عراق تجاوز ترکیه به خاک خود را محکوم کرد

عراق تجاوز ترکیه به خاک خود را محکوم کرد
پنج‌شنبه 2 فروردين 1397 - 22:09

عراق تداوم تجاوز نیروهای ترکیه به خاک مناطق مرزی کشورش را محکوم و اعلام کرد این اقدامات کمکی به پیشرفت روابط دو کشور نخواهد کرد.

العالم - عراق

'احمد محجوب' سخنگوی وزارت امور خارجه عراق روز پنجشنبه با صدور بیانیه ای خاطرنشان کرد: وزارتخارجه عراق تداوم تجاوز به مرزهای خود از سوی نیروهای ترکیه و آخرین مورد آن یعنی بمباران روستاهای ماوان، قسان و سرکینان شهرستان سوران استان اربیل را که به شهادت چندتن از شهروندان بیگناه منجر شد، محکوم می کند. 

محجوب گفت ادامه این اقدامات کمکی به پیشرفت روابط دو کشور همسایه نخواهد کرد. 

وی بار دیگر بر موضع کشورش مبنی بر غیرقابل قبول بودن وجود هر گونه نیروی نظامی در خاک عراق و یا اقدام به انجام عملیات نظامی از سوی هر یک از کشورهای همسایه تاکید کرد. 

حمله روز پنجشنبه جنگنده های ارتش ترکیه به مناطق شمال عراق به بهانه سرکوب نیروهای پ.ک.ک منجر به کشته شدن 4 شهروند غیرنظامی عراقی شد.

تصمیم ارتش ترکیه برای آنچه انجام عملیات ضد پ.ک.ک درداخل خاک عراق (موسوم به عملیات 'شاخه زیتون2') خوانده شد، از چندی پیش از سوی مقامات ترک مطرح اما منوط به هماهنگی با بغداد اعلام شده بود. 

در رویدادی مرتبط، ارتش ترکیه روز یکشنبه در پنجاه و هشتمین روز عملیات 'شاخه زیتون' به کمک عناصر شبه نظامی موسوم به ارتش آزاد سوریه، وارد شهر عفرین در شمال سوریه شد. 

دولت سوریه با اشغالگری خواندن اقدام دولت ترکیه در انجام عملیات نظامی در منطقه عفرین و سایر مناطق شمال سوریه، خواستار خروج نیروهای ارتش این کشور از خاک خود شده است. 

در همین حال رجب طیب اردوغان رئیس جمهوری ترکیه روز دوشنبه در اظهاراتی از احتمال انجام عملیات نظامی در منطقه سنجار (استان نینوا در شمال غرب عراق) از سوی ارتش ترکیه سخن گفت که به گفته وی با هدف پاکسازی عناصر حزب کارگران کردستان (پ.ک.ک) خواهد بود. 

دو روز بعد 'فیان دخیل' نماینده کردهای ایزدی در پارلمان ملی عراق در یک بیانیه مطبوعاتی اعلام کرد در پی اظهارات اردوغان ایزدی های سنجار به طور گروهی درحال فرار از این شهر هستند. 

فعالان سیاسی و احزاب عراقی اقدامات و تهدیدات جدید ترکیه و هر گونه ورود نیروهای این کشور به خاک عراق را نقض حاکمیت ملی و اختلال در امنیت این کشور دانسته و بطور قاطع آن را غیر قابل قبول دانسته اند. 

دسته بندی ها :

پربیننده ترین خبرها