حاشیه‌های افتتاح «تبریز 2018»

روبان تبریز ٢٠١٨ را بالاخره بریدند

روبان تبریز ٢٠١٨ را بالاخره بریدند
چهارشنبه 5 ارديبهشت 1397 - 19:29

حضور رئیس‌جمهور در مراسم افتتاح «تبریز 2018» با برخی حواشی همراه شد.

العالم ایران - فرهنگی 

آیین رونمایی از پایتخت گردشگری ٥٧ کشور عضو سازمان همکاری‌های اسلامی که با سفر رییس جمهور به استان آذربایجان‌شرقی همزمان شد، درحالی چهار ماه دیرتر از موعد مقرر برگزار شد که آیین افتتاح تبریز ٢٠١٨ دو بار به تعویق افتاد، نخستین تاریخ برای زمستان و همزمان با آغاز سال ٢٠١٨ تنظیم شده بود که به خاطر سردی هوایِ تبریز به سوم فروردین ٩٧ موکول شد تا با حضور رؤسای جمهور کشورهای همسایه و اسلامی باشد که سپس تحریکات عربستان در منطقه، در به تعویق انداختن این رویداد نقش داشت.

علی‌اصغر مونسان _ رییس سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری _ در حاشیه آخرین نشست خبری مرتبط با رویداد تبریز ٢٠١٨ ، جابه جایی این تاریخ و تاخیر در اجرای این رویداد را مانع از دعوت رؤسای جمهور کشورهای اسلامی و سایران اعلام کرد.

با این حال این سازمان اعلام کرد که مهمانان ویژه‌ای از کشورهای ترکیه، جمهوری آذربایجان و نخجوان، پاکستان، افغانستان، بنگلادش، اندونزی، عراق، ازبکستان، تاجیکستان، قزاقستان، ارمنستان، بلغارستان و سوئیس در این مراسم حضور داشتند و ٦٠ خبرنگار داخلی و خارجی آن را پوشش خبری دادند، درحالی که حضور برخی از این خبرنگاران و عکاسان رسانه‌های خارجی و داخلی برای ورود به محل برگزاری و حتی پوشش آن با سختگیری‌هایی روبه‌رو شد. 

خبرنگاران رسانه‌های داخلی و خارجی که برای پوشش این رویداد به تبریز آمدند، بازدید رسانه‌های حاضر به ربع رشیدی که کاووش و مرمت آن یکی از مهمترین پروژه‌های در جریان این رویداد است، بازار تبریز که ثبت جهانی شده و بازار مظفریه آن مرمت شده و سد امند که بخش خصوصی با صرف ٨٠ میلیارد تومان درحال ساخت دهکده گردشگری و تفریحی در آن است، محدود شد و آثار شاخص این شهر همچون ارگ علیشاه و مسجد کبود که هر یک با تحولاتی در محیط پیرامونی شان روبه‌رو هستند، قلم گرفته شد.

در شهر تبریز تبلیغات محدود "تبریز پایتخت گردشگری کشورهای اسلامی" در سطح و معابر شهر و محوطه‌های گردشگری کمتر به چشم می آید، حتی سالن‌های ورودی و خروجی فرودگاه بین‌المللی تبریز نیز تنها به تابلوهای نئونی از لوگو این رویداد مزین شده‌اند و از دیگر نشانه‌های گردشگری شهر و مشوق‌های هدایتگر برای جلب نظر مخاطبان به این رویداد خبری نیست و شهر تبریز هنوز رنگ و بوی پایتخت گردشگری را آنچنان که مردم در جریان آن نیز باشند، به خود نگرفته است.

 

در افتتاحیه این رویداد مجری مراسم که با لباس زنان آذری و روسری چاب باتیک گوشه‌ای از پوشش خطه آذربایجان را به نمایش می‌گذاشت و مورد توجه رییس جمهور واقع شد، درحالی که در وصف تبریز سخن می‌گفت، اظهار کرد: تبریز اولین شهر دانشگاهی ایران و هم قدمت با آکسفورد است که رییس سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری در سخنرانی خود متذکر شد که جندی شاپور نخستین دانشگاه ایران به شمار می‌آید.

اما رییس جمهور که غذا، شیرینی‌ها، خیابان‌های پاکیزه، لهجه و شاعران این شهر را مهمترین جاذبه گردشگری آن دانست، به لباس مجری مراسم اشاره کرد و خطاب به مردم و مسوولان تبریز، گفت: انواع هنرمندی‌ها را به نمایش بگذارید؛ مثل لباس زیبای خانم مجری، هرچند که لباس شما (آذربایجان) مفصل‌تر از اینها است و این لباس نیمه سنتی است.



 

روحانی در این مراسم یک جام زرین که هنر دست هنرمندان خطه آذربایجان شرقی بود هم از استاندار هدیه گرفت.

رییس جمهور در بخشی از سخنانش با مردم این شهر درباره برخورد با مسافران مزاح کرد و گفت: روی رفتار راننده تاکسی و اتوبوس خیلی کار کنید، چون آبروی شهر است. آنچه در خاطر مسافر می‌ماند، رفتار و برخورد است، مثلا در برخی کشورها وقتی آدرس می‌پرسند، می‌گویند؛ نمی‌دانیم. این در فرهنگشان است. درست آدرس بدهید!

او از مردم و مسؤولان این شهر خواست که فقط در سال ٢٠١٨ پایتخت گردشگری نباشند و این عنوان را برای تمام دوره‌ها و قرن‌ها داشته باشند.



 

در افتتاحیه تبریز 2018 مقامات و شخصیت‌هایی چون رییس جمهور، وزیر کشور، رییس سازمان میراث فرهنگی، گردشگری، صنایع دستی، امام جمعه تبریز، استاندار آذربایجان شرقی در کنار تعدادی از نمایندگان مجلس و هنرمندانی چون سیف‌الله صمدی و رضا ناجی حضور داشتند.

شهر تبریز در نهمین اجلاس کارشناسان ارشد و وزیران گردشگری کشورهای عضو سازمان همکاری‌های اسلامی که اول دی ۱۳۹۴ (۲۲ دسامبر ۲۰۱۵) در شهر نیامی پایتخت جمهوری نیجر برگزار شد، از میان رقبایی چون تالینگ در مالزی،‌ پالقا و سیلد در بنگلادش، ماردین در ترکیه و مدینه در عربستان به‌عنوان پایتخت گردشگری کشورهای اسلامی در سال ٢٠١٨ انتخاب شد و تا هشت ماه دیگر این عنوان را یدک می کشد هرچند که مقامات استانی آن را نقطه ای برای آغاز کارِ می‌دانند.

دسته بندی ها :

پربیننده ترین خبرها