صدای ناقوس جنگ تجاری؛ ترامپ فیتیله را بالا کشید

صدای ناقوس جنگ تجاری؛ ترامپ فیتیله را بالا کشید
چهارشنبه 15 فروردين 1397 - 10:53

پس از اعمال تعرفه بر واردات فولاد و آلومینیوم از سوی ترامپ و اقدام متقابل چین حالا واشنگتن که گویا انتظار اقدام تلافی جویانه پکن را نداشته است، اعلام کرده که بر روی 1300 قلم کالای وارداتی دیگر از چین تعرفه وضع خواهد کرد.

العالم ـ یادداشت

دونالد ترامپ، رییس جمهور آمریکا با وجود هشدارهای اتحادیه اروپا و چین 17 اسفند ماه 1396 (8 مارس) سند مربوط به افزایش تعرفه گمرکی برای واردات فولاد و آلومینیوم را امضا کرد که بر اساس آن واردات فولاد به آمریکا ۲۵ درصد و آلومینیوم ۱۰ درصد مشمول عوارض کمرگی شد.

ترامپ پس از وضع تعرفه های فولاد و آلومینیوم در جریان جنگ لفظی تجاری با اروپا بار دیگر در یک نشست انتخاباتی در پنسیلوانیا شرکت های خودرو ساز آلمانی و اروپایی را نیز به وضع تعرفه های گمرگی بالا تهدید کرده بود که این بار نیز واکنش کمیسیون اتحادیه اروپا را برانگیخت و این اتحادیه در باره تشدید مناقشات تجاری به واشنگتن هشدار داده بود.

با وجود هشدارهای اروپا به ترامپ در خصوص به راه افتادن جنگ تجاری اما این اتحادیه در عمل اقدامی تلافی جویانه در برابر افزایش تعرفه های فولاد و آلومینیوم از خود نشان نداد و به انفعال در برابر ترامپ روی آورد. 

اما چین که بزرگترین تولیدکننده فولاد در جهان است، هشدارهای خود به ترامپ را عملی و به اقدامات تلافی جویانه مبادرت کرد.

چین روز دوشنبه (13 فروردین ماه 1396) با وضع تعرفه‌های جدید برای گوشت خوک، میوه و سایر محصولات آمریکایی به اقدامات ترامپ پاسخ داد و با اعمال تعرفه‌های جدید تا 25 درصد، در مجموع 128 قلم کالای آمریکایی را مشمول تعرفه کرد.

خبرها حاکی است که به دنبال اقدام چین، بازارهای بورس آمریکا روز دوشنبه افت قابل توجهی کرد که تا حدودی به خاطر نگرانی از بالا گرفتن جنگ تعرفه ها بود.

حالا در مرحله جدید جنگ تجاری که ترامپ به راه انداخته، دفتر نمایندگی تجاری آمریکا موسوم به (USTR) فهرست جدیدی برای اعمال تعرفه بر روی 1300 کالای وارداتی دیگر از چین به ارزش 50 میلیارد دلار را منتشر کرده است.

خبرگزاری شینهوا گزارش داده که لیست پیشنهادی دفتر نمایندگی تجاری آمریکا شامل  کالاهای هوافضا، کالاهای تکنولوژی ارتباطی و اطلاعاتی، محصولات رباتیک و ماشین آلات است. 

بنابر اعلام رسمی مقامات چین، این کشور قصد ندارد در برابر جنگ تجاری آمریکا مانند اروپا منفعل عمل کند به طوری که گنگ شوانگ سخنگوی وزارت خارجه این کشور روز سه شنبه (14 فروردین ماه 1397) اعلام کرد اگر آمریکا اصرار به مبارزه تجاری دارد چین به طور قاطع تا آخرین لحظه می ماند و کنار نمی کشد.

گنگ شوانگ در واکنش به جنگ تجاری آمریکا گفته است "ما از نبرد تجاری هراسی نداریم اگر کسی اصرار به جنگ با ما دارد و حتی وارد حریم خانه شود ما قاطعانه تا پایان باقی می مانیم و مبارزه خواهیم کرد". 

بسیاری از کارشناسان و سازمان های جهانی به دنبال اعلام دیدگاه های افراطی ترامپ، در باره خطرات وقوع جنگ تجاری هشدار داده اند. گابریل فلبرمایر، پروفسور علوم اقتصادی در آلمان در مصاحبه با روزنامه "ویرتشافتز وخه" درباره خطر به راه افتادن جنگ ارزی، مالیاتی و تجاری با آمریکا و عواقب بی اعتبار شدن سازمان تجارت جهانی در سایه سیاست های ترامپ هشدار داده است.

پیش از اقدام ترامپ به وضع تعرفه های فولاد و آلومینیوم، کريستالينا گئورگيوا Kristalina Georgieva مدير کل بانک جهانی نیز با هشدار به ترامپ درباره جنگ تجاری، به وی توصيه کرده بود که "پيامدهای تصميم خود را به اعمال ماليات بر واردات فولاد و آلومينيوم به دقت" مورد ارزيابی قرار دهد.

به نظر می رسد ترامپ که اروپا را مغلوب زیاده خواهی های خود کرده بود، انتظار واکنش قاطع از سوی چین را نداشت. وی گام در راهی گذاشته که بنابر نظر قاطع کارشناسان و هشدارهای مکرر جهانی، بی شک به زیان اقتصاد آمریکا و اقتصاد جهانی خواهد بود و با شرایط موجود فرجامی برای آن متصور نیست.

نویسنده: احمد نیکنام

پربیننده ترین خبرها