چرا انتخابات آتی عراق با دوره های گذشته آن تفاوت دارد؟

چرا انتخابات آتی عراق با دوره های گذشته آن تفاوت دارد؟
جمعه 7 ارديبهشت 1397 - 11:11

حیدر العبادی نخست وزیر عراق در سفر به کردستان عراق گفت که تمام اختلافات میان طرف های کشور در چارچوب قانون اساسی قابل حل است.

العالم عراق

خبرنگار العالم در عراق گزارش داد؛ نخست وزیر عراق پیرامون برنامه های انتخاباتی خود افزود که او دارای یک فهرست انتخاباتی برای تحقق اهداف ملی برای مدیریت کشور است.

العبادی پس از موصل و سلیمانیه وارد اربیل شده بود؛ این اولین سفر نخست وزیر عراق به کردستان پس از همه پرسی جدایی در سپتامبر گذشته است.

انتخابات عراق که مردم این کشور روز 12 می 2018 منتظر آن هستند به دلیل نوع ائتلاف و مسائل امنیتی و اجتماعی مانند دوره های گذشته نیست.   

مهمترین مساله در فضای انتخابات در صحنه فعلی عراق چالش خروج از اختلافات و ایجاد دوباره یک جامعه واحد عراقی با حضور تمام اقشار قومی و طایفه ای آن است؛ موضوعی مهم که در سال های اخیر به دلیل تروریسم و ظهور گروه های وهابی در این کشور دسترسی به آن دشوار شده بود.  

امروز سوای مواضع و طرح های جناح های سیاسی عراق، نشانه های احیای این تصویر تاریخی در این کشور مشخص شده است؛ به ویژه در شمال عراق و شهر موصل که بزرگترین و قوی ترین دژ گروه تروریستی وهابی داعش بود.  

جایگاه دولت فدرال امروز در میان قبایل و مردم عراق نسبت به  چهار سال قبل بهبود یافته است؛ این موضوع تحولی مهم در مسیر وابستگی ملی به دور از تنگ نظری ها و بازی های طایفه ای و نژادی است که برخی از شخصیت ها و طرف ها در زمان حضور تروریسم بر اساس آن قدم می گذاشتند.

منطقه کردستان امروز شاهد تحولی بزرگ است؛ این منطقه دوران پس از برگزاری همه پرسی جدایی را سپری می کند، همه پرسی که در سپتامبر 2017 برگزار شد و باعث اینجاد تنش در این منطقه و کل عراق شده بود، اما امروز کارشناسان معتقدند روند اعمال قانون در 6 ماه گذشته، سبب تثبیت حکومت فدرال و قراریافتن آن در مسیر صحیح شده است.

سفر العبادی به اربیل و سلیمانیه جهت تقویت این حاکمیت و نهادینه نمودن این رابطه انجام شده است و انتخابات در شمال با ضوابط ملی جامع و مبتنی بر طرح ملی و احزابی انجام خواهد شد.

با حضور نامزدهای کرد در بسیاری از فهرست های نیروها و احزاب سیاسی در استان های شمالی برخلاف دوره های انتخاباتی قبل، مهمترین چالش در برابر عراقی ها در صندوق های رای بهره برداری از فرصت برای تعدیل اوضاع عراق و بازگرداندن آن به جایگاه طبیعی اش است.

206   

پربیننده ترین خبرها