفته منابع نظامی یمن، حتی تعدادی از نیروهای آمریکایی در اراضی یمن مستقر هستند، اما مسئولان آمریکایی از بیان آمار مربوط به تعداد آنها به دلایل امنیتی خودداری می کنند.

جنگ ائتلاف سعودی علیه یمن با حمایت آمریکا حدود چهار سال است که ادامه دارد و طی این مدت بیش از 36 هزار نفر از غیرنظامیان یمنی بر اثر حملات پیاپی ائتلاف کشته و میلیونها نفر نیز آواره و دچار بحران غذایی و قحطی شدهاند.

پربیننده ترین خبرها