دلایل حمایت روسیه از سوریه

دلایل حمایت روسیه از سوریه
سه شنبه 13 تير 1391 - 09:52

"ايدئولوژي سياسي و نه منافع مادي انگيزه اساسي اقدام روسيه در ادامه مسلح كردن نظام سوريه است". اين جمله اي است كه الكساندر گولتز تحليلگر مستقل روس بيان كرد. مجله تايم نيز در گزارش خود تلاش كرد كه از طريق نگاه روسيه و نه غرب به موضوع مسلح كردن سوريه بپردازد.

 

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی شبکه العالم سخنان و ديدگاه هاي زيادي درباره حمايت روسيه از سوريه گفته شده است. اين ديدگاهها علت حمايت مسكو از دمشق را از تمايل به حفظ منافع مادي و راهبردي و بازيابي نفوذ در منطقه گرفته تا مقابله با نقش آمريكا دانسته اند كه در تلاش براي تخريب منافع روسيه است.

درمقابل، روسها تاكيد مي كنند پوتين كه جهان را همچنان از دريچه سياست واقعگرايانه اي مي بيند كه بر تفكر جنگ سرد حكفرما بود به گونه اي كه دوطرف كنار ميز شطرنج نشسته بودند و مهره ها را براساس خواست خود حركت مي دادند.

در اين چارچوب، گزارش مجله تايم به اولين نمايشگاه سلاح روسيه در فرودگاه ژوكوفسكي اشاره مي كند كه در آن زمان علي عبدالله صالح رئيس جمهوري يمن همراه پوتين از جلوي يك تانك "تي 90"

عبور مي كرد كه پوتين به او گفت: "اين همان چيزي است كه بايد آن را بخريد."

گزارش مجله تايم اين نمونه را مثال مي زند تا تاكيد كند كه هدف از اين سخنان صرفا كسب منافع مادي نبوده بلكه تقويت نفوذ روسيه در منطقه و مقابله با نقشه هاي آمريكا بوده است و در اينجا گوتز اينگونه تفسير مي كند كه "قرارداد سلاح صرفا يك عمليات خريد و فروش نيست. اين امر ايجاب مي كند كه خريدار و فروشنده روابط منسجم و ثابتي داشته باشند به گونه اي كه حفاظت از سلاح ها و تعمير و امين مهمات و آموزش آنها را تضمين كند. اين يك حمايت جدي به شمار مي رود".

مسئولان روس دراين گزارش تاكيد مي كنند كه روسيا به حمايت از بشار اسد بويژه بعد از دو ضربه اي كه مسكو از واشنگتن در يمن و ليبي خورد، پايبند هستند.

مجله تايم سپس به تشريح صحنه هايي از نمايشگاه تسليحاتي روسيه در هفته گذشته مي پردازد كه در جريان آن هيئت اعزامي سوريه درحال بازبيني سلاح هايي است كه دوست دارد با خودش به سوريه ببرد.

به نوشته تايم، ويژگي ها و خصوصيات هر سلاحي براي هيئت سوري توضيح داده مي شود مثلا فروشنده مي گويد كه "اين سلاح براي نبرد در داخل كوچه هاي باريك و خانه ها ايده آل است".

مجله تايم نوشت: اين هيئت سوري متشكل از سه نفر ساعاتي را با فروشنده كلاشينكوف اندريه ويشنياكوف سپري مي كند كه وي مدير بازاريابي شركتي است كه "اك 47" را اختراع كرده است.

حضور سوريه در نمايشگاه تسليحاتي روسيه كه هفته گذشته افتتاح شد، بارزتر بود اما با اين وجود به نوشته مجله تايم، آگاهي از قراردادهاي بسته شده دشوار به نظر مي رسد زيرا كاملا محرمانه امضا مي شود.

شايان ذكر است كه امروزه 600 شركت و هزاران كارخانه در زمينه فناوري در روسيه فعاليت مي كنند به گونه اي كه همه چيز از خودرو گرفته تا هواپيماها و تجهيزات نظامي را مي سازند اما مهمترين آنها "روزوبورون اكسپورت" است. اين تنها شركتي است كه عقد قرارداد فروش سلاح به صورت قانوني به آن سپرده شده است.

سال گذشته اين شركت بيش از 11 ميليارد دلار سلاح در جهان فروخت كه از جمله آن فروش 4ميليارد دلار سلاح به سوريه بود. فروش اين مقدار سلاح روسيه را به دومين صادر كننده سلاح در جهان تبديل كرد.

مجله تايم به نقل از آناتولي ازايكين مديرمسوول شركت روزوبورون اكسپورت كه ازدوستان قديمي پوتين و افسر سابق سازمان اطلاعاتي روسيه است، نوشت كه تلاشهاي غرب براي اينكه شركت او را در خونريزي در سوريه شريك بداند، بخشي از بازي سياسي است.

وي افزود: همه تلاش ها براي متوقف كردن فروش سلاح روسيه به سوريه چيزي جز يك رقابت ناعادلانه نيست زيرا اگر روسيه بازار معيني را از دست بدهد اين به طور خودكار به معناي پيروزي رقبا خواهد بود و چه بسا اين وضعيت در مورد سوريه صدق خواهد كرد، اگر ما عقب نشيني كنيم.  

پربیننده ترین خبرها