چرا اکوادور اینترنت آسانژ را قطع کرد؟

چرا اکوادور اینترنت آسانژ را قطع کرد؟
پنج‌شنبه 9 فروردين 1397 - 15:09

سفارت اکوادور در لندن، دسترسی جولیان آسانژ به اینترنت را موقتا قطع کرده است.

العالم ـ اروپا

مطابق بیانیه دولت اکوادور، قطع اینترنت جولیان آسانژ پس از آن صورت گرفته که بنیانگذار سایت ویکی‌لیکس در رسانه‌های اجتماعی درباره مسائلی صحبت کرده که ممکن است به روابط دیپلماتیک کشورها آسیب برساند.

آسانژ از سال ۲۰۱۲ میلادی به سفارت اکوادور در لندن پناه برده است و در آنجا زندگی می‌کند.

وی با وجود هشدار دولت اکوادور،‌ اخیرا در رسانه‌های اجتماعی درباره روابط دیپلماتیک مسکو و لندن و نیز جدایی‌خواهان کاتالونیا سخن گفته بود.

بنابر گزارش یورو نیوز، دولت اکوادور با انتشار بیانیه‌ای اعلام کرده، «این اقدام به این دلیل صورت گرفته که آسانژ به تعهد کتبی خود با دولت اکوادور پاییند نمانده است؛ تعهدی که وی در پایان سال ۲۰۱۷ میلادی امضا کرده و ضمن آن ملزم شده بود پیامی منتشر نکند که به مداخله در امور دیگر کشورها بیانجامد.»

یک منبع نزدیک به ویکی‌لیکس گفته که سفارت اکوادور دستگاه‌هایی کار گذاشته که ارتباط آسانژ را با بیرون مسدود کنند تا او نتواند از اینترنت استفاده کند یا حتی تلفن بزند. این منبع افزود کسی هم اجازه ندارد از بیرون به دیدار آقای آسانژ بیاید.

دولت اکوادور به وکیل آسانژ گفته بود که وی باید از توییت کردن درباره کاتالونیا دست بردارد و یک توییت خاص را هم پاک کند. اما وی ازاین کار سر باز زده بود.

زندگی نامه آسانژ

جولیان آسانژ (Julian Assange) در سوم جولای ۱۹۷۱ در شهر تاونزویل استرالیا بدنیا آمد.

 آسانژ، هکر سابق، متخصص امنیت سایبر، بنیانگذار و سردبیر وب‌سایت ویکی‌لیکس است.

وی در سن 16 سالگی هک کردن را با نام مستعار Mendex شروع کرد. در 1991، جولیان 20 ساله به همراه دوستانش به زیرساخت‌های شرکت مخابراتی Nortel‌ در کانادا نفوذ کردند.

بعد از این ماجرا وی دستگیر شد و به خاطر 25 مورد هک و جرایم سایبری به پرداخت جریمه نقدی محکوم شد.

در 1993 آسانژ به راه‌اندازی یکی از اولین شرکت‌های خصوصی سرویس دهنده اینترنت در استرالیا کمک کرد. یک سال بعد او وارد صنعت برنامه نویسی برنامه مجانی و منبع باز شد و برای پروژه PostgreSQL تعدادی Patch طراحی کرد.

بین سال‌های 2002 تا 2005 آسانژ به عنوان دانشجوی لیسانس ریاضیات و فیزیک وارد دانشگاه ملبورن شد اما بعد از اینکه متوجه شد پروژه‌های تحقیقی همکلاسی‌هایش برای فعالیت‌های نظامی مورد استفاده قرار می‌گیرد از درس دانشگاه انصراف داد.

2006 سال شروع فعالیت‌های جدید آسانژ به عنوان بنیانگذار وب‌سایت ویکی لیکس بود. این وب‌سایت اسناد و مدارکی که معمولاً سری بودند و کمتر در اختیار عموم مردم قرار می‌گرفتند را منتشر می‌کرد.

یکی از جنجالی‌ترین اسناد منتشر شده در ویکی لیکس ویدئوی شلیک بالگرد ارتش آمریکا در عراق و قتل چند غیر نظامی و دو خبرنگار خبرگزاری رویترز بود. 

دسته بندی ها :

پربیننده ترین خبرها