وزیر امورخارجه قطر:

دشمنی های تحریم کنندگان را خنثی کردیم

دشمنی های تحریم کنندگان را خنثی کردیم
شنبه 4 فروردين 1397 - 21:15

وزیر امورخارجه قطر گفت با وجود همه اقدامات خصمانه کشورهای تحریم کننده، دوحه توانست اثر همه خصومت های آنان را خنثی کند.

العالم - آسیا

محمد بن عبد الرحمن آل ثانی، وزیر امور خارجه قطر در گفتگویی اختصاصی با این روزنامه، تاکید کرد با وجود اقدامات غیر قانونی و خصمانه اعمال شده علیه قطر، این کشور توانست تاثیرات منفی این اقدامات را از خود دور و از حاکمیت و تمامیت ارضی خود محافظت کند.

وی افزود: با وجود همه تلاشها برای قرار دادن موانعی بر سر راه چرخه رشد اقتصادی قطر، اقتصاد ما به رشد خود ادامه می دهد، همچنین کاهش بهای نفت و گاز در جهان و شرایط سیاسی ناپایدار در منطقه خلیج فارس، هیچ تاثیر منفی بر رشد اقتصادی قطر نداشت. 

وزیر امورخارجه قطر در ادامه گفت: دوحه دیپلماسی خود را بر اساس اصول خود پایه ریزی می کند و بر این باور است که منطقه نیازمند راهبرد امنیتی مستحکم است تا به مردم اجازه دهد همزیستی و زندگی مسالمت آمیزی را در کنار یکدیگر داشته باشند.

وی افزود: آنچه که در بحران خلیج فارس روی داد، تجاوز، هجوم و تلاشی برای تغییر نظام حاکم در قطر بود، البته این مسئله جدیدی نیست و همین تلاشها در سال 2014 و همچنین در سال 1996 نیز رخ داده بود؛ این دشمنی و تعدی به قطر زمانی آغاز شد که قطر وفق دادن خود با تغییرات و اجرای راهبرد و چشم اندازی متفاوت را آغاز کرد. کشورهای تحریم کننده قطر، اختلاف نظر را بر نمی تابند و هرگز نمی پذیرند که کشوری، راه و روش متفاوتی داشته باشد، اما ما هرگز از حفظ حاکمیت خود کوتاه نمی آییم.

محمد بن عبد الرحمن آل ثانی، همچنین گفت: پیش از تحریم اعمال شده علیه قطر، هرگز هیچ صحبتی از نگرانی هایی درباره دوحه به میان نیامد و کشورهای تحریم کننده در برهه ای حساس که منطقه با چالش های فراوانی روبرو است، چنین بحرانی را خلق کردند. ما دیپلماسی خود را بر اساس اصول خود پایه ریزی می کنیم و یکی از ارکان اصلی در اصول ما این است که مردم بخشی از هیچ معامله سیاسی نیستند و هنگامی که موضوع به دولت و ملت مرتبط باشد، ما در کنار ملت می ایستیم. 

وی با اشاره به اینکه قطر در سال 1995، روزانه ششصد و پنجاه هزار بشکه نفت تولید می کرد، گفت بهای نفت، قطر را در شرایط مادی سختی قرار داد، اما امیر این کشور، تصمیم گرفت در گاز سرمایه گذاری کند، آن هم در زمانی که هیچ کس به توان گاز ایمان نداشت. آن تصمیم، کاملا درست و بجا بود و اکنون قطر یکی از بزرگترین کشورهای صادرکننده گاز طبیعی است.

پربیننده ترین خبرها