توافق رهبران آمریکا، انگلیس و فرانسه بر لزوم «پاسخ به سوریه»

توافق رهبران آمریکا، انگلیس و فرانسه بر لزوم «پاسخ به سوریه»
سه شنبه 21 فروردين 1397 - 21:47

نخست‌وزیر انگلیس با روسای جمهور آمریکا و فرانسه تماس گرفته و هر سه طرف بر سر لزوم برخورد با دولت سوریه به خاطر حمله شیمیایی ادعایی در منطقه دوما، توافق کرده‌اند.

العالم _ اروپا

«ترزا مِی» نخست‌وزیر انگلیس در تماس‌های تلفنی جداگانه با «دونالد ترامپ» و «امانوئل ماکرون» روسای جمهور آمریکا و انگلیس، بر لزوم پاسخ به حملات شیمیایی ادعایی در منطقه دوما در غوطه شرقی سوریه تأکید کرد.

آمریکا و هم‌پیمانانش در غرب اصرار دارند که شنبه شب در منطقه دوما در غوطه شرقی سوریه، ارتش سوریه به غیرنظامیان با سلاح شیمیایی حمله کرده است؛ دمشق از همان ابتدا این اتهام را رد کرد و حتی امروز از مجامع بین‌المللی خواست که برای راستی‌آزمایی این ماجرا، کارشناسان خود را به دوما بفرستند.

دولت آمریکا هنوز «نظری قطعی» در خصوص عامل حمله ادعایی در دوما ندارد ولی «دونالد ترامپ» که رئیس این دولت است، سریعاً پس از انتشار خبر حمله دوما گفت که دولت سوریه با حمایت ایران و روسیه بر علیه مردم خودش جنایت کرده و باید بهای این کار را بپردازد. حالا انگلیس و فرانسه هم با آمریکایی‌ها هم‌نظر شده‌اند.

آنطور که خبرگزاری رویترز گزارش داده، در تماس‌های تلفنی نخست‌وزیر انگلیس و روسای جمهور آمریکا و فرانسه، توافق شده که اقدام به استفاده از سلاح شیمیایی در دوما «سزاوار سرزنش» است و اگر تأیید شود که این حمله کار ارتش سوریه بوده، «سندی دیگر است بر ظلم وحشتناک رژیم بشار اسد.»

سخنگوی دفتر نخست‌وزیری انگلیس گفته که رهبران ۳ کشور در این مذاکرات تلفنی همچنین توافق کردند که «جامعه جهانی باید پاسخی بدهد تا قاعده منع استفاده از سلاح‌های شیمیایی در جهان، پابرجا بماند.»

غربی‌ها اصرار دارند که حمله به دوما، کاملاً شبیه به حمله سال گذشته «خان شیخون» است؛ حمله‌ای که بر اساس گزارش بازرسان بین‌المللی، کار ارتش سوریه بوده است.

نماینده روسیه در سازمان ملل، چند روز پیش و قبل از ماجرای دوما، افشا کرد که سازمان منع استفاده از تسلیحات شیمیایی که مسئولیت تحقیقات در خان شیخون را بر عهده داشته، حتی حاضر نشده که برای نمونه‌گیری از محیط، یک کارشناس به منطقه اعزام کند و بر اساس طرحی که از قبل داشته، دمشق را مقصر معرفی کرده است.

روسیه بر همین اساس، تشکیل کمیته‌ای زیر نظر شورای امنیت برای بررسی در خصوص خان شیخون را خواستار شد.

از سوی دیگر، در حالی گفته می‌شود که ارتش سوریه به دوما حمله شیمیایی کرده که این منطقه، تنها بخش باقی‌مانده از منطقه بزرگ غوطه شرقی بود که هنوز در تصرف تروریست‌ها بود و چیزی به تخلیه آن باقی نمانده بود.

فارس

پربیننده ترین خبرها