تروریست های آلمانی؛ برلین در باتلاق راست های افراطی

تروریست های آلمانی؛ برلین در باتلاق راست های افراطی
سه شنبه 21 فروردين 1397 - 09:24

گروه های راست افراطی در آلمان از تهدیدات مهم امنیتی در این کشور به شمار می روند و اقدامات خشونت آمیز آنان مصداق بارز تروریسم بومی در جوامع غربی است.

العالم ـ گزارش

یک روز پس از ورود یک خودرو وَن به میان جمعیت در شهر «مونستر» آلمان و کشته شدن دو نفر، پلیس آلمان منازل شماری از راستهای افراطی آلمان را بازرسی و تفتیش کرد تا ظن دست داشتن راستهای افراطی در این حادثه پررنگ تر شود.

رسانه های آلمان روز دوشنبه(20 فروردین ماه 1397) به نقل از دادستانی این کشور گزارش دادند که نیروهای ویژه و کماندوهای دفتر پلیس جنایی فدرال آلمان (MEK) یکشنبه شب خانه ها و آپارتمانهای اعضای گروه راست افراطی موسوم به 'رایشسبورگر'(شهروندان رایش) را در برلین و دو ایالت براندنبورگ و تورینگیا مورد بازرسی قراردادند. دادستانی آلمان در بیانیه ای اعلام کرد که خانه های 8 نفر در این عملیات مورد بازرسی قرار گرفته است. 
ماموران پلیس در جست وجوی سلاحهایی از این افراد مظنون بودند که به گفته مقامات قضایی برای کشتن افراد هدف در صورت نیاز آماده هستند. هیچ فرد مظنونی در این عملیات بازداشت نشده است. 
هر چند بنا به گزارش رسانه های آلمان، عملیات یکشنبه شب با حادثه روز شنبه که ورود یک خودرو به درون جمعیت در شهر مونستر در غرب آلمان دو کشته به جا گذاشت، ارتباطی نداشته اما صرف انجام این عملیات پلیس یک روز پس از حادثه مزبور ظن و گمانها درباره ارتباط آن حادثه با گروه های راست افراطی را تقویت کرده است. 
نشریه "زدویچه سایتونگ" گزارش داد، فردی که عصر شنبه یک خودرو ون را به میان جمعیت خارج از رستورانی در شهر مونستر آلمان راند، به اختلال روانی دچار بوده است. این روزنامه همچنین می نویسد که مهاجم هیچ گونه سابقه فعالیت‌های مرتبط با تروریسم نداشته است. صدای آلمان (دویچه وله) نیز گزارش داد که هیچ نشانه‌ای مبنی بر ارتباط مهاجم با گروه‌های تندروی اسلامگرا در دست نیست.
در جریان این حادثه، دو تن بر اثر برخورد با خودرو، جان خود را از دست دادند و فرد مهاجم پس از آن با سلاح گرم خودکشی کرد. وی مردی 48 ساله و اهل آلمان معرفی شد. 
این مساله بار دیگر رویکرد جهت گیرانه رسانه های غربی در مقوله تروریسم را نشان می دهد که به محض بروز نشانه ای از خاستگاه خارجی، مهاجر و یا مسلمان بودن فرد مهاجم، بلافاصله تبلیغات گسترده ای درباره تروریستی بودن حادثه به راه می اندازند اما وقتی مهاجم بومی و غیرمسلمان باشد، به سادگی از کنار آن می گذرند و با بیان اختلال روانی فرد مهاجم مساله را لاپوشانی می کنند. 
این درحالیست که گروههای راست افراطی یکی از تهدیدات مهم امنیتی در آلمان به شمار می روند و اقدامات خشونت آمیز آنان مصداق بارز تروریسم بومی در جوامع غربی است. افراد وابسته به گروه مورد اشاره در آلمان همچنان باور دارند که 'رایش آلمان' با وجود شکست آلمان در جنگ جهانی دوم زنده و پا بر جاست و آلمان امروزی را به رسمیت نمی شناسند. 
اعضای این گروه به امپراتوری آلمان اعتقاد دارند که از سال 1871 تا 1918 وجود داشت. دستگاههای اطلاعاتی آلمان برآورد می کنند که این گروه حدود 15هزار نفر عضو دارد که بیشتر آنان اهل ایالت 'بایرن' در جنوب آلمان - هم مرز با شمال اتریش زادگاه هیتلر - هستند. 
یکی از اعضای این گروه در اکتبر 2016 (مهر 1395) هنگامی که نیروهای پلیس قصد ورود به خانه اش را داشتند یکی از افراد پلیس را به ضرب گلوله از پای در آورد و به حبس ابد محکوم شد. 
در حالی که برخی رسانه های آلمان و اروپا بر موضوع تهدیدهای ناشی از ورود پناهجویان به اروپا تاکید می کنند و این مساله موجب قدرت گرفتن احزاب راست افراطی در کشورهایی مانند آلمان شده است، اما راستهای افراطی نیز از تهدیدات امنیتی به شمار می روند. 
به گزارش ایرنا، اوایل سال 2017 رسوایی فعالیت راست‌گرایان افراطی در ارتش آلمان مورد توجه رسانه ها قرار گرفت به طوریکه 'اورسولا فان درلاین' وزیر دفاع این کشور در همین ارتباط تحت فشار قرار گرفت. 
بازرسان در یک پادگان دیگر در جنوب آلمان به اتاقی برخوردند که با نشان‌های مربوط به ارتش آلمان نازی مزین شده بود. هفته‌نامه 'اشپیگل' نوشت بازرسان در پادگان 'فورستنبرگ' در شهر 'دوناوشینگن' در جنوب آلمان نیز یک سالن سخنرانی پیدا کردند که با علائم نازی‌ها تزیین شده بود. 
افشای این موضوع در کنار حمله اواخر فروردین ماه سال گذشته به اتوبوس تیم بوروسیا دورتموند که به راستهای افراطی نسبت داده شد بار دیگر خطر گروههای افراطی داخلی آلمان را بیش از پیش برجسته کرد. 

پربیننده ترین خبرها