بازتاب بین المللی تجاوز ائتلاف آمریکا به سوریه

بازتاب بین المللی تجاوز ائتلاف آمریکا به سوریه
شنبه 25 فروردين 1397 - 10:56

حمله هوایی و تجاوز نظامی صبج امروز (شنبه) آمریکا، فرانسه و انگلیس به سوریه، به بهانه حمله شیمیایی ادعایی در شهر دوما واقع در قوطه شرقی واکنش های مختلفی را به دنبال داشته است.

العالم ـ سوریه

آمریکا، فرانسه و انگلیس بامداد امروز (شنبه) در حمایت از گروه های تکفیری تروریستی و به بهانه حملات شیمیایی ادعایی در دوما، مناطقی در سوریه را هدف حملات هوایی قراردادند. برخی منابع گفته اند آمریکا 110 تا 120 موشک به خاک سوریه شلیک  شده است.

سوریه نیز اعلام کرده که سیستم دفاع موشکی این کشور بیش از یک سوم موشک های شلیک شده را در آسمان منهدم کرده است.  

حملات هوایی آمریکا و متحدانش به سوریه واکنش کشورهای مختلف، گروه ها و مقامات مختلف را در جهان برانگیخته است.

ایران حملات موشکی آمریکا و متحدانش به خاک سوریه را محکوم کرد

وزارت امور خارجه ایران حملات موشکی آمریکا و متحدانش به خاک سوریه را به شدت محکوم کرد و نسبت به آثار و تبعات منطقه‌ای و فرامنطقه‌ای آن هشدار داد.

وزارت خارجه ایران با انتشار بیانیه ای اعلام کرد: این تجاوز نقض آشکار قوانین و موازین بین المللی و نادیده گرفتن حق حاکمیت ملی و تمامیت ارضی سوریه است.

کوبا تجاوز به سوریه را محکوم کرد

وزارت خارجه کوبا با صدور بیانیه ای اعلام کرد که اقدام یک جانبه آمریکا که خارج از چارچوب شورای امنیت سازمان ملل صورت گرفته است، نقض آشکار و صریح قوانین بین المللی و منشور سازمان ملل و یک حکومت مستقل است.

اقدام یکجانبه آمریکا خلاف قوانین بین المللی

حمید بعیدی‌نژاد، سفیر جمهوری اسلامی ایران در لندن، اقدام یکجانبه آمریکا و دیگر کشورها علیه سوریه را خلاف قوانین بین‌المللی عنوان و خاطرنشان کرد، کشورها حق ندارند با اتکا به شواهد شخصی خود وارد اقدام یکجانبه شوند و باید خود را متعهد به سازوکار جهانی بدانند.

واکنش سوریه

وزارت خارجه سوریه اعلام کرد: تجاوز امروز آمریکا هیچ تاثیری در روحیه مقاومت مردم سوریه در مقابله با تروریست ها نخواهد داشت.

روسیه خواستار تشکیل نشست شورای امنیت خواهد شد

معاون کميته روابط خارجی روسيه اعلام کرده روسيه احتمالا در خصوص حمله نظامی به سوريه ، تشکيل نشست فوق العاده شورای امنيت سازمان ملل را خواستار خواهد شد.

مخالفت شهروندان آمریکایی با حمله به سوری

شهروندان آمريکايی با حمله هوايی آمريکا عليه سوريه مخالفند و معتقدند جنگ راه حل مناسبی براي دفاع از غيرنظاميان نيست. برخي شهروندان آمريکايی جمعه به تصميم دونالد ترامپ رئيس جمهور آمريکا براي حمله هوايي به سوريه واکنش نشان دادند.

ترامپ، مسلمان ستیز و فریب کار است  

سامانتا پاور نماينده پيشين آمريکا در سازمان ملل با ارسال توئيتي نوشت:«استدلال ها در مخالفت با حملات آمريکا در سوريه را مي‌بينم. ترامپ، مسلمان ستيز، فريبکار و به کشيدن ماشه (جنگ افروزی) علاقه مند است؛ او برنامه ای در خصوص سوريه ندارد و به نظر می رسد برای قوانين داخلی و بین المللی نيز اهميتی قائل نيست.

حزب الله تجاوز نظامی به  سوریه را محکوم کرد

جنبش حزب الله تجاوز نظامی آمریکا، فرانسه و انگلیس به سوریه را به شدت محکوم و بر ادامه حمایت قاطع خود از ملت و دولت سوریه تاکید کرد.

در بخشی از بیانیه حزب الله آمده است توجیهات و بهانه‌های سه کشور متجاوز، بی‌پایه و اساس است و مبتنی بر عقل و منطق نیست، بلکه مبتنی بر نمایش‌های مضحک و شکست‌خورده است.

واکنش دبیر کل سازمان ملل

دبیرکل سازمان ملل با صدور بیانیه‌ای در پی تجاوز آمریکا و متحدانش به خاک سوریه، از کشورهای عضو این سازمان خواست از اقداماتی که اوضاع این کشور غرب آسیا را تشدید می‌کند، پرهیز کنند.

حمله آمریکا به سوریه، اقدام علیه روسیه است

 یک مقام ارشد دومای روسیه در واکنش به تجاوز نظامي آمريکا ، انگليس و فرانسه به سوريه ، دونالد ترامپ را به آدولف هیتلر تشبیه کرد. الکساندر شرین معاون کمیته دفاعی دومای روسیه اعلام کرد که وی این حمله آمریکا و متحدانش را اقدامی علیه روسیه می داند.

پربیننده ترین خبرها