عربستان 50 درصد سهام یک پالایشگاه بزرگ هند را می خرد

عربستان 50 درصد سهام یک پالایشگاه بزرگ هند را می خرد
پنج‌شنبه 23 فروردين 1397 - 11:21

مقامات دولت هند اعلام کرده اند، آماده واگذاری 50 درصد سهام پروژه احداث پالایشگاه بزرگ راتانگیری با ظرفیت 1.2 میلیون بشکه نفت خام در روز به شرکت عربستانی آرامکو هستند.

العالم ـ آسیا

بنابر گزارش رویترز، قرار بود خالد الفالح وزیر نفت عربستان سعودی در حاشیه اجلاس مجمع جهانی انرژی در دهلی نو با هند توافقنامه ای امضا کند، اما هنوز خبر مشخصی در این خصوص منتشر نشده است.
شرکت آرامکو مانند سایر تولید کنندگان بزرگ نفت جهان به دنبال تامین تقاضا و سرمایه گذاری در سومین کشور مصرف کننده انرژی در جهان است.
این شرکت سال گذشته در دهلی نو یک دفتر ایجاد کرد. 
هند به دنبال افزایش 77 درصدی ظرفیت پالایش خود تا سال 2030 و رساندن آن به 8.8 میلیون بشکه نفت خام در روز است.
به گزارش ایرنا، این مقام هندی در ادامه گفته است، مذاکرات در سطح نهایی خود قرار دارد و دو کشور روز چهارشنبه توافق نهایی را امضا خواهند کرد.
نمایندگان شرکت آرامکو روز گذشته با طرف هندی مذاکرات فشرده ای برگزار کردند.
شرکت های هندی متشکل از نفت هند، هندوستان پترولیوم، و باهارات پترولیوم به دنبال یک همکار خارجی در پالایشگاه و پتروشیمی راتانگیری در ایالت ماهاراشترا واقع در غرب هند هستند.
شرکت آرامکو که بزرگ ترین تولید کننده نفت در جهان محسوب می شود به دنبال سرمایه گذاری در پالایشگاه های خارجی جهت تامین تقاضای نفت و افزایش سهم خود در بازار های جهانی است.
وزیر نفت سعودی در سفر سال گذشته خود به هند اعلام کرده بود که عربستان به دنبال امضای توافق صادرات نفت در کنار خرید سهام پالایشگاه راتانگیری خواهد بود. 
این یک استراتژی از سوی عربستان جهت گسترش سهم خود در بازار های آسیایی و کنار گذاشتن رقبای خود می باشد.
عربستان درحال رقابت با عراق برای تبدیل شدن به بزرگ ترین صادر کننده نفت به هند است. عراق سال گذشته بزرگ ترین صادر کننده نفت به هند بود.
شانزدهمین اجلاس وزیران مجمع جهانی انرژی روز چهارشنبه به میزبانی هند با همکاری چین و کره جنوبی با شرکت وزیران نفت کشورهای عضو، رهبران حوزه صنعت و رئیسان سازمان های بین المللی کلیدی برای بحث درباره 'آینده امنیت جهانی انرژی' در دهلی نو آغاز به کار کرد.
بیژن نامدار زنگنه وزیر نفت جمهوری اسلامی ایران ایران نیز در سفر کوتاه خود به هند در روز چهارشنبه، علاوه بر شرکت در شانزدهمین اجلاس مجمع جهانی انرژی در دیدار با همتای هندی خود در مورد مسئله میدان گازی «فرزاد ب» که سالها لاینحل مانده بود به توافق رسید.

پربیننده ترین خبرها