پیش از آغاز گفت وگوهای رؤسای جمهوری فرانسه و آمریکا در واشنگتن؛

سازمان ملل خواستار پایبندی طرف های برجام شد

سازمان ملل خواستار پایبندی طرف های برجام شد
دوشنبه 3 ارديبهشت 1397 - 15:31

رئیس بخش کنترل سلاح سازمان ملل متحد پیش از آغاز گفت وگوها میان رؤسای جمهوری فرانسه و آمریکا در واشنگتن، خواستار پایبندی طرف های برجام به این توافق شد.

العالم ـ آمریکا

بنابر گزارش تارنمای خبرگزاری رویترز، ایزومی ناکامیتسو رئیس بخش کنترل سلاح سازمان ملل متحد روز دوشنبه در کنفرانس عدم اشاعه هسته ای خاطرنشان کرده، «امیدواریم همه طرف های (توافق هسته ای) به اجرا و حفظ این توافق در بلندمدت متعهد بمانند.» 
این اظهارات تنها به فاصله چند هفته از فرا رسیدن ضرب الاجل دونالد ترامپ رئیس جمهوری آمریکا برای «اصلاح یا لغو» برجام مطرح شده است.

ترامپ تا 12 می (22 اردیبهشت) به هم‌پیمانان اروپایی‌اش فرصت داده تا این توافق را با افزایش محدودیت علیه برنامه تسلیحاتی ایران اصلاح کنند. اگر این اصلاحات اعمال نشود او هشدار داده که تحریم‌های آمریکا را دوباره اعمال خواهد کرد.

روسیه و چین همراه اتحادیه اروپا لزوم اجرای برجام را مورد تاکید قرار داده اند و براساس گزارش های اعلام شده، قرار است در برنامه مذاکرات هفته جاری آنگلا مرکل صدراعظم آلمان و امانوئل مکرون رئیس جمهوری فرانسه با ترامپ بر موضع واحد اتحادیه اروپا مبنی بر لازم الاجرا بودن برجام به عنوان یک سند توافق شده و مورد تائید در قطعنامه شورای امنیت سازمان ملل پافشاری شود. 

محمد جواد ظریف وزیر امور خارجه کشورمان در تازه ترین  هشدار هسته ای به ترامپ گفته، "اگر آمریکا از توافق هسته‌ای خارج شود، ایران آماده است که با شدت برنامه غنی‌سازی اورانیوم خود را از سر بگیرد و اقدامات شدیدی در پاسخ به خروج آمریکا از توافق هسته‌ای در نظر گرفته‌شده است."

ظریف که هم اکنون در آمریکا بسر می برد، همچنین خاطرنشان کرده تهدید آمریکا برای بازگرداندن تحریم‌هایی که در سال 2015 لغو شد، پیام خطرناکی را ارسال می‌کند مبنی بر این که نمی‌توان به سخنان آمریکا اعتماد کرد. این امر همچنین سبب می‌شود که کره شمالی دست از توقف برنامه هسته‌ای خود بکشد. 

پربیننده ترین خبرها