عنان: ایران نقش مثبتی در حل بحران سوریه دارد

عنان: ایران نقش مثبتی در حل بحران سوریه دارد
سه شنبه 20 تير 1391 - 07:19

فرستاده سازمان ملل در امور سوريه که طرح شش بندي‌اش براي اين کشور مدنظر همه طرف‌هاي حاضر در بحران سوريه قرار گرفته است، در دومين سفر خود به تهران براي بررسي مسايل پيش آمده در مورد سوريه و يافتن راه‌حل‌هاي مطمئن با مقامات ايران ديدار و گفت‌وگو کرد.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی شبکه العالم، کوفی عنان پس از دیدار با علی‌اکبر صالحی وزیر امور خارجه ایران در کنفرانسی خبری حاضر شد و به ایراد دیدگاه‌های خود پرداخت.

فرستاده سازمان ملل متحد در امور سوریه در این کنفرانس خبری با بیان اینکه با حمايت فراوان ايران به راه حل بحران سوريه دست یافته‌ایم از همكاري و تشويق گسترده مسئولان ايراني درباره حل بحران سوريه خبر داد و گفت: ايران نقش مثبتي در حل بحران سوريه ايفا مي كند.

وی در پاسخ به سئوالی در رابطه با اقدامات لازم برای خلع سلاح معارضین و اقدام برخی کشورها نظیر عربستان و قطر برای تسلیح معارضین گفت: سازمان ملل خیلی تلاش کرده که خشونت‌ها به پایان برسد و همه گروه‌های درگیر باید به خشونت پایان دهند.

کوفی عنان با اظهار این موضوع که باید با تمام افرادی که سلاح دارند صحبت کنیم و ما در زمینه نظامی گری در کنفرانس ژنو صحبت کردیم و گفتیم که دوست نداریم معارضه سوریه مسلحانه شود، گفت: باید اقداماتی شود که سلاح ها در سوریه جمع آوری شود و دولت فعلی باید کنترل سلاح‌ها را در دست داشته باشد و ما باید یک دولت داشته باشیم که سلاح دارد و آن دولت فعلی سوریه است.

وی با بیان اینکه بحران سوریه باید راه حل صلح آمیز داشته باشد گفت: سلاح در دست گرفتن راه حل نیست.

وی با تاکید بر اینکه پروسه سیاسی در سوریه باید آغاز شود، گفت: گفت‌وگوی سیاسی بین سوری‌ها باید در دستور کار قرار بگیرد و ایران می‌تواند در این خصوص نقش موثری داشته باشد، چرا که من اعتقاد دارم که ایران نقش موثری در سوریه دارد و با دیگران کاری ندارم.

خبرنگاری روسیا الیوم نیز در رابطه با جزئیات توافقات کوفی عنان با بشاراسد سئوال کرد که عنان با بیان اینکه نمی‌توانم جزئیات خاصی بگویم اظهار داشت: مذاکرات در جهت این بود که خشونت‌ها باید در سوریه متوقف شود و ایشان پیشنهاداتی داشت و گفت قرار است کارهایی در برخی مناطق سوریه که خشونت در آن زیاد است شروع شود تا خشونت‌ها به طور کامل متوقف شود.

وی گفت: ما باید با گروه های مخالف نیز صحبت هایی داشته باشیم به همین دلیل می گویم نمی توانم جزئیات را بگویم.

دسته بندی ها :
کلید واژه ها :

پربیننده ترین خبرها