روزنامه کویتی:

ترامپ خواهان قطع روابط کشورهای عربی با ایران است

ترامپ خواهان قطع روابط کشورهای عربی با ایران است
شنبه 18 فروردين 1397 - 10:28

برخی منابع در دولت آمریکا فاش کردند که دونالد ترامپ خواهان قطع کامل روابط کشورهای عضو شورای همکاری خلیج‌ فارس با ایران است.

العالم ـ آمریکا

برخی منابع در دولت ترامپ گفتند که وی در پرونده بحران به وجود آمده در شورای همکاری خلیج‌فارس، به دنبال اعمال فشار بر کشورهای عضو این شورا برای قطع روابط با ایران است.

به گفته این منابع، ترامپ سعی خواهد کرد اختلافات بین این کشورها را از طریق حصول اجماع و توافق درباره ضرورت ایجاد جبهه یکپارچه برای مقابله با ایران حل نماید.

روزنامه «الرأی» کویت با اعلام این مطلب به نقل از این منابع نوشت: «ترامپ که قرار است بزودی با محمد بن زاید ولی‌عهد ابوظبی دیدار کند از کشورهای عضو شورای همکاری خلیج‌ (فارس) می‌خواهد که روابط خود با ایران را به طور کامل قطع کنند».

این روزنامه در ادامه با اشاره به اینکه تنها عربستان و بحرین روابط دیپلماتیک با ایران را قطع کرده اما چهار کشور دیگر عضو شورای همکاری خلیج فارس (قطر، امارات، کویت و عمان) با ایران روابط دیپلماتیک دارند، افزود: «طبق گفته ناظران، کسانی که از امور منطقه آگاه هستند می‌دانند که درخواست آمریکا برای قطع کامل روابط این کشورها با ایران در وضعیت فعلی، شاید [الان] شدنی نیست».

طبق این گزارش، منابع آمریکایی همچنین می‌گویند که ایجاد یک جبهه متحد متشکل از آمریکا و کشورهای عضو شورای همکاری خلیج‌فارس علیه ایران امری ممکن است و واشنگتن در صورت خروج از توافقنامه هسته‌ای به متحدان عرب خود برای تحمیل تحریم‌های اقتصادی بر تهران اعمال فشار خواهد کرد.

از سوی دیگر هجمه رسانه‌ای متقابل بین عربستان، امارات و بحرین از یک سو و قطر از سوی دیگر موفقیت ترامپ در حل اختلافات بین این کشورها را دشوار کرده است.

طبق این گزارش، همچنین گفته می‌شود که «حملات رسانه‌های متقابل عربستان و امارات و بحرین با قطر، نشان‌دهنده دشواری رسیدن ترامپ به راه‌حلی برای رفع اختلافات طرفین است». 

ترامپ امیدوار بود که زمان استقبال از ولی‌عهد سعودی در کاخ سفید، اختلاف عربستان و قطر را حل کند اما دیدارهایی که دو طرف قبل از این دیدار [با طرف آمریکایی] انجام دادند، این تلاش را بیهوده گذاشت و سرانجام ولی‌عهد سعودی و رئیس جمهور آمریکا به بیان ضرورت وحدت کشورهای خلیج (فارس) بخصوص مقابل ایران بسنده کردند. 

دو روز پیش، خبرگزاری قطر اعلام کرد که تمیم بن حمد، امیر این کشور تماسی تلفنی از ترامپ دریافت کرده که هر دو روابط دو کشور و راههای تقویت آن را بررسی کرده‌اند. اما کاخ سفید در بیانیه‌اش در این خصوص ذکر کرد که ترامپ با امیر قطر موانع وحدت شورای همکاری خلیج (فارس) را بررسی و بر ضرورت پایان دادن به اختلافات در این شورا تأکید کرده‌اند و امیر قطر نیز از ترامپ بابت این مسئله تشکر کرده است.

فارس

پربیننده ترین خبرها