هشدار جدی به شهروندان روس در خصوص سفر به انگلیس

هشدار جدی به شهروندان روس در خصوص سفر به انگلیس
يکشنبه 12 فروردين 1397 - 00:35

سفارت روسیه در لندن در خصوص افزایش احساسات روس‌ستیزانه در میان مردم انگلیس و امکان بالای رفتار نامناسب مأموران قانون در جزیره به اتباع روس هشدار داده و از آنها خواسته تا حد امکان، به جایی غیر از انگلیس سفر کنند.

العالم - اروپا

سفارت روسیه در لندن، با اشاره به افزایش احساسات ضدروسی در انگلیس در پی ماجرای مسمومیت «سرگئی اسکریپال» جاسوس سابق روس‌تبار در «سالزبوری» حواشی گسترده ایجاد شده پس از آن، به اتباع روس در خصوص سفر به انگلیس هشدار داد.

در بیانیه سفارت که توسط خبرگزاری «اسپوتنیک» منتشر شده، از کلیه شهروندان روسی خواسته شده که در برنامه خود برای سفر به انگلیس و یا در اعزام فرزندان خود به این کشور برای تحصیل، تجدیدنظر کنند.

انگلیس مدعی شده که اسکریپال و دخترش در یک فضای عمومی در شهر سالزبوری، در نتیجه عملیاتی که با دستور مستقیم رئیس‌جمهور روسیه انجام گرفته و با استفاده از یک گاز شیمیایی مورد استفاده در میادین نبرد، مسموم شده‌اند؛ روسیه از همان ابتدا، این ادعا را رد کرد و حتی برای بررسی ابعاد ماجرا، دسترسی کنسولی به اسکریپال یا دخترش را خواستار شد.

انگلیسی‌ها به این درخواست جواب رد دادند ولی همین ماجرا، به صف‌کشی غرب در برابر روسیه و اخراج بیش از ۱۵۰ دیپلمات روسی از ۲۷ کشور منجر شد. روس‌ها هم البته به اقدام متقابل دست زدند و تاکنون عذر تعدادی از دیپلمات‌های برخی از این کشورهای غربی را خواسته‌اند.

در بیانیه سفارت روسیه به تنش‌های حاصل از همین ماجرا اشاره و گفته شده که با توجه به افزایش «لفاظی‌های تهدیدآمیز و سیاست ضدروسی» که اثر خود را در بازرسی از یکی از هواپیماهای خطوط هوایی روسیه در لندن نشان داده، «احتمال بروز احساسات ضدروس و آزار شهروندان روسیه در پادشاهی متحده، بسیار بالاست».

سفارت روسیه در لندن، درجه هشدار را از این هم فراتر برده و نوشته که «برای پرهیز از اقدامات تحریک‌آمیز (انگلیسی‌ها) و پیشگیری از دستگیری اتباع روس با درخواست نیروهای انتظامی و سرویس‌های اطلاعاتی» انگلیس، شهروندان روس، گزینه‌های دیگر برای سفر به جایی غیر از انگلیس را بررسی کنند.

به شهروندان روسی که بهرحال قصد سفر به انگلیس را دارند نیز هشدار داده شده که «دستگیری به بهانه بازرسی بدنی و سوال و جواب، ضبط تجهیزات الکترونیک مانند کامپیوتر، موبایل و تبلت و حتی ضبط اوراق هویتی» محتمل است.

 

فارس

دسته بندی ها :

پربیننده ترین خبرها