تحلیل روز/

بندر استراتژیک الحدیده این بار هدف رسمی حمله امارات

بندر استراتژیک الحدیده این بار هدف رسمی حمله امارات
شنبه 1 ارديبهشت 1397 - 10:20

در اخرین خبرها طی دو روز گذشته امارات با ترتیب دادن ارتشی چند هزار نفری از سودانی ها اوگاندایی ها و برخی از یمنی ها از منطقه مخا به سمت الحدیده گسیل کرده است.

العالم _ یمن

اندکی بیش از سه سال پیش و هنگامی که عربستان به یمن حمله کرد ولیعهد امروز یعنی محمد بن سلمان که آن زمان عهده دار سمت وزارت دفاع این کشور بود با غرورناشی از جوانی بی تجربگی و ناپختگی وعده کرد کمتر از سه هفته یمن را فتح خواهد کرد و دولت معزول و منعزل هادی را مجددا بر اریکه قدرت خواهد نشاند رویایی که البته اگر چه به واقعیت نپیوست اما احتمالا بر تجربه های جوان سعودی افزود تا دیگر بار میان ارزو و واقعیت فاصله یا فاصله هایی قائل شود.

فاصله میان رویاهای بن سلمان با واقعیت و ارزیابی های اشتباه او از توان بالای عربستان و ضعف نیروهای انقلابی یمنی آن قدر زیاد بود که از یک سو مقاومت انصارالله را در سال چهارم به انتظار بنشیند و از دیگر سو ضمن ملاحظه ناکارامدی ارتش سعودی و نیروهای موسوم به تحالف بازی در سرزمین یمن را به امارات نه میلیون نفری و به هم نام خود محمد بن زاید ولیعهد این کشور کوچک تازه از راه رسیده واگذار کند و البته بررنگ این تحلیل بیفزاید که تعزیه گردان عرصه یمن نه محمد بن سلمان بلکه همتای اماراتی اوست.

ضعف بن سلمان در یمن دریافت حداقل ۱۹۰موشک بالستیک حوثی در جای جای عربستان و سرگرم شدن او به سفرهای خارجی بمنظور دست و پا کردن دولت های حامی در میان غربیان و ضمانت بخشی به پادشاهی بعد از پدر الزایمریش بویژه طی ماه های اخیر موجبات تسریع فعالیتهای امارات در یمن و علیه انقلابیون یمنی را فراهم کرده است.

در اخرین خبرها طی دو روز گذشته امارات با ترتیب دادن ارتشی چند هزار نفری از سودانی ها اوگاندایی ها وبرخی از یمنی ها از منطقه مخا به سمت الحدیده گسیل شده و فرماندهی این عملیات را بعهده طارق صالح برادرزاده علی عبدالله صالح گذاشته است شخصیتی که نه درمیان حزب موتمر جایگاه مطلوبی دارد نه اخوانی های یمن از او دلخوشی دارند و نه حتی رییس جمهور مستعفی هادی با او موانستی ندارد. طارق عفاش تنها و تنها با انتساب نسبی به صالح و پشتگرم به امارات در پی تحصیل کاریزمایی معطوف به قدرت است تا شاید بتواند پای در رکاب قدرت بگذارد و ردای زمین افتاده عمو را بتن کند.

سفرپنج شنبه صالح صماد به الحدیده و اعلان وضع فوق العاده در حدیده از یک سو مواجهه در مقابل هجوم عوامل اماراتی به الحدیده و کشتن ۳۵ مزدور اماراتی طی دو روز گذشته ازدیگر سو و بلاخره شهید شدن نزدیک به ۲۵ غیرنظامی در اثرحملات جنگنده ها و اپاچی های اماراتی از سویه سوم افق مسائل یمن راپیچیده تر از پیش کرده و روزهای اینده را آبستن تحولات ویژه ای کرده است تحولاتی که احتمالا اولین و اساسی ترین قربانی ان تلاش های دیپلماتیک وعده داده شده ای است که مورد استقبال حوثی ها قرار گرفته و در دل خود امید را به این گزینه زنده کرده بود که مساله یمن راه حل نظامی ندارد و توفیق در حل مسائل رهین پیجویی منطق سیاست و مذاکره است. البته نباید فراموش کرد که فتح الحدیده باهدف محاصره زمینی دریایی و هوایی یمن همیشه اصلی ترین گزینه روی میز عربستان امارات و تحالف بوده است.

ابورضاصالح

پربیننده ترین خبرها